Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Italská miniauta řádila v ráji

Český ráj /FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ - Letos je to neuvěřitelných 57 let, kdy první Fiat 600, legendární vyslanec z italského Turína, sjel z výrobní linky. Dřív to bylo luxusní auto a dnes? Dnes je pořád. Tihle malí fešáci z evropských silnic nezmizeli! Jejich fanoušci si je hýčkají, opečovávají je, vylepšují, aby s nimi vždy v létě mohli zazářit na silnicích.

28.5.2012
SDÍLEJ:

Turnovský fiatář Jan Brunclík se svým žlutým hrdinou. V soutěži do vrchu dojel ve své kubatuře jako třetí nejrychlejší.Foto: Deník / Tomáš Lánský

Potvrzuje to každoroční mezinárodní setkání autoveteránů této značky ve Svijanském Újezdu v Českém ráji. Osm desítek nablýskaných dvoustopých krasavců obsadilo louku zdejšího koupaliště. „Přijel i jeden Fiat Topolino, což je vlastně předchůdce klasických Fiatů 500," poznamenal Jan Kozák, místopředseda Fiat klubu Příšovice, který sraz od počátků organizuje. Soutěžilo se v jízdě do vrchu nebo v hlasitosti výfuku, obdiv sklízeli Fiátci během spanilé jízdy po Českém ráji.

Fiat 600, auto pro romantiky

Jan Brunclík(26) je hrdým majitelem Fiatu 600. V rozhovoru pro Deník vysvětluje výhody i úskalí života s tímto italským krasavcem

Jak ses vůbec k těmto autům dostal, Honzo?

Kamarád měl Fiata a mě to v 16 letech hrozně zaujalo. Prvního Fiata jsem si koupil „osmsetpadesátku", toho jsem opravil a pak prodal. Nakonec v roce 2005 jsem si pořídil Fiata 600 D a zrenovoval ho.

Byl v hodně špatném stavu?

To auto stálo léta v garáži někde v Jičíně, ani nemělo technickou, nejezdilo. Majitel se toho chtěl zbavit.

Co všechno jsi na něm musel udělat, aby auto vypadalo tak, jako dnes?

Kompletně v háji byly nápravy a brzdy, renovací ale prošlo celé auto. Já na tom zpočátku opravil jen to nejnutnější a hned s tím jezdil.

Přiznáš, kolik jsi do toho musel vrazit peněz?

Klidně to přiznám. V roce 2005 jsem auto pořídil za 20 tisíc korun a dohromady jsem do něj ještě 40 tisíc investoval. A to nepočítám práci, protože jsem si všechno dělal sám.

Co na tohle řekla tvoje rodina a přítelkyně? Mě by s tím hnali…

Nebyli z toho nadšení, ale pak, když viděli, jak je to nádherný auto, byli rádi, že jsem ho koupil. Moji sestru pak vezlo na svatbu, vedlo svatební kolonu. Jediný strach jsme měli z toho, aby všichni nekoukali na to auto a nevěsta nešla stranou. Ale to se naštěstí nestalo. (smích)

Jak reagovali lidé?

Všichni se otáčeli, mávali. Mraky lidí se s tím autem fotily. Svatbu měla sestra na Valdštejně, byl podzim, byl to moc hezkej den!

To auto se nějak oproti originálu liší?

Viditelně ne. Některé díly ale originál nejsou, je to problém sehnat. Musíš jet do Itálie na motoristické trhy a nebo sehnat díly tady.

Kolik je na Liberecku lidí jako ty, co mají Fiata?

To se dá těžko říct, na srazy Fiatů do Svijanského Újezdu jezdí lidi z celé republiky a z Evropy, takže se to nedá spočítat. Můj osobní odhad je, že na Liberecku je asi 30 fiatářů.

Soupeříte spolu?

Tak bych to neřekl, ale každý se snaží nějak vybočit. Jsou dva typy fiatářů, jedni mají auto jako rodinného mazlíčka, a ti druzí se v něm furt vrtají, vylepšují ho a zvyšují výkon.

A ty sebe řadíš kam?

Asi do té první skupiny. Nestojím o to mít místo zadních sedaček motor.

V čem se jízda ve Fiatu liší od jízdy v současných autech?

Auto sice jede třeba osmdesátkou, ale to už dnes není žádná rychlost. Také komfort je omezený, sedačky nejsou pohodlné. Ale i na tu dobu jsou v tom autě vychytávky, které ani tehdejší Škodovka neměla.

Například?

Třeba oboustranné klíčky od zapalování, nemusíš přemýšlet jak ho tam strčit. I motor je značně spolehlivý.

A teď ty nevýhody.

Tyhle auta nejsou na dlouhý trasy. Z toho vylezeš zlámanej po hodině cesty. Jednou jsem s tím jel na sraz do Německa, 300 kiláků. Po 4 hodinách jsem z toho vyšel úplně mrtvej. Ale to k tomu patří.

Díky tomuhle autu asi poznáš spoustu zajímavých lidí?

Na srazech se poznám s lidmi, které bych jinak nepotkal. Líbí se mi, že když zaparkuješ, seběhnou se k tobě lidi a hned si máš o čem povídat. Kdybych přijel Fabií, je to všem jedno.

Pamatuješ nějakou kuriózní situaci?

Měli jsme zimní výjezd na Kozákov. Fiat je lehký a má náhon na zadní kola. Vyjel to. Normální auta nedojela!

Autor: Tomáš Lánský

28.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Otec a syn Bushovi
1 16

Rodina Bushů se připojila ke kritikům Trumpa. Jeho poradní tým se rozpadl

Ilustrační foto
4

Ve Dvoře Králové přišli o hrocha. Zemřel dva měsíce od převozu

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

Libanon zrušil zákon, který umožňoval pachatelům znásilnění vzít si své oběti

Aktivisté za práva žen se radují. Dlouho požadovali zrušení článku 522 trestního zákona, ke kterému nyní došlo. Jejich kampaň podpořil ministr pro záležitosti žen Jean Oghassabian, který uvedl, že zákon je "z doby kamenné". Podobné právní předpisy byly nedávno zrušeny také v Tunisku a Jordánsku.

Podvodníci zaplavují sociální sítě. Chtějí získat peníze skrze falešné profily

Neposílejte nikomu svoje číslo, policie varuje před podvodníky, kteří vytvářejí falešné profily na Facebooku a chtějí získat peníze. Méně pozorné uživatele dokáží připravit o tisíce korun. Snaží se získat ověřovací SMS pro internetové mobilní platby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení