VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jsou železniční přejezdy hrozbou?

Liberecký kraj - Otázku, zda jsou železniční přejezdy bezpečné, si v souvislosti s tragédií v moravské Studénce klade stále víc lidí. Podle vyšetřovatelů železničních nehod však chyba jednoznačně padá na řidiče. A nejde jen o ně, ale často i o chodce a cyklisty.

1.8.2015 3
SDÍLEJ:

Železniční přejezd, ilustrační foto.Foto: Archiv Deník

Jen v Libereckém kraji eviduj policisté na železničních přejezdech okolo dvou desítek ročně. Letos jich bylo už jedenáct se škodou přes půl milionu korun. Železniční nehody se neobešly ani bez ztrát na životech. Za poslední dva roky zemřeli v kraji dva lidé na přejezdu u obce Poustka na Frýdlantsku.

„Z železničního hlediska neexistuje nebezpečný přejezd. Všechny jsou zabezpečeny a odpovídají platným normám a zákonům. 99 procent nehod zaviní řidiči," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptáčinský.

Přechází na červenou

Velkou roli řidičů při nehodách podporuje i to, že nejmenší zabezpečení přejezdů neznamená podle statistik největší riziko. „Nejvíc nehod a usmrcených je na přejezdech se světly, kde řidiči pravděpodobně nevěnují takovou pozornost, jako když se blíží k přejezdu označeným křížem, kde vědí, že je neupozorní žádné zabezpečovací zařízení a musí dávat pozor," vysvětlil mluvčí drah.

Přes druhý přejezd nepřejeli

Na nezodpovědné chování doplatila i dvojice, která cestovala v listopadu minulého roku obcí Poustka. Při průjezdu obcí jejich auto vjelo na železniční přejezd, který je chráněn světelným signalizačním zařízením bez závor, ve chvíli kdy svítilo červené světlo. V uvedeném místě se nacházejí dva železniční přejezdy za sebou v rozmezí 50 metrů, přes první přejezd auto stihlo přejet. Na druhém se střetlo s osobním vlakem jedoucím z Višňové do Frýdlantu. Strojvedoucí neměl šanci střetu zabránit.

Vlak auto tlačil 100 až 150 metrů. Oba cestující na místě zemřeli.

Tím, kdo na přejezdu platí životem nejčastěji, jsou chodci a cyklisté. Vstupují do kolejiště i po spadnutí závor a vědomě tak porušují předpisy a riskují svůj život. Nejbezpečnější jsou ty, které jsou zabezpečeny světelnou signalizací i závorami.

Drážní inspekce tento druh zabezpečení doporučuje Správě železniční dopravní cesty zřídit na všech přejezdech, toto ideální řešení by ale bylo nesmírně nákladné. „Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci, cyklisté a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla," vysvětlil mluvčí Ptáčinský.

Stavební opatření proto podle Ptáčinského musí jít ruku v ruce společně s prevencí a přiměřenou represí, která pomůže napravit leckdy bezohledné a protiprávní chování těch, kdo nerespektují platná pravidla a zákony.

Autor: Redakce

1.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies