VYBERTE SI REGION

Milan Olšanský hledá pamětníky válečné výroby letadélek

Jiřetín p. B., Brno /ROZHOVOR/ - Milan Olšanský je Brňák, ale dřevěné hračky z Jiřetína jsou mu zaryty hluboko pod kůží. Sběratel hledá pamětníky výroby modelů ve firmě Schowanek z 2. světové války.

25.11.2012 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
Modely letadel z firmy Schowanek

Modely letadel z firmy SchowanekFoto: Foto Bohumil Olšanský

Milan Olšanský obdivuje letadla, tedy spíše letadýlka. Ještě přesněji pak dřevěné modely letadel, které vznikaly v továrně Schowanek (dnes Detoa) v Jiřetíně p. B.Protože o této části dějin významné továrny na hračky málokdo ví, pustil se sedmačtyřicetiletý Milan Olšanský do titěrné práce. Nyní nejen na Jablonecku hledá samotné modely, ale i informace o výrobě modelů letadel. Hodlá je publicisticky zpracovat a vydat knižně.

Žijete v Brně, jak se u vás projevil zájem o dřevěné modely letadel z továrny Schowanek, dnes Detoa?

Letectví je obor, o nějž projeví dříve či později určitý zájem snad každý kluk. Na to, že Česká republika má deset milionů obyvatel, je historie našeho letectví rozsáhlá a velmi košatá. Pocházím z Prostějova a můj otec z Mostkovic (to je nedaleko). Obě tato místa spojuje mimo jiného fakt, že zde byly letecké školy.

Původně v rámci akce Tisíc pilotů republice, později za druhé světové války v rámci protektorátu se změnily na letecké opravny či sklady materiálu. S nimi „přišly" právě do tohoto regionu různé vojenské školní pomůcky, mezi jiným také modely pro výuku rozpoznávání letadel. Dřevěné v měřítku 1:50, umělohmotné v měřítku 1:200.

Jak to tak bývá, vojenské věci jsou velmi lákavé a tak se postupně i tyto modely staly vítaným artiklem pro směnu za cokoliv civilního. Modely se dostaly ven z "kasáren" a mezi lidmi přežily celá léta a desetiletí. Tu jako hračky dětí, méně jako sběratelské artefakty. Také proto jsem se s nimi potkával celé dětství. Velmi se o ně zajímal a stále se zajímá můj táta. A mě to také zůstalo až do dospělosti. Dnes je to, kromě jiného, také jeden ze společných zájmů, který nás s tátou neustále svádí k brouzdání po stejném myšlenkovém poli.

S nástupem nových technologií a nových materiálů se v padesátých a šedesátých letech minulého století objevily na pultech obchodů tzv. kity plastikové modely, také letadel. Pro svoji detailnost a barevnost či konkretizaci kamufláží a značení se velmi rychle staly populárními. Vznikl nový segment zájmu modelářů plastikové modely vyvedené v některém z příhodných měřítek.

Původní modely pro výuku rozpoznávání se dostaly na okraj zájmu, kity byly podstatně dostupnější. Zbyla jen poměrně úzká skupina lidí, která se původními válečnými modely zaobírala hlouběji. Přesto, že se dřevěné modely letadel firmy udržely alespoň v rámci úzce specializovaného sběratelství, nikdo se nikdy do detailu nezaobíral historií jejich výroby a s ní svázanou problematikou.

Pro mě osobně je nadmíru zajímavé, že se vyráběly na území naší republiky. Vždy jsem chtěl vědět víc, ale informace jsou většinou jen ústní a velmi raritní. Zdá se, že již neexistuje jakákoliv dokumentace výroby.

Jediné publikační počiny, které existují na toto téma, vyšly z pera mého otce. Dnes jsou součástí fondu několika knihoven v naší republice a v zahraničí.

Co vás na těch modelech tak fascinuje?

Jsem přesvědčen, a myslím, že mi dají i letečtí odborníci za pravdu, že tím nejdůležitějším na letadle je jeho silueta. Tvar je zcela určující pro jeho funkčnost, dnes by se ještě dodalo: i pro jeho efektivitu. Modely vyráběné pro výuku rozpoznávání vlastních a nepřátelských strojů byly v drtivé většině prosty kamuflážních nátěrů, výsostných znaků a jiných detailů, které by siluetu jen rušily. Má to svoji logiku. Ten, kdo má poznat typ letounu, musí tak učinit velmi rychle a přesně a to nejlépe na velkou vzdálenost, kdy barvy a detaily nehrají pražádnou roli. Je tedy nadmíru jasné, že jde o siluetu a to ještě v letovém stavu. Modely jsou proto relativně jednoduché a ta jistá míra prostoty, ta mě fascinuje. To zjednodušení, které jde až na "dřeň". Jednoduchá pravda, krásná silueta, dostatečně přesná definice daného typu letadla. Z hlediska modelů samotných je překvapující a obdivuhodná míra řemeslného zpracování. Jsou to nádherné, jednoduché, ale přesto velmi promyšlené výrobky. Ne nadarmo byla firma Schowanek pro svoji výrobu známá již před druhou světovou válkou po celém světě.

