Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Celníci: Jejich revírem je (nejen) dálnice

Liberec - Redaktor Deníku strávil několik hodin s libereckými celníky. Úředníci s pistolí u pasu si na nedostatek práce nemohou stěžovat.

28.5.2012
SDÍLEJ:

Redaktor Deníku strávil několik hodin s celníky.Foto: Deník / Vít Černý

„Co dělají posledních osm let? Kontroly na hranicích už přeci nejsou." Podobné otázky si pokládají řidiči na internetových diskuzích na účet celníků. Ti slušnější je nazývají „pouze" zloději, jiní zase slovy publikovatelnými až po desáté hodině večerní. Proč se celníci nepyšní oblíbeností? Na to se Liberecký deník snažil najít v průběhu minulého týdne odpověď, když vyrazil do terénu se zaměstnanci celní správy Liberec.Ne každý tuší, jaké jsou kompetence celníků. Kontroly přetížených kamionů vyjíždějících koleje na hlavních tazích a číhání na vypočítavé řidiče bez dálničních známek jsou jen veřejnosti známým obrázkem. Jejich denním chlebem je daleko více činností. Kromě výběru všem známého cla, daní a poplatků spadá do jejich kompetencí kontrola dováženého zboží, placení mýtného nebo třeba odhalování nelegálních pracovníků na území České republiky. Neplatíte pokuty? Začněte si pomalu zjišťovat adresu celní správy. Oddělení dělené správy má rovněž na starost vymáhání pokut udělených například státní policií. Kompletní seznam kompetencí je hodně dlouhý a čítá čtrnáct bodů.

Dozor nad kvalitou pohonných hmot

Společný den s celníky začínáme na čerpací stanici Shell v ulici Košická v Liberci. Namátkové kontroly mají za úkol hlídat kvalitu paliva, ale i zjišťovat původ pohonných hmot nebo zdanění a vedení povinných evidencí. Samotný odběr trvá pár minut, nutné vyplňování formulářů se může protáhnout na dvě až tři hodiny. Jelikož jsme na místě zastihly i cisternu dodavatelské společnosti, kontrolu provádí celníci i u ní. „Čerpadláři většinou reagují klidně. Jednou se nám ale stalo, že obsluha benzinky zamkla a utekl pryč," poznamenal humorný zážitek Martin Stočes z liberecké celní správy.

Mýtné? Placení neuniknete!

Na dvůr celní správy před polednem dorazila mobilní hlídka, která má mimo jiné na starost kontrolu placení mýtného. V závěsu dovedla na plac polský kamion, který je podezřelý právě z toho, že se placení mýtného vyhýbal. Celníkům se podařilo zjistit, že polský řidič s irským řidičským průkazem 14. dubna, tedy více než před měsícem, projížděl placeným úsekem bez použití jednotky Kapsch, která funguje jako „elektronická peněženka." Tu zaregistroval až po třech dnech. „Pokud řidič souhlasí s blokovou pokutou, můžeme přestupek vyřešit již na místě. Pokud ne, předáme jeho přestupek do správního řízení," vysvětlil Dalibor Jurkovič, ředitel dohledu a kontroly celní správy úřadu Liberec. Ponaučení? Jakmile vás jednou mýtná brána zaregistruje jako „neplatiče," celníci si vás při nejbližší příležitosti „proklepnou".

Kontrole nákladu neunikl ani český řidič kamionu mířící s průmyslovými stroji do Ruska. Náklad musí být po kontrole řádně zapečetěn.

Nadváhu vám změří v hale

Jak ušetříte jako dopravce? Jednoduše! Kamion nebo náklaďák přeplníte k prasknutí. Plán jak ušetřit je ten tam, pokud narazíte na hlídku celníků. Ti mají možnost převážit váš automobil. Kontrolní vážení nemusí proběhnout ani u silnice, ale mobilní hlídka vás může doprovodit až do 16 kilometrů vzdáleného stanoviště. Vážením v kryté hale celní správy rovněž odpadá možnost výmluv na nerovný povrch a podobně. Rekordmanem je řidič, kterého liberecká mobilní hlídka dovedla až do areálu celní správy a při kontrolním vážení zjistila přetížení o 20 tun.

A závěrem, proč je práce celníků v očích řidičů tak neoblíbená? Jelikož jsou celníci v podstatě zaměstnanci Ministerstva financí a jejich prací je vybírání daní do státní pokladny, nikdy nebude jejich práce příliš oblíbená. Samotní zaměstnanci liberecké celní správy však přiznávají, že například řidiči kamionů jejich práci respektují a vzájemně si vycházejí vstříc. Celníci potřebují kontrolu provést co nejrychleji a řidič naopak potřebují co nejdříve pokračovat v cestě. V opačném světle vidí celní správu široká veřejnost, která se s ní do kontaktu dostává jen minimálně.

Autor: Michael Daněk

28.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump s Vladimirem Putinem
7 4

USA zostřily sankce proti Rusku. Trumpovi navzdory

Požár na jihu Francie
3

VIDEO: Jih Francie sužují požáry, z domovů a kempů vyhnaly tisíce lidí

AKTUALIZOVÁNO

Policie pátrala po dvou dětech z Brna, našla je na letišti v Budapešti

Čtrnáctiletý chlapec a jeho dvouletá sestra z Brna, kteří byli od úterý pohřešovaní, jsou v pořádku. Sourozence našla maďarská policie na letišti v Budapešti.

AKTUALIZOVÁNO

Na Jižní spojce se převrátil kamion, po nehodě začal hořet

/FOTOGALERIE/ Kolaps dopravy na Jižní spojce ve směru jízdy od Štěrbohol k Barrandovskému mostu způsobila ve středu ráno havárie kamionu, který před půl sedmou prorazil svodidla za čerpací stanicí pohonných hmot poblíž sjezdu na Strašnice.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

Růst cen nemovitostí omezí jen doplňování nabídky na trhu, říká expert

/ROZHOVOR/ Lze zabránit růstu cen bytů, který vyhání lidi za město? „Ano. Například bychom se měli naučit ve městě lépe využívat mrtvá místa, takzvané deprimující zóny,“ doporučuje Aleš Rod, ředitel výzkumu Centra ekonomických a tržních analýz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení