VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dobrovolně hájí přírodu, občas při tom nasazují život

Kamenický Šenov - Pod Panskou skálou o víkendu strážci přírody připomněli své padlé kolegy a poučili návštěvníky o přírodě a své práci.

2.8.2016
SDÍLEJ:

Den s ochránci přírody si všichni užili. Foto: Deník/Jiří Jelínek

Pod známou čedičovou vyvřelinou v Kamenickém Šenově uspořádali ochránci přírody z Národního parku České Švýcarsko a z mnoha chráněných krajinných oblastí pátý ročník programu věnovaného Světovému dni stráže přírody. Návštěvníci si mohli vyslechnou poutavé přednášky a dozvědět se mnohé o přírodě a práci strážců. Připomněli také své kolegy z celého světa, kteří při ochraně přírody zemřeli. Některé návštěvníky přesto zajímala i možnost zapojit se do ochrany přírody vlastní silou.

Pod Panskou skálou se sešlo zhruba třicet strážců přírody, kteří měli na několika místech stanoviště, kde návštěvníkům představovali přírodu v okolí a každou hodinu proběhla komentovaná prohlídka přírodní památky. Na místě byla i živá zvířata jako kozy, slepice nebo králíci. Zvláště děti využily možnost je pohladit a blíže poznat, případně si vyřešit některý z poznávacích nebo logických rébusů.

Strážci, kterých je v současnosti nedostatek, také s lidmi otevřeně mluvili o své práci. „Mohlo by nás být podstatně víc," říká Ota Dračka, z CHKO České středohoří, který se stal strážcem 18. dubna 1977. On a mnozí další dělají svou práci zadarmo. Většinou se shodují, že jejich hlavní motivací je láska k přírodě a jakýsi ochranářský pud vůči ní. „Je jen pár profesionálních strážců v národních parcích, ale co se týká chráněných krajinných oblastí, dělají to všichni na dobrovolné bázi," podotýká Ota Dračka.

Nebezpečí

Kromě toho, že strážci přírody dělají svou práci většinou bez nároku na mzdu, potýkají se s hmotnými nedostatky. „Existuje zákon o stráži přírody, který říká, že bychom měli dostávat proplacené cesty a oblečení. Benzín si kupujeme ze své kapsy a jednu košili jsme poprvé dostali v loňském roce. Na to, že máme statut veřejné osoby si myslím, že by se měl stát lépe starat," říká Ota Dračka. Ale to je prý jenom legrace proti jiným úskalím ochranářské činnosti. „Stává se, že se potkáte s pytlákem. Já potkal dva, co právě nakládali do auta srnu. Když mě uviděli, vystřelili," vypráví Dračka. „Také se mi stalo, že na mě najížděl čtyřkolkář".

Den s ochránci přírody si všichni užili.

Hlavní součástí Dne stráže přírody byla připomínka těch, kteří na svou práci zaplatili životem. V Čechách je takových případů minimum, zato v afrických zemích a Indii jsou případy zabití strážce pytláky takřka rutinou. V Austrálii zase nejvíce strážců zemře na následky pádu vrtulníku. Jen za posledních dvanáct měsíců zemřelo ve službě na šedesát strážců přírody na celém světě.

Chcete být strážcem?

Strážci přírody nemají jen starosti, zákon jim dává i určitá privilegia. „Mohu vjet autem do lesa a stát na lesních cestách. Dělám ale to nerad, protože je to moje auto a hlavně to není výchovné. Dále mohu být označen a nosit státní znak, čímž říkám, že jsem ve výkonu služby Svatopluk Štěpnička z CHKO Jizerské hory. Strážci mohou udělovat i blokové pokuty.

Ochránci si vylepšují také své jazykové znalosti. Častá je spolupráce se strážci přírody ze sousedních států.

„Národní park České Švýcarsko se Saským sousedem často pořádá společné služby. Když je například Vatertag, neboli Den otců, slouží Němci u nás. Je lepší, když vysvětlují svým krajanům věc v němčině, stejně tak je jednodušší výběr pokut," říká předseda Asociace strážců přírody České republiky Borek Fraňek s tím, že podobný model funguje například i v Krkonoších, kde spolupracují české a polské krkonošské národní parky.

Nevezmou každého

To jsou pochopitelně jen malé výhody za těžkou a dobrovolnou službu, přesto se několik návštěvníků strážců na možnosti zapojení ptalo.

„Nejdříve kontaktujete místní správu CHKO, která strážce ustanovuje. Musí vám být dvacet jedna let, musíte být trestně bezúhonný a musíte složit zkoušky, říká strážce Radek Studený jednomu z návštěvníků mezi výkladem o čolcích a dalších zajímavých stvoření, kteří v okolí Panské skály žijí.

Studený dále popsal běžnou činnost, kterou se strážci zabývají. „Strážci dozorují, monitorují chráněné druhy, starají se o navigační systém. Udržujeme zřetelné hranice CHKO, aby například lidé věděli, kde mohou tábořit (viz tip v samostatném bloku). Dále se věnujeme dokumentační činnosti a také kontrolujeme vozidla, která nemají na lesních cestách co pohledávat," říká.

Občas se musí ochránci k zájemci otočit zády, protože se stává, že se přihlásí někdo s extrémními sklony. Proto existuje přípravná roční doba, kdy adept nemá všechny pravomoci strážce, chodí na brigády a ostatní sledují, jestli se mezi ně hodí a má správný přístup k ochraně přírody.

Autor: Jiří Jelínek

2.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies