VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Italská miniauta řádila v ráji

Český ráj /FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ - Letos je to neuvěřitelných 57 let, kdy první Fiat 600, legendární vyslanec z italského Turína, sjel z výrobní linky. Dřív to bylo luxusní auto a dnes? Dnes je pořád. Tihle malí fešáci z evropských silnic nezmizeli! Jejich fanoušci si je hýčkají, opečovávají je, vylepšují, aby s nimi vždy v létě mohli zazářit na silnicích.

28.5.2012
SDÍLEJ:

Turnovský fiatář Jan Brunclík se svým žlutým hrdinou. V soutěži do vrchu dojel ve své kubatuře jako třetí nejrychlejší.Foto: Deník / Tomáš Lánský

Potvrzuje to každoroční mezinárodní setkání autoveteránů této značky ve Svijanském Újezdu v Českém ráji. Osm desítek nablýskaných dvoustopých krasavců obsadilo louku zdejšího koupaliště. „Přijel i jeden Fiat Topolino, což je vlastně předchůdce klasických Fiatů 500," poznamenal Jan Kozák, místopředseda Fiat klubu Příšovice, který sraz od počátků organizuje. Soutěžilo se v jízdě do vrchu nebo v hlasitosti výfuku, obdiv sklízeli Fiátci během spanilé jízdy po Českém ráji.

Fiat 600, auto pro romantiky

Jan Brunclík(26) je hrdým majitelem Fiatu 600. V rozhovoru pro Deník vysvětluje výhody i úskalí života s tímto italským krasavcem

Jak ses vůbec k těmto autům dostal, Honzo?

Kamarád měl Fiata a mě to v 16 letech hrozně zaujalo. Prvního Fiata jsem si koupil „osmsetpadesátku", toho jsem opravil a pak prodal. Nakonec v roce 2005 jsem si pořídil Fiata 600 D a zrenovoval ho.

Byl v hodně špatném stavu?

To auto stálo léta v garáži někde v Jičíně, ani nemělo technickou, nejezdilo. Majitel se toho chtěl zbavit.

Co všechno jsi na něm musel udělat, aby auto vypadalo tak, jako dnes?

Kompletně v háji byly nápravy a brzdy, renovací ale prošlo celé auto. Já na tom zpočátku opravil jen to nejnutnější a hned s tím jezdil.

Přiznáš, kolik jsi do toho musel vrazit peněz?

Klidně to přiznám. V roce 2005 jsem auto pořídil za 20 tisíc korun a dohromady jsem do něj ještě 40 tisíc investoval. A to nepočítám práci, protože jsem si všechno dělal sám.

Co na tohle řekla tvoje rodina a přítelkyně? Mě by s tím hnali…

Nebyli z toho nadšení, ale pak, když viděli, jak je to nádherný auto, byli rádi, že jsem ho koupil. Moji sestru pak vezlo na svatbu, vedlo svatební kolonu. Jediný strach jsme měli z toho, aby všichni nekoukali na to auto a nevěsta nešla stranou. Ale to se naštěstí nestalo. (smích)

Jak reagovali lidé?

Všichni se otáčeli, mávali. Mraky lidí se s tím autem fotily. Svatbu měla sestra na Valdštejně, byl podzim, byl to moc hezkej den!

To auto se nějak oproti originálu liší?

Viditelně ne. Některé díly ale originál nejsou, je to problém sehnat. Musíš jet do Itálie na motoristické trhy a nebo sehnat díly tady.

Kolik je na Liberecku lidí jako ty, co mají Fiata?

To se dá těžko říct, na srazy Fiatů do Svijanského Újezdu jezdí lidi z celé republiky a z Evropy, takže se to nedá spočítat. Můj osobní odhad je, že na Liberecku je asi 30 fiatářů.

Soupeříte spolu?

Tak bych to neřekl, ale každý se snaží nějak vybočit. Jsou dva typy fiatářů, jedni mají auto jako rodinného mazlíčka, a ti druzí se v něm furt vrtají, vylepšují ho a zvyšují výkon.

A ty sebe řadíš kam?

Asi do té první skupiny. Nestojím o to mít místo zadních sedaček motor.

V čem se jízda ve Fiatu liší od jízdy v současných autech?

Auto sice jede třeba osmdesátkou, ale to už dnes není žádná rychlost. Také komfort je omezený, sedačky nejsou pohodlné. Ale i na tu dobu jsou v tom autě vychytávky, které ani tehdejší Škodovka neměla.

Například?

Třeba oboustranné klíčky od zapalování, nemusíš přemýšlet jak ho tam strčit. I motor je značně spolehlivý.

A teď ty nevýhody.

Tyhle auta nejsou na dlouhý trasy. Z toho vylezeš zlámanej po hodině cesty. Jednou jsem s tím jel na sraz do Německa, 300 kiláků. Po 4 hodinách jsem z toho vyšel úplně mrtvej. Ale to k tomu patří.

Díky tomuhle autu asi poznáš spoustu zajímavých lidí?

Na srazech se poznám s lidmi, které bych jinak nepotkal. Líbí se mi, že když zaparkuješ, seběhnou se k tobě lidi a hned si máš o čem povídat. Kdybych přijel Fabií, je to všem jedno.

Pamatuješ nějakou kuriózní situaci?

Měli jsme zimní výjezd na Kozákov. Fiat je lehký a má náhon na zadní kola. Vyjel to. Normální auta nedojela!

Autor: Tomáš Lánský

28.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mercedes míří do světa elektrických automobilů, ale policie ho nyní vyšetřuje kvůli možným falšováním dat emisí u klasických dieselových motorů.
6

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček
2 7

Hrad bude mít k dispozici o 38 milionů víc než letos, rozpočet schválil výbor

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou nefér, míní rodiče

/ANKETA/ Nervózní manžel vede do porodnice ženu, která každou chvíli porodí. Než ji podpoří na sále, musí ještě vytáhnout peněženku a zaplatit. „Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou zrušené od roku 2012, přesto je stále v některých nemocnicích vybírají. Kvůli údajnému ošacení, občerstvení či školení, které nastávající otcové často ve spěchu ani nestihnou," upozornila Majka Staňková z brněnského Centra pro těhotné a rodinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies