VYBERTE SI REGION

Jablonecký gigant zemřel, ale bižuterie v regionu žije dál

Jablonec nad Nisou /ROZHOVOR/ - Po rozpadu jablonecké společnosti Jablonex Group se aktivity spojené s výrobou dílů, komponentů, perlí, korálů; s kompletováním a s prodejem hotové bižuterie přesunuly na dobře fungující a prosperující nástupce.

3.6.2013
SDÍLEJ:

Ředitel a spolumajitel firmy LUCID v Jablonci nad Nisou Oto Šefraný. Foto: Deník/ Vítek Černý

Stalo se pravidlem, že ve zvláštních vydání Jabloneckého deníku EXTRA zveme k rozhovorům zajímavé lidi z regionu. V dnešním „pomyslném" křesle pro hosta usedl představitel jablonecké společnosti LUCID Oto Šefraný. Druhým spolumajitelem je Jiří Jirsa a společnost je tak stále stoprocentně českou. Hlavní aktivitou firmy LUCID je lisování menších kovových dílů.

Při pohledu do vzorkovnic vašich výrobků soudím, že má firma za sebou již bohatou minulost?

Tradice kovovýroby započala již v době před první světovou válkou lisováním kovových dílů pro tehdejší hlavní průmysl jablonecké oblasti pro výrobu bižuterie a náboženských předmětů. Firma LUCID ve své nynější podobě existuje od roku 1994 a o čtyři roky později začala společnost cíleně rozšiřovat sortiment o technické výlisky.

Výrazné rozšíření výroby proběhlo v roce 2010, kdy jsme převzali velkou většinu výrobního programu lisovny ze zrušené části firmy Jablonex Group (dřívější Bižuterie pozn. red.). Výsledkem tohoto kroku je nárůst sortimentu především v bižuterních artiklech.

Kolik nástrojů, tedy artiklů jste převzali?

Přibližně šestnáct tisíc, s našimi původními artikly nyní můžeme vyrábět celkem takřka dvacet tisíc výlisků, ze kterých je více než osmdesát procent určených pro výrobu bižuterie, lustrů, skleněných doplňků, galanterie a pod.

To je velký objem. Muselo to být složité? Jak to probíhalo?

Hlavně děkuji našim zákazníkům, kteří měli trpělivost a potíže s rozběhem výroby přenesených dílů s námi vydrželi a našim zaměstnancům, kteří se s velkým nasazením podíleli na rozběhu nové výroby. Náročné bylo nejenom stěhování strojů, nástrojů a dalšího příslušenství, ale především rychlé zahájení výroby tak širokého sortimentu výrobků.

Ohromným problémem byla skutečnost, že jsme od Jablonexu neobdrželi žádné obchodní informace. Tedy nabídkové materiály, popisy zákazníků, co odebírali, v jakých cenách atd. To způsobilo, že jsme zákazníky nemohli vůbec s naší nabídkou smysluplně oslovit, a proto jsme o velké množství původních odběratelů přišli. Dalším důvodem odchodu některých zákazníků z našeho regionu bylo velmi necitlivé ukončení výroby v Jablonexu.

Většina výrobců bižuterie a bižuterních polotovarů se shoduje na tom, že postup, zvolený Jablonexem, připravil náš region o čtvrtinu až polovinu obchodů, které se tu dříve realizovaly. To představuje stovky pracovních míst, která mohla být bižuterní a sklářskou výrobou obsazena.

Jakým způsobem jste tedy řešili otázku přiblížení a nabídky převzatých výrobků zákazníkům?

Výrobky jsme museli postupně nafotit a roztřídit pro účely nabídky. Na tom jsme začali pracovat v druhé polovině roku 2011 a budeme v tom zřejmě pokračovat ještě měsíce, spíše léta. V současné době je takto připravena řádově pětina artiklů. Nabídku nyní řešíme formou nových webových stránek včetně, řekl bych, velmi sofistikovaného elektronického katalogu.

Vzhledem k počtu artiklů bylo nutno pečlivě zvážit členění tohoto katalogu, aby umožňoval našim zákazníkům co nejpříjemnější orientaci a snadné vyhledání potřebného typu polotovaru a byl tak jejich vítaným pomocníkem.

Měli jsme štěstí při výběru spolupracující firmy, která nám stránky vytvořila. Firmě Nový Web z Liberce se podařilo stránky vyřešit velmi dobře jak z hlediska grafického, tak i jednoduchosti obsluhy ze strany zákazníků i našich pracovníků.

Při takovém rozsahu výrobků je funkční web nutností. Kdy jste jej zprovoznili?

Poslední verze webu, která již splňuje velkou část našich požadavků, byla zprovozněna před dvěma týdny. Naši novinku jsme již představili několika zahraničním zákazníkům a setkala se s velmi pozitivním ohlasem.

Je váš web určen i pro drobné odběratele a plánujete ho představit i naší veřejnosti?

Web a katalog je určen především pro odbornou veřejnost a firmy výrobce bižuterie a velkoobchody s komponenty pro její výrobu. Prezentace našeho webu je naplánována na 26. června, do kdy bude hotová další část katalogu.

Tímto na zmíněnou prezentaci zvu odbornou veřejnost. Konat se bude v Jablonci na místě, které zvolíme podle počtu přihlášených zájemců. Prosím tedy zájemce o účast, aby se přihlásili na našem webu www.lucid,cz a na emailu prezentace@lucid.cz nebo na telefonu 483 320 140 nejpozději do 10. června.

Přihlášeným, kterých doufáme bude mnoho, upřesníme místo asi týden před konáním prezentace.

Co dodat závěrem?

Těšíme se, že nový katalog přispěje k efektivnější spolupráci s místními firmami a tím jim trochu pomůže v nelehkém klání o zakázky na světových trzích.

Autor: Lenka Klimentová

3.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Zastánci tradičních Vánoc zase bojují proti Santa Clausovi

Praha - Tradiční podobu českých Vánoc před anglosaskými vlivy obhajuje iniciativa Zachraňte Ježíška. Na sociálních sítích ji letos podpořilo už přes 55.000 lidí. Její zastánci brojí především proti všude přítomné reklamě a postavě Santa Clause spojené v počátcích s propagací jednoho výrobku. Míní, že dekorace spojené s touto podobou Vánoc ničí v dětech fantazii, a i když doma dárky třeba dále nosí Ježíšek, představují si ho stále více jako dědu v červeném plášti, což vede k postupnému zapomínání na české tradice a přebírání vzorů z ciziny.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies