Zajištění regionální autobusové dopravy v Libereckém kraji v novém roce je stále ohrožené. Antimonopolní úřad (ÚOHS) stále prověřuje dvě stížnosti, které se týkají soutěže na dopravce. Původně chtěl kraj vybrat poskytovatele autobusové dopravy na deset let, celkem měl za to zaplatit přes čtyři miliardy korun.

Soutěž připravilo už předchozí vedení kraje v roce 2012. Jejich nástupci pak některé parametry soutěže upravili. Do soutěže se přihlásilo devět dopravců. Hodnotící komise ale některé z nich vyloučila kvůli nízkým nabízeným cenám. Měla obavu, že by při takových cenách nebyli schopni po dobu deseti let dopravu zajišťovat a udržet i komfort pro cestující. „Liberecký kraj tím porušil veškeré principy veřejné soutěže, proto jsme se odvolali," říká ředitel dopravní společnosti ICOM Zdeněk Kratochvíl. Antimonopolní úřad námitce vyhověl a soutěž zrušil. Smlouva přitom počítala s tím, že noví dopravci vyjedou už 14. prosince.

„Cestující se nemusí bát, že kvůli sporům, které Antimonopolní úřad řeší, nepojedou v lednu autobusy. Od všech dopravců máme příslib, že podmínky náhradní smlouvy dodrží," říká radní Vladimír Mastník.

„Proti rozhodnutí jsme podali rozklad, problém je, že ÚOHS stále nedal konečné stanovisko a to tu stížnost řeší od června. Nový jízdní řád přitom začne platit už tuhle neděli. Antimonopolní úřad ale nemá žádné lhůty, takže pro nás je to hodně nepříjemná záležitost," komentuje počínání antimonopolního úřadu krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník. Protože kraj nemohl podepsat s vítězi soutěže smlouvu, rozhodlo zastupitelstvo, že s dosavadními dopravci prodlouží smlouvu o dva roky s šestiměsíční výpovědní lhůtou.

Předběžné opatření zatím bez výsledku

Ani to se ale neobešlo bez komplikací. ICOM se na konci listopadu znovu odvolal. „ Ta dvouletá zakázka byla zcela netransparentní, krajem byly osloveny jen určité společnosti, přestože byly jiné společnosti, které nabízely kvalitnější a hlavně levnější dopravu, čímž přišel kraj o několik desítek milionů korun," vyjmenovává důvody odvolání Kratochvíl. „ Kraj by měl co nejrychleji vyhlásit nové transparentní řízení," dodává ředitel ICOMU.

Podle Vladimíra Mastníka se ale zatím žádná soutěž vypisovat nebude. „Nemůžeme to udělat, ani kdybychom chtěli. Musíme počkat na vyjádření antimonopolního úřadu. Cestující se ale nemusí bát, že by meziměstské autobusy v lednu nevyjely." Obavy rozptylují i všichni dopravci, se kterými kraj smlouvu na dva roky prodloužil. „Dolaďujeme už jenom poslední detaily, našich osmdesát autobusů je připraveno obsloužit to, k čemu jsme se zavázali," říká předseda představenstva ČSAD Česká Lípa David Mahdal .

Rovněž ČSAD Liberec ujišťuje, že po prvním lednu 2015 nebude nikdo z cestujících čekat na zastávkách regionálních autobusů zbytečně. „Jsme odhodláni plnit všechny podmínky prodloužené smlouvy, i když některé z nich jsou pro nás náročnější. Posílili jsme ale vozový park a tak by cestující neměli poznat, že jsou kolem dopravní obslužnosti nějaké nejasnosti," uklidňuje ředitel ČSAD Liberec Petr Wasserbauer.

I když by zapojení firmy ICOM znamenalo úsporu pět milionů korun, kraj byl víc než obezřetný. „Vstup nového dopravce, který není dosud zapojený v integrovaném systému, považujeme u krátkodobé zakázky za rizikový," vysvětluje ředitel společnosti Korid, která slaďuje v kraji veřejnou dopravu, Jiří Hruboň.

Výsledek v lednu

Jak spor dopadne, zatím není jasné. „Myslím, že jsme sepsali to odůvodnění tak dobře, že ICOM nemá proti nám šanci, ale nebudu předbíhat," dodal radní Mastník. I kdyby se i tato smlouva musela nakonec zrušit, neznamená to, že autobusy přestanou náhle jezdit.

„Antimonopolní úřad nenařídí, že musíme přestat jezdit ze dne na den, takže tam by nějaký prostor k řešení situace byl. V tom nejkrajnějším případě máme jako kraj možnost dopravcům nařídit, aby dopravní obslužnost zajistili, ale to už by bylo samozřejmě za jiných podmínek, než které stanovuje ta současná smlouva," vyjmenovává případné varianty Mastník. Ten doufá, že vyjádření ÚOHS dostane kraj nejpozději během ledna.