VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dá nám Polsko koleje?

Hrádek nad Nisou - Ministerstvo dopravy vyjednává převod polského úseku tratě mezi Hrádkem a Žitavou.

15.5.2015
SDÍLEJ:

Železnice. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK

Jsou to necelé tři kilometry kolejí, ale problémů vydají za tisíc. Úsek mezi Hrádkem a Žitavou přes polské území je dlouhodobě noční můrou strojvůdců. Rozjeté vlaky tu musí snižovat rychlost na minimum. „Polská strana do svého úseku trati od války neinvestovala, takže vlaky, které na našem území jezdí i stokilometrovou rychlostí, se mezi Hrádkem a Žitavou plouží dvacítkou jenom proto, aby nevykolejily," říká starosta Hrádku Josef Horinka. Jednání o opravě trati trvají už několik let, zatím ale bezvýsledně. „Polsko na tom úseku neprovozuje žádnou železniční dopravu, takže pro ně je ta trať na samém konci zájmu," vysvětluje hejtman Martin Půta. „Tento stav ale brání dalšímu rozvoji a zatraktivnění železnice v česko-německém pohraničí. Z Liberce do Hrádku dojedete za 22 minut, ale z Hrádku do Žitavy to trvá 13 minut."

To potvrzuje i mluvčí německého dopravce Vogtlandbahn Uwe Miertschischk. „Zatím ten stav tratě není vyloženě nebezpečný, ale pro cílovou koncepci jízdního řádu bychom museli jezdit alespoň okolo 90 km/h. Kvůli omezení rychlosti na 30 km/h nemohou jezdit vlaky Liberec Drážďany a Liberec Varnsdorf Rybniště ve společném hodinovém taktu. Rovněž přípoje v Žitavě jsou špatné."

Jesenicko to samé

Nekonečná jednání se vedou i na mezivládní úrovni. „Problém se totiž netýká jen úseku z Hrádku do Žitavy, obdobné je to i s úsekem přes polské Glucholazy na trati z Jeseníku do Krnova. Jedním z řešení, se kterým ministerstvo dopravy přišlo je, že by polské úseky přešly pod naši správu, tedy pod Správu dopravních a železničních cest. Ministr Ťok teď o tom znovu jednal se svým polským protějškem," říká expert ČD Jindřich Berounský. V případě Hrádku a Žitavy jde o necelé 3 kilometry, v případě Glucholaz o zhruba 11 kilometrů. „Naše část je provozuschopná bez omezení. Ze zákona ale nemůžeme investovat do tratě na území jiného státu, abychom úsek v Polsku opravili," sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

„Je to neštěstí," hodnotí situaci starosta Horinka. „Dlouho se jednalo o tom, že by v Porajowě vznikla zastávka, aby měli Poláci důvod se tou tratí zabývat, ale nic se nestalo. Liberecký kraj i sdružení ZVON na německé straně chtěli ten úsek opravit ze společných peněz, ale jednání s polskou stranou jsou velmi složitá. Za mnou kdyby přišli z Německa, že nám tu opraví za svoje peníze třeba kus silnice, protože se jim po ní špatně jezdí, tak to s radostí přijmu všemi deseti, ale v Polsku to je jinak."

Podle odhadu polských drah přijde rekonstrukce tří kilometrů mezi Hrádkem a Žitavou na 80 milionů korun. „Na tom je nejhorší, že za průjezd po té nevyhovující trati platíme Polsku nemalé peníze. Když to sečtu za všechny ty roky, tak ta částka už dávno několikanásobně převyšuje to, co je potřeba na opravu," dodal Půta.

Autor: Jana Pavlíčková

15.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1 7

Češi mají ve vesmíru svou první nanodružici. Vědcům zatím dělá radost

Stařenka v domově důchodců - ilustrační foto
13 7

Rozdíl mezi výplatou a důchodem je v Česku skoro nejvyšší v EU

Britové se pyšní novou válečnou lodí. Jde o největší plavidlo Jejího Veličenstva

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Ze skotských doků v Rosythu vyrazila ke své první cvičné plavbě nejnovější chlouba královského námořnictva HMS Queen Elizabeth. Jde o doposud největší a nejpokročilejší britské válečné plavidlo v historii. Světlo světa spatřilo po osmi letech vývoje. Dokáže nést čtyřicet letadel a může na ní působit až tisíc mariňáků.

Vedení ODS schválilo program i kandidátky, chce hájit svobodu a demokracii

Vrcholné orgány ODS dnes definitivně schválily program i kandidátky pro podzimní volby do Sněmovny. Na tiskové konferenci po jednání výkonné rady a republikového sněmu ODS to řekl předseda strany Petr Fiala. Podle něj jde ODS do voleb s cílem hájit svobodu a demokracii. Fiala se domnívá, že tyto hodnoty jsou v ohrožení.

AKTUALIZUJEME

V čele ANO bude ve středních Čechách Babiš. Pilný na Vysočině kandidovat nebude

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš bude lídrem pro sněmovní volby ve středních Čechách. Žádost tamních oblastních organizací dnes potvrdilo předsednictvo hnutí. Babiš chtěl původně kandidovat až z posledního místa a neúspěšně k tomu vyzval i šéfy ostatních stran. Hnutí to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies