VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sklenář: Lidé na celém světě mají stejná srdce

Opočno - Kurátorem výstavy originálních obrazů Františka Kupky, místního rodáka, s názvem „Kupka – Opočno – Puteaux je pražský galerista ZDENĚK SKLENÁŘ.

1.6.2014
SDÍLEJ:

Zdeněk SklenářFoto: Deník/Iveta Nádvorníková

Kurátor – cizí slovo leckomu nesrozumitelné, proto nejprve nahlédněme do slovníku cizích slov: „Kurátor je profesionál vyhledávající umělecká díla, která spojuje konkrétní idea a jež jsou potom vystavena, aby koncepce byla zřejmá návštěvníkovi výstavy. Kurátor rovněž ovlivňuje podobu výstavy, rozložení děl ve výstavních sálech."

Zdeňka Sklenáře jsme zastihli v době vrcholících příprav výstavy přímo ve výstavní síni opočenského zámku.

Výstava F. Kupky v Opočně

Přibližte stručně nadcházející výstavu děl Františka Kupky.
Jedná se především o tři obrazy, které dosud v České republice nebyly vystaveny. Jde o významnou společenskou událost, která je určena nejen milovníkům výtvarného umění. V rámci sjednocující se Evropy se jedná o jednu z možností, jak se vzájemně poznat, pochopit. Maličké město Opočno je v podstatě veliké, protože má tak významného rodáka, jako je Kupka, ale nezapomínejme na hudebního skladatele Sluku. Může tak komunikovat s umělecky mohutným místem, jako je příměstské místo Paříže –  město Puteaux. Můžeme se vzájemně dorozumívat, stýkat se a uvědomovat si, že všem nám jde vlastně o totéž – mít se v Evropě i na celém světě hezky. Vždyť všichni máme stejné srdce. Skládáme mozaiku z těchto střípků vzájemného poznání se.

Jedná se o vaši první spolupráci s Opočnem?
Přijížděl jsem do Opočna už během školních výletů jako dítě. Zdejší zámek je věčně krásný. Když jsem připravoval výstavy Kupky po celém světě, tak jsem se setkával s lidmi obdivujícími Kupku. Prostřednictvím pánů Růžičky a Králíčka jsem před časem vstoupil do Kupkova rodiště jako spoluorganizátor a ideový tvůrce několika událostí. Postupně jsem si uvědomil, jaké je tady ohromné zázemí především v těch lidských srdcích pro nejenom výtvarné umění, ale i pro setkávání se. Zásluhou starosty Jelínka, který je zaníceným vyznavačem Opočna a současně výborným organizátorem, máme to štěstí užít si i současnou výstavu.

Jak se vám líbí prostory nedávno zrekonstruované výstavní síně na opočenském zámku?
Velmi. Mají svoji intimitu, ale především jsou vsazeny do nádherného prostředí zámku, který je sám o sobě jedním z historických klenotů naší republiky.

Nezvyklá koncepce umístit tři obrazy do tří na sebe navazujících místností v jedné přímce vás napadla hned?
U mě to bývá velmi prosté. Vejdu do prostor, znám obsah nadcházející výstavy a zjeví se to. Výsledkem je jedna z možných forem výstavy jako je právě ta opočenská. Představa vycházela z faktu, že budou do Česka přivezeny poprvé tři obrazy Kupky, které mnozí z nás znají pouze z literatury, což je skutečná slavnost. Jediný obraz Kupky je dnes závažnou hodnotou, na niž zpravidla nelze z hlediska finančního dosáhnout. Ovšem to, že zde máme možnost přiblížit se k obrazům na intimní vzdálenost, může být potěšujícím okamžikem a možná i povzbuzujícím zážitkem v životě každého z nás. Nejpodstatnější ovšem je, že Kupka dnes doslova levituje po celé planetě. Jméno z Opočna se zařadilo do Top ten mezi mistry dvacátého století. Jsem přesvědčen, že jeho význam bude nadále růst.

Osobnost Františka Kupky – otce abstraktního uměníFrantišek Kupka se narodil jako nejstarší z pěti dětí v rodině notářského úředníka v Opočně. Své mládí prožil v Dobrušce, kde se vyučil sedlářskému řemeslu, ale již tehdy maloval vývěsní štíty a obrázky svatých. Projevil velký malířský talent, a proto na přímluvu rodinného přítele byl poslán do řemeslnické školy v Jaroměři a posléze na pražskou Akademii.