Váže se k nějakému vámi vlastněnému modelu nějaká zajímavá historie (historka)?

Každý z nich má svoji historii. Na mnoha se podepsal čas, na celé řadě z nich "ruka modeláře či jen obdivovatele letadel". Pikantní je například historka o jednom akademickém malíři, který se zápalem a s přesvědčením, že činí dobrou věc, barevně pojednal několik modelů ve stylu, který více než co jiného připomíná zoologickou zahradu fantaskních zvířat.

Zajímavé jsou rovněž modely, které snad byly vyráběny později jako jednotlivé kopie či falza. Některé z nich snad ani nebyly v původní výrobě. Ale protože modeláři jsou šikovní a dokumentace má velké trhliny, je někdy velmi nesnadné určit původ či originalitu. A tak bychom mohli pokračovat stále dál. Historek je celá řada.

Nyní hledáte především na Jablonecku další modely a pamětníky výroby modelů z doby 2. světové války. Jaké modely Schowanek vyráběl?

Firma Schowanek vyráběla, podle mých informací, dřevěné modely letadel, lodí a bojové techniky v různých měřítkách. Snad existovaly i jiné firmy, možná dokonce subdodavatelé společnosti Schowanek. Na různých modelech jsou totiž různé výrobní značky. Někdy naopak zcela chybí. To je právě jedna z velkých oblastí bádání. Prozatím jsem neobjevil ani oficiální seznam typů, které firma Schowanek vyráběla. Všechno jsou to kusé informace ústního podání. I když dnes existuje nástupnická firma DETOA, mimochodem opět velmi zdatná co do kvality a „chytrosti" dřevěných výrobků včetně hraček, ani v jejich vlastních sbírkách či muzejních dokumentech nejsou žádné oficiální, rozsáhlé informace např. o výrobním programu z oněch let.

Už máte nějaké pamětníky? Nějaké raritní kousky?

Sem tam se některý pamětník, který modely znal z dětství, přihlásí. Existuje také pár sběratelů rozesetých po celém světě. Jsou dokonce formou samizdatu publikované různé hypotézy, ale nic oficiálního s prameny, o které by se dalo opravdu opřít.

Mezi raritní kousky patří právě ty, u kterých není jasné, jestli byly vůbec kdy ve výrobním programu či v objednávce RLM. Konkrétně třeba ruský stíhač La 5 nebo německé proudové Arado 234 a některé další modely, které z různých důvodů jaksi vybočují z logiky věci (z pohledu zadavatele výroby).

Byla řeč o hledání pamětníků. To musí být již přece jen starší lidé, kteří bývají mnohdy nedůvěřiví. Nalákejte takového seniora ke kontaktu…

Samozřejmě jde o starší generaci pamětníků, a proto, především z jejich pohledu, je pochopitelná určitá míra nedůvěřivosti či lépe řečeno ostražitosti. Osobně dodávám, ta ostražitost je v dnešní době zcela na místě. I přesto však doufám, že případné informace, vzpomínky nebo snad i některé artefakty by mohly, dnes vytaženy opět na světlo, vzbudit zájem se o ně podělit. Stále totiž platí: „líná pusa, holé neštěstí".

Když se nezeptám nebo alespoň nepokusím se zeptat, nemohu počítat s tím, že se k nějaké informaci dostanu jen náhodou. A hrát na náhodu, to není moc výhodné.

Kdy by mohla publikace o modelech letadel vyráběných podnikem Schowanek vyjít? Bude se moci sehnat i na Jablonecku?

Z důvodů existence celé řady tzv. „bílých míst" a „informačních nedostatků" v celé záležitosti, jde o otázku spíše dlouhodobou. Pokud se však práce dostane do rozumného stadia či uspokojivého stavu, bude publikace jistě k dispozici minimálně v knihovnách a na obecních úřadech Jablonecka, které o ni budou mít zájem. Velmi by mě těšilo, kdyby přinesla radost a poznání také lidem, kteří jsou úzce spjati s krajem, kde modely vyráběli.

Autor: Jan Sedlák

25.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký astronaut českého původu Eugene Cernan v roce 2008 navštívil Českou republiku. V pozadí Cernanova vnučka Ashley.
1 10

Zemřel astronaut Eugene Cernan. Poslední muž, jenž stanul na Měsíci

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
7 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

AKTUALIZOVÁNO

Turecko dopadlo Uzbeka viněného z istanbulského masakru

Istanbul - Turecká policie dopadla dnes večer uzbeckého občana, který je označován za pachatele silvestrovského masakru v istanbulském nočním klubu, jemuž padlo za oběť 39 lidí. Podle listu Daily Sabah byl Abdulgadir Mašaripov zadržen v domě svého kyrgyzského přítele v istanbulské čtvrti Esenyurt. K útoku se přihlásila organizace Islámský stát, která ho označila za pomstu za tureckou vojenskou intervenci v Sýrii.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies