Někomu se to líbí, někomu ne, každopádně kilometr a čtvrt dlouhá protipovodňová štola pod jabloneckou přehradou roste jako z vody. V současnosti se rozjely přípravné práce na dalším z celkových šesti stavenišť, a sice nalevo od loděnice u hráze, kde vzniká vtokový objekt.„Loděnice ale zůstane v létě normálně v provozu. Přístupová cesta bude možná po písečné pláži od hráze i po chodníku. Dotčena nebude ani cyklostezka," konstatovala mluvčí jabloneckého magistrátu Markéta Hozová.

Stavba zabere travnaté pláže po obou stranách loděnice a ohraničují ji plechové a drátěné ohrady. Nákladní auta a veškerá technika budou na staveniště vjíždět z prostoru malého parkoviště v ulici U Přehrady, takže bude docházet k dočasnému omezení chodců na asfaltovém chodníčku za loděnicí. Místa, kudy bude projíždět technika, bude na zemi označovat signální barva.

„Nepředpokládáme vysokou frekvenci. Mluvíme o pěti autech denně, která pojedou tam a zpátky," přiblížil stavbyvedoucí s tím, že na vjezd na stavbu bude upozorňovat informační tabule.

Zatímco u hráze jde zatím o práce přípravné, na několika dalších staveništích už je stavba naplno rozjetá. „Je to staveniště v Pasekách, kde dochází ke zvětšení stávající štoly, pak staveniště u Jablonexu, kde se buduje nová odpadní štola a naplno běží také práce na výústním objektu u Výzkumného strojírenského ústavu," poznamenal ředitel jablonecké pobočky Povodí Labe Jaroslav Jaroušek.

Přípravné práce proběhly už i na rozdělovacím objektu Bílá Nisa v Hraničné.

Hladina jablonecké přehrady je kvůli stavbě už delší dobu snížená na kótu 507 metrů nad mořem, což jsou tři metry pod provozní hladinou nádrže. Koupací sezonu ale snížená hladina neohrozí.

„Koupání bude možné, jen by v případě sucha a horka kvůli snížené hladině mohl být pravděpodobnější výskyt sinic," podotkl šéf jablonecké pobočky Povodí Labe.

Výrazná omezení nepřinese stavba v okolí žádného ze šesti stavenišť ani přes léto. „Řidiči samozřejmě v místech stavenišť musejí počítat s pohybem nákladních aut, která budou odvážet materiál vytěžený při ražbě štoly. Žádná uzavírka silnice nebo jiné větší omezení ale v plánu není," říká Jaroslav Jaroušek.

V součtu všech staveb vyjde vybudování protipovodňové štoly na 454,2 milionu korun. Většinu finančních prostředků se podařilo získat díky protipovodňové dotaci z Evropské unie. Částkou 25,2 milionů korun se pak na výstavbě podílí i samo Povodí Labe. Kompletně hotovo by mělo být do června příštího roku.