Studium v Praze u profesora Sequense a pozdější studia na vídeňské akademii pouze umožnila Kupkovo vlastní hledání podoby a smyslu umění převratné doby.

Nové inspirace a příležitosti pro vlastní tvorbu Kupka nalezl teprve v Paříži, kam přesídlil roku 1896 a kde zůstal činný až do konce svého života. Se svou ženou Eugénií se usadil v domě na pařížském předměstí Puteaux.

Kolem roku 1900 se Kupkovo jméno již zapsalo do povědomí pařížských uměleckých kruhů jako jméno kreslíře karikatur a sociálně kritických vizí, vrcholících v cyklech Peníze (1902), Mír a Náboženství (1904).

Rozhodující pro Kupkovo objevitelské dílo se stala léta druhé poloviny prvního desetiletí po roce 1900. Tehdy Kupka dospěl ve svém výtvarném díle k zhodnocení svého bytostného zájmu o síly a pohyb ve viditelných i zraku skrytých jevech přírody, lidského těla, představ a emocí.  Přelomovým dílem na cestě k novému způsobu výtvarného chápání skutečnosti se stal obraz Klávesy piana, Jezero (1909), na který navazovala řada obrazů převádějících nové vnímání skutečnosti do jazyka abstraktní malby.

Slavným se stal zejména obraz Dvoubarevná fuga, první abstraktní malba vytvořená a vystavená v Paříži roku 1912. Od počátku desátých let se Kupkova tvorba rozvinula do několika tematických okruhů, jimž zůstal společný zájem o uchopení podstatných jevů a událostí života sahajících od mikrokosmu k makrokosmu.

Po Kupkově smrti roku 1957, zejména pak v posledních desetiletích, zájem o Kupkovu tvorbu neustále vzrůstá.  Jeho jméno se stává jedním z nejdůležitějších jmen dějin kultury moderní doby.

Prvním dojmem při vstupu do výstavních místností je výrazný kontrast světla a tmy…
Je to součástí určitého zjevení v první chvíli. Šlo nám o to, aby se obrazy vznášely v prostoru a vzbuzovaly povznášející pocit. Doufám, že se to speciální instalací povedlo. Myslím si, že způsob, který jsme zvolili, je ve výstavnictví novinkou, která bude komentována. Věřím, že se to bude lidem líbit.

Do výběru obrazů jste mohl promluvit?
Nikoliv. Byly jasně dány. Jedná se o obrazy nalezené v polovině devadesátých let v městě Puteaux místními radními. Domnívám se, že i pro ně to bude velký objev a uvědomí si právě zde v Opočně, jaké poklady na francouzské radnici mají.

Podle vašich slov se zdá, že Kupka je vaší srdeční záležitostí…
Výtvarné umění je moje srdeční záležitost. Kupka je spoluzakladatelem abstraktního umění. Vedle Kandinského a Mondriana je prvním, kdo vytvořil abstraktní umění. Proto není možné se Kupky nedotýkat.

Z jakého období pochází obrazy vystavené v Opočně?
Obrazy jsou z období před vznikem abstrakce. Kupkovo abstraktní období začínalo v hlubokém realismu. V obdivu k přírodě. Maloval brilantní figuru a postupně začal abstrahovat. V roce 1910 vznikl první abstraktní obraz, který je shodou okolností umístěn v pražském muzeu Kampa. Obrazy vystavené v Opočně jsou z prvního desetiletí dvacátého století.   

Autor: Miroslav Sixta

1.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Ilustrační foto
1 110

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

Úkol pro exekutory: vymoci tolik, jako je čtvrtina státního rozpočtu

/INFOGRAFIKA/- Políčeno mají hlavně na lidi mezi 28 a 47 lety. Těch je mezi dlužníky víc než polovina. Převažují muži.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Poslední rozloučení s loutkoherečkou Helenou Štáchovou, "maminkou" Hurvínka

Ve velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze se dnes rodina, přátelé a veřejnost rozloučí s ředitelkou Divadla Spejbla a Hurvínka Helenou Štáchovou. Loutkoherečka, scenáristka, režisérka a dabérka zemřela po těžké nemoci 22. března ve věku 72 let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies