VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Celníci: Jejich revírem je (nejen) dálnice

Liberec - Redaktor Deníku strávil několik hodin s libereckými celníky. Úředníci s pistolí u pasu si na nedostatek práce nemohou stěžovat.

28.5.2012
SDÍLEJ:

Redaktor Deníku strávil několik hodin s celníky.Foto: Deník / Vít Černý

„Co dělají posledních osm let? Kontroly na hranicích už přeci nejsou." Podobné otázky si pokládají řidiči na internetových diskuzích na účet celníků. Ti slušnější je nazývají „pouze" zloději, jiní zase slovy publikovatelnými až po desáté hodině večerní. Proč se celníci nepyšní oblíbeností? Na to se Liberecký deník snažil najít v průběhu minulého týdne odpověď, když vyrazil do terénu se zaměstnanci celní správy Liberec.Ne každý tuší, jaké jsou kompetence celníků. Kontroly přetížených kamionů vyjíždějících koleje na hlavních tazích a číhání na vypočítavé řidiče bez dálničních známek jsou jen veřejnosti známým obrázkem. Jejich denním chlebem je daleko více činností. Kromě výběru všem známého cla, daní a poplatků spadá do jejich kompetencí kontrola dováženého zboží, placení mýtného nebo třeba odhalování nelegálních pracovníků na území České republiky. Neplatíte pokuty? Začněte si pomalu zjišťovat adresu celní správy. Oddělení dělené správy má rovněž na starost vymáhání pokut udělených například státní policií. Kompletní seznam kompetencí je hodně dlouhý a čítá čtrnáct bodů.

Dozor nad kvalitou pohonných hmot

Společný den s celníky začínáme na čerpací stanici Shell v ulici Košická v Liberci. Namátkové kontroly mají za úkol hlídat kvalitu paliva, ale i zjišťovat původ pohonných hmot nebo zdanění a vedení povinných evidencí. Samotný odběr trvá pár minut, nutné vyplňování formulářů se může protáhnout na dvě až tři hodiny. Jelikož jsme na místě zastihly i cisternu dodavatelské společnosti, kontrolu provádí celníci i u ní. „Čerpadláři většinou reagují klidně. Jednou se nám ale stalo, že obsluha benzinky zamkla a utekl pryč," poznamenal humorný zážitek Martin Stočes z liberecké celní správy.

Mýtné? Placení neuniknete!

Na dvůr celní správy před polednem dorazila mobilní hlídka, která má mimo jiné na starost kontrolu placení mýtného. V závěsu dovedla na plac polský kamion, který je podezřelý právě z toho, že se placení mýtného vyhýbal. Celníkům se podařilo zjistit, že polský řidič s irským řidičským průkazem 14. dubna, tedy více než před měsícem, projížděl placeným úsekem bez použití jednotky Kapsch, která funguje jako „elektronická peněženka." Tu zaregistroval až po třech dnech. „Pokud řidič souhlasí s blokovou pokutou, můžeme přestupek vyřešit již na místě. Pokud ne, předáme jeho přestupek do správního řízení," vysvětlil Dalibor Jurkovič, ředitel dohledu a kontroly celní správy úřadu Liberec. Ponaučení? Jakmile vás jednou mýtná brána zaregistruje jako „neplatiče," celníci si vás při nejbližší příležitosti „proklepnou".

Kontrole nákladu neunikl ani český řidič kamionu mířící s průmyslovými stroji do Ruska. Náklad musí být po kontrole řádně zapečetěn.

Nadváhu vám změří v hale

Jak ušetříte jako dopravce? Jednoduše! Kamion nebo náklaďák přeplníte k prasknutí. Plán jak ušetřit je ten tam, pokud narazíte na hlídku celníků. Ti mají možnost převážit váš automobil. Kontrolní vážení nemusí proběhnout ani u silnice, ale mobilní hlídka vás může doprovodit až do 16 kilometrů vzdáleného stanoviště. Vážením v kryté hale celní správy rovněž odpadá možnost výmluv na nerovný povrch a podobně. Rekordmanem je řidič, kterého liberecká mobilní hlídka dovedla až do areálu celní správy a při kontrolním vážení zjistila přetížení o 20 tun.

A závěrem, proč je práce celníků v očích řidičů tak neoblíbená? Jelikož jsou celníci v podstatě zaměstnanci Ministerstva financí a jejich prací je vybírání daní do státní pokladny, nikdy nebude jejich práce příliš oblíbená. Samotní zaměstnanci liberecké celní správy však přiznávají, že například řidiči kamionů jejich práci respektují a vzájemně si vycházejí vstříc. Celníci potřebují kontrolu provést co nejrychleji a řidič naopak potřebují co nejdříve pokračovat v cestě. V opačném světle vidí celní správu široká veřejnost, která se s ní do kontaktu dostává jen minimálně.

Autor: Michael Daněk

28.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

6

Málem zemřel a stále není z nejhoršího venku

Sněm ANO 2017
8 8

Pohádky pro delegáty a kamery: Babišův projev kritizují opozice i ČSSD

FOTO: Masopustní maškary vozil v Homoli speciální autobus

Homole u Panny - Sobota byla v obci Homole u Panny ve znamení masopustního veselí. Specifikem místních oslav byl speciální autobus, který převážel účastníky po jednotlivých částech obce.

AKTUALIZOVÁNO

Policie při pátrání v okolí výbuchu v Poličce nalezla kus munice

Policisté při dnešním pátrání v okolí vybuchlé továrny v Poličce na Scvtavsku nalezli jeden kus munice, zároveň zmenšili pásmo kolem vstupu. Pátrání bude pokračovalo do setmění. Série čtvrtečních explozí v hale v areálu Polišských strojíren zranila 19 lidí, z toho tři vážně.

Šafářová si v Budapešti zahraje finále dvouhry. Osmý titul v kariéře je blízko

Budapešť - Tenistka Lucie Šafářová porazila v semifinále turnaje v Budapešti Němku Carinu Witthöftovou 6:4, 6:3 a poprvé od loňského triumfu v Praze ve Stromovce si zahraje finále dvouhry. Brněnská rodačka bude usilovat o osmý titul v kariéře.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies