VYBERTE SI REGION

Jsou železniční přejezdy hrozbou?

Liberecký kraj - Otázku, zda jsou železniční přejezdy bezpečné, si v souvislosti s tragédií v moravské Studénce klade stále víc lidí. Podle vyšetřovatelů železničních nehod však chyba jednoznačně padá na řidiče. A nejde jen o ně, ale často i o chodce a cyklisty.

1.8.2015 3
SDÍLEJ:

Železniční přejezd, ilustrační foto.Foto: Archiv Deník

Jen v Libereckém kraji eviduj policisté na železničních přejezdech okolo dvou desítek ročně. Letos jich bylo už jedenáct se škodou přes půl milionu korun. Železniční nehody se neobešly ani bez ztrát na životech. Za poslední dva roky zemřeli v kraji dva lidé na přejezdu u obce Poustka na Frýdlantsku.

„Z železničního hlediska neexistuje nebezpečný přejezd. Všechny jsou zabezpečeny a odpovídají platným normám a zákonům. 99 procent nehod zaviní řidiči," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptáčinský.

Přechází na červenou

Velkou roli řidičů při nehodách podporuje i to, že nejmenší zabezpečení přejezdů neznamená podle statistik největší riziko. „Nejvíc nehod a usmrcených je na přejezdech se světly, kde řidiči pravděpodobně nevěnují takovou pozornost, jako když se blíží k přejezdu označeným křížem, kde vědí, že je neupozorní žádné zabezpečovací zařízení a musí dávat pozor," vysvětlil mluvčí drah.

Přes druhý přejezd nepřejeli

Na nezodpovědné chování doplatila i dvojice, která cestovala v listopadu minulého roku obcí Poustka. Při průjezdu obcí jejich auto vjelo na železniční přejezd, který je chráněn světelným signalizačním zařízením bez závor, ve chvíli kdy svítilo červené světlo. V uvedeném místě se nacházejí dva železniční přejezdy za sebou v rozmezí 50 metrů, přes první přejezd auto stihlo přejet. Na druhém se střetlo s osobním vlakem jedoucím z Višňové do Frýdlantu. Strojvedoucí neměl šanci střetu zabránit.

Vlak auto tlačil 100 až 150 metrů. Oba cestující na místě zemřeli.

Tím, kdo na přejezdu platí životem nejčastěji, jsou chodci a cyklisté. Vstupují do kolejiště i po spadnutí závor a vědomě tak porušují předpisy a riskují svůj život. Nejbezpečnější jsou ty, které jsou zabezpečeny světelnou signalizací i závorami.

Drážní inspekce tento druh zabezpečení doporučuje Správě železniční dopravní cesty zřídit na všech přejezdech, toto ideální řešení by ale bylo nesmírně nákladné. „Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci, cyklisté a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla," vysvětlil mluvčí Ptáčinský.

Stavební opatření proto podle Ptáčinského musí jít ruku v ruce společně s prevencí a přiměřenou represí, která pomůže napravit leckdy bezohledné a protiprávní chování těch, kdo nerespektují platná pravidla a zákony.

Autor: Redakce

1.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies