Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boj o Tlustec: Těžaři chtějí souhlas Brniště. Nabízejí obchvat a peníze

Brniště - Za povolení těžby nabízí kamenolom obci obchvat a peníze. Starosta Brniště to vnímá spíše jako nátlak.

16.9.2013
SDÍLEJ:

Tlustec.Foto: Deník/Petr Šimr

Chceme kopec jen dvacet let opravovat, aby se zase otevřel veřejnosti. A nabízíme vám celou řadu výhod. Pomůžeme s dopravou, nezaměstnaností, dáme vám peníze na život obce. Takhle zhruba z ní nabídka, kterou tento týden předložili brnišťským zastupitelům na pracovním jednání zástupci společnosti Kamenolom Brniště, které patří čedičový lom na Tlustci.

O nabídce informovala sama těžařská firma prostřednictvím tiskové zprávy, ve kterých se s velkou frekvencí stále opakují dvě slova „rekultivace" a „sanace", a naopak pojem „těžba" se v ní vyskytuje jen jednou. Přitom právě o těžbu hlavně jde. Firma za splnění lákavých nabídek požaduje, aby obec souhlasila s jejím záměrem: těžit na Tlustci čedič formou rekultivace.

„Jsme připraveni společně pracovat se zástupci obce k vyřízení potřebných formalit na výstavbu obchvatu a následně obchvat postavit. Podobné stavby jsme již realizovali v západních a jižních Čechách", láká ředitel společnosti Kamenolom Brniště Petr Houska. Firma navíc slibuje, že obci přispěje i finančně.

„Obec může finance využít například na rozvoj školství, místního hasičského sboru, při stavbě kanalizace a na podobné aktivity, které pomohou při rozvoji obce a okolí", doplnil Houska. Kamenolom také nabízí zaměstnání pro 45 lidí.

Vedení Brniště ale považuje řeči o rekultivaci jen za zástěrku. „Záměr, který firma před dvěma lety představila, počítal s roční těžbou až 840.000 tun čediče," upozornil starosta Brniště Ivan Pastorek. Nabídku vnímá spíše jako nátlak. „Zatím nevidím důvod, proč rozhodnutí měnit a projekt povolit. Obnovení těžby není na rok, ale poznamenala by život v obci na víc než dvacet let," řekl starosta.

Úplatky u soudu

Problémem se podle něj bude zřejmě na svém nejbližším jednání znovu zabývat obecní zastupitelstvo, firma chce navíc 9. října zorganizovat setkání s obyvateli Brniště a zástupci dalších dotčených obcí. I ony se totiž staví proti obnovení těžby.

Majitelem firmy Kamenolom Brniště je podnikatel Jiří Čech, kterému až do letošního jara hrozil šestiletý trest odnětí svobody za zločin podplácení a spoluúčasti na podplácení. A to kvůli údajnému úplatku dva a půl milionu korun pro ekologické aktivisty za to, že přestanou bojovat proti těžbě čediče.

17 milionů tun

Okresní soud v České Lípě ale v dubnu Čecha zprostil obžaloby. Státní zástupkyně se na místě odvolala, a tak případ bude nyní řešit Krajský soud v Liberci. Těžaři už několik let po sobě počítají s tím, že z Tlustce se dá vykutat až 17 milionů tun čediče. Zatímco předchozí společnost Go Point na to chtěla 51 let, nynější těžař chce stejný objem vydolovat za dvacet let.

Historie těžby a bojů na kopci Tlustec • Září 1968 – Tehdejší ministerstvo dopravy stanovilo na Tlustci dobývací prostor o rozloze 115 hektarů. Kopec měl být takřka celý odtěžen.
• 1988 – 1998 – Na Tlustci se těží. Začalo se ale ilegálně, neboť  povolení k těžbě bylo vydáno až dodatečně v roce 1991. Těžbu provádí firma Beron
• První pol. 90. let  – Na Tlustci začínají první masivní protesty proti těžařům, v jejich čele na počátku stojí Nadace Lemberk
• 1995 – Pod Tlustcem probíhá dokonce protestní řetězová hladovka
• 1998 – Těžařská firma Beron zkrachovala a její povolení k těžbě vypršelo
• 2001 – Lom na Tlustci z konkurzní podstaty koupila společnost Go Point
• 2003 – Go Point začal na Tlustci těžit. Silné komorové odstřely nahradil mírnějšími clonovými
• 2004 – Krajský úřad v Liberci těžbu zakázal.Na Tlustci poté probíhá pouze zajišťovací těžba k udržování lomu v bezpečném stavu
• 2009 – Novým majitelem lomu na Tlustci se stal pražský těžař Jiří Čech
• 2011 – Těžař pod hlavičkou firmy Chlup požádal obnovení těžby na Tlustci
• 2012 – Na počátku roku zemřel Miroslav Šimonek, ikona boje proti těžbě. Později Liberecký kraj vydal výjimku z ochrany zvlášť chráněných živočichů a rostlin, která dolování čediče v budoucnu umožňuje. V říjnu vrátilo ministerstvo životního prostředí celou věc Krajskému úřadu v Liberci znovu k projednání.
• Listopad 2012 – Před českolipským soudem se začal projednávat případ uplácení, ze kterého byl obviněn těžař Jiří Čech a jeho známý Jan Legner. Ekologům nabízeli 2,5 milionu korun, když přestanou protestovat proti těžbě.
• 2013 – Krajský úřad v Liberci potvrdil udělení výjimky těžařům z loňského roku. Hejtman Martin Půta ve Velkém Valtinově prohlásil, že rozhodnutí úřadu nejsou v souladu s přesvědčením politického vedení Libereckého kraje.

Autor: Michael Polák, ČTK

16.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vyprodaný sál Grandhotelu Ambassador viděl celkem jedenáct zápasů.
9

„Jsem v poho“, hlásil Peleška s přeraženou nohou

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
10 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

Svět by měl zasáhnout proti terorismu, řekl Zeman v OSN

Prezident Miloš Zeman vystoupil na půdě Valného shromáždění OSN v New Yorku. Upozornil zde na boj s terorismem. Svět podle něj stále nedokázal rozhodně zasáhnout, k čemuž je mimo jiné potřeba i silný úřad OSN, který by byl schopen použít i vojenskou sílu. Vyzval také k zastavení migrace.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení