VYBERTE SI REGION

Zimní gumy od dubna nemusíte mít. Na východě Čech jsou ale nutné

Východní Čechy - Povinnost zimních pneumatik skončila v neděli. V případě nehody na sněhu na letních gumách však hrozí odebrání bonusů od pojišťoven.

3.4.2013
SDÍLEJ:

Náraz osobního vozu do stromu v hradecké ulici Pražská.Foto: HZS HKH - stanice HK, Pražská

Datum, nedatum, přes blížící se polovinu kalendářního jara se zima stále nevzdala své vlády. Hlavně ve vyšších polohách zůstává na cestách mokrý sníh a kvůli náledí jsou hlavně po ránu silnice nebezpečné i jinde. Dnes má podle meteorologů navíc přijít další sněhová nadílka.

A ačkoliv od Velikonočního pondělí již nejsou povinné zimní pneumatiky, odborníci varují řidiče před uspěchaným přezouváním aut na letní. Na ty je čas, až když teplota stoupne nad sedm stupňů.

„Letošní situace, co se počasí týče, je na rozdíl od jara loňského roku velmi odlišná. Zatímco loni bylo v tuto dobu i kolem 20 stupňů, dle aktuální předpovědi mohou teploty nadále klesat pod nulu. Čekat se dají sněhové přeháňky a může se tvořit ledovka," varoval Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.

Nejde přitom zdaleka jen o sníh. Při teplotách pod sedm stupňů Celsia má zimní pneumatika výrazně lepší adhezní vlastnosti i na holé silnici, a je tedy vhodnější z bezpečnostního hlediska.

Letní guma s klesající teplotou naopak tuhne a tvrdý povrch pneumatik hůře přilne k povrchu vozovky. Proto pak více klouže.

V nižších polohách bychom se oteplení, které by mohlo vyzývat k letnímu přezutí, měli konečně dočkat příští týden. Ještě déle s výměnou pneumatik by však měli vyčkat řidiči, kteří jezdí v chladnějších horských oblastech. Tam mohou teploty v ranních hodinách klesat k nule klidně ještě počátkem května.

Většina řidičů má naštěstí přece jen rozum. „Je tady skoro mrtvo. První řidiči chtěli přezouvat před třemi nedělemi, jak se nakrátko oteplilo, ale teď je kvůli ochlazení zase klid," řekl Karel Havíř z jednoho královéhradeckého pneuservisu.

Jarní nápor v pneuservisech bývá tradičně mírnější než podzimní, kdy všichni chtějí přezout s prvním sněhem. Jarní výměna pneumatik je rozložena na několik týdnů. Navíc řada motoristů dojíždí zimní gumy i v létě.  Což však také není ideální.

Zlevnili o desetinu

„I když se nám jarní sezona zpozdila a lidé začnou přijíždět s oteplením ve velkém množství, neočekáváme takový nápor jako před zimou," dodal Havíř.

S čím ale řidiči otálet naopak nemusejí, to je nákup letních pneumatik. Jejich ceny se proti loňsku díky levnějšímu kaučuku snížily až o deset procent. Na cenách se navíc projevuje i snižování marží a výprodej loňských zásob.

Výraznější jsou slevy na širších pneumatikách, naopak patnáctipalcové stojí zhruba stejně jako vloni.

zpravodajové Deníku

Kdy a proč přezout
Povinnost používat zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března na celém území Česka, ovšem jen „v případě, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, nebo kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám takové jevy předpokládat."

I v ostatních obdobích však řidiči musejí přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky a samozřejmě také meteorologickým podmínkám. V případě, že bourají v dubnu na sněhu na letních gumách, hrozí jim minimálně odebrání bonusů u pojišťoven.

Zimní gumy jsou při letních podmínkách přece jen méně nebezpečné než letní gumy v zimě, je lepší je na kolech mít spíše déle, než přezouvat hned při prvním oteplení.

Zimní gumy však s rostoucí teplotou ztrácí pozitivní vlastnosti, na ohřátém asfaltu se přilepují a trhají. Důsledkem je vyšší spotřeba paliva, nižší bezpečnost jízdy, rychlejší opotřebení pneu i horší komfort jízdy.

Rovněž brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o 20 procent.

Zdroj: Silniční zákon, ÚAMK

Autor: Redakce

3.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies