VYBERTE SI REGION

Kluci z hor pojedou mezi duny

Jablonecko - Liberecký matador David Pabiška a nováček z Jablonce Milan Engel pojedou nejtěžší závod světa Dakar 2015

12.12.2014
SDÍLEJ:

Milan Engel a jeho trofejeFoto: Deník/ Lenka Klimentová

Už jen pár dní zbývá k odjezdu do Jižní Ameriky. Motocykloví fanoušci z Libereckého kraje, a nejen z něj, budou dvě jména skloňovat ve všech pádech. Tým MRG SP MOTO rally Dakar má svého jezdce z Liberce a z Jablonce.

Již devátého startu na Dakaru se dočká matador David Pabiška. Bude se i tentokrát snažit vylepšit své umístění z letošního ročníku, kdy dosáhl na 18. místo celkově a na 5. místo v kategorii Amateur Class.

„Jedním ze základních cílů týmu MRG SP MOTO při jeho vzniku, bylo připravit na start rally Dakar dalšího nového závodníka z České republiky, kterému by mohl David Pabiška předat své zkušenosti," píše manažer Ervín Krajčovič na stránkách týmu. Cíl splnili a jako druhý jezdec týmu odstartuje do závodu několikanásobný Mistr ČR v enduru, dvojnásobný juniorský medailista z Mistrovství Evropy v enduru a reprezentant ČR na motocyklové Šestidenní Milan Engel. Mladého jezdce s bohatými závodními zkušenostmi najdeme v Josefově Dole.

Sotva školák

Kdo jako první posadil na motorku? A kolik vám bylo?

Táta, tady v Jiřetíně. Začínal jsem na malé padesátce. Bylo mi šest let.

Už jste závodil?

Ještě ne. Učil jsem se pod vedením mého otce čtyři roky. A mé první kroky vedl také Láďa Michálek, který už bohužel tu s námi není, ale stále na něj myslím. Naučil mě jako začátečníka spoustu věcí.

Tak šel zvolna čas a přibývaly mezitím úspěchy…

Mezitím jsem začal jezdit motokros. A jak jsem rostl, tak jsem měl větší a větší motorku a s většími obsahy. V devíti letech jsem začal se závodní kariérou. Nejdřív to byly závody tady jen tak po okolí. Pak už jsem jezdil s tátou i do vzdálenějších míst.

Začal jste vyhrávat a kolik pohárů máte vítězných?

Tak ty jsem ani nepočítal…

Jsou jich desítky, stovky. Je jich prostě mnoho, je to vidět na fotografiích. Jaký je ten nejcennější?

Nejcennější je z roku 2011 z Mistrovství Evropy juniorů za 3. místo.

Učitel ho povede

Myslíte, že to byl ten důvod, proč vás vybrali na Dakar? V Evropě jste uspěl, ale budete mít dost síly i na nejtěžší závod světa? 

Znají mne. Vědí, že se jen tak nevzdávám. Dakar je hlavně o psychice a morálce. Závod je strašně dlouhý a náročný. A další důvod je, že mám zkušenosti ze závodů. Jezdecky jsem na tom dobře a neztratím se.

Parťáka vám dělá David Pabiška. Co právě probíráte?

Je to dobrý učitel. Teď zrovna se učíme navigaci, ta je právě na Dakaru nejtěžší. Po jezdecké stránce nemám žádné nedostatky.

On už má za sebou bohaté zkušenosti z Dakaru. Z čeho asi nejvíc těží?

Rally Dakar jede už podeváté. Má znalosti nejen s navigací, s motorkou ale hlavně ví, jak si rozložit síly na čtrnáct dní. Tento závod není jen o prvním dni. Kdybych do závodu dal vše najednou, druhý den bych možná vypadl.

Budete spolu v neustálém spojení? Myslím přímo na závodě.

Jsme součástí jednoho týmu, takže spolupráce je samozřejmostí.

Jedete v páru i závody a budete na sebe čekat?

Ne ne, to nebudeme. David má jiné cíle. Minulý rok byl osmnáctý, tak má i menší startovní číslo 34 a já mám 151. Tak já jedu asi tak o hodinu déle než on. On už bude za tu hodinu vědět, kam se jede a bude se už orientovat podle navigace. Zatímco já budu teprve na začátku.

Budete jeho stínem?

Ano, přesně tak. Ale pokud se mu něco stane, tak já mu určitě pomohu.

Dá se říct, že mu budete krýt záda?

Ano.

Jak velký tým letos jede, kdo je součástí?

Hlavního manažera nám dělá Ervín Krajčovič, ten se stará o sponzory a aby v týmu vše fungovalo, jak má. Dále jsou nejdůležitější mechanici. Davidovu motorku bude mít stejně jako loni na starost Michal Kroupa a mým mechanikem se stal Pavel Bartůněk.

V týmu je dále cca 8 lidí, včetně tiskového mluvčího a kameramana, fotografů a dalších osob, kde každý má svojí roli a je neodmyslitelnou součástí. Mechanici jsou důležitější než já.

Čtrnáctkový model

Tenhle závod je největší level. Kde je váš cíl?

To hlavní je dojet do cíle ve zdraví a s nejlepšími zkušenostmi pro příští rok.

Na jaké motorce jedete a jak jste ji získal? Je vám stavěná přímo na míru?

Není stavěná na míru, je to KTM 450 Rally Replica. Jde o speciální motorku pro tento závod. Má objem 450 kubických centimetrů a čtyřtaktní motor. Na těchto motorkách jede polovina závodníků Dakaru.

Tuhle 2014 jsem podědil po Davidovi, který má novou motorku 2015. Ten můj model 2014 je postavený ještě postaru, má karburátor. Ty nové už mají přímé vstřikování, takže jsou rychlejší. Na Dakaru se i přejíždějí hory, kde je jiná hustota ovzduší, tak výhodu mají nové modely, protože vstřikovací systém si reguluje palivo sám. Také určitě mají vyšší rychlost.

Určitě jste ji ale pořádně připravili. Změnili jste ji hodně?

Věřím svému „čtrnáctkovému" modelu. Se svým mechanikem jsme společně strávili mnoho času, věnovali mnoho práce, vyměnili jsme motor. Věřím, že nebudu mít problém. Prostě, že to dopadne.

Věci na přežití

Co vše s sebou můžete vézt?

Hlavně musím mít povinnou výbavu, tu určuje pořadatel, ale každý si ji musí sehnat a obstarat sám. Výbava obsahuje denní světlo, majáky, vystřelovací světlice, kompas, přikrývka jako je v lékárničce.

Je tam něco na zahánění hyen?

No to zrovna ne. Je tam navigace, kterou dostanete od pořadatele. Je to vlastně taková krabička, kde je i telefon, pro případ kdyby se závodníkovi něco stalo. Na telefonu je dokonce červené tlačítko, a po jeho zmáčknutí za čtyři minuty přiletí vrtulník.

A co máte na sobě? Je tam vedro, v horách zima…

Řídím se zkušenostmi Davida. Před týdnem jsme navštívili firmu PSí Hubík, budeme mít kombinézy na míru. Jsou šité ručně z hutného a kvalitního materiálu. Je to vlastně vrchní vesta, motokrosové kalhoty, motokrosové boty. Kombinéza má i větrací kapsy, ale když jedete stopadesátikilometrovou rychlostí, tak vám vedro není. A v horách je prý i mínus jedenáct stupňů. Prostě pořád jedete ve stejném a nějakým způsobem přežít.

Maminka se bojí

Není líto tátovi, že závod neuvidí na vlastní oči?

Myslím, že ano, ale pro něj a pro jeho nervy, bude lepší zůstat doma. A nakonec možná bude mít lepší informace tady z naší vlasti, než kdyby byl na místě a čekal na mě někde v hotelu. Lidé, kteří se starají o medializaci a poskytují informace ze závodu, vědí vše dřív než ostatní.

A co na to maminka?

Maminka se bojí, ale s tím nic nenadělá. Nejedu svůj první závod, má to zažité. Ona ví, že to zvládnu.

Je adventní čas. Vánoce pro vás budou přípravy a balení. Odjíždíte den před koncem roku. Jaké jsou vaše rodinné zvyky na Vánoce?

Na Štědrý den se scházíme u stolu celá rodina. Ale pak jedu za přítelkyní a Štědrý den slavím i s ní. Slavíme v poklidu, musím být psychicky odpočatý. Po novém roce mě toho čeká hrozně moc.

Letošní Vánoce budou ale ve znamení Dakaru?

Ano. Ještě nyní až do odjezdu neustále pracuji na fyzické přípravě. Cítím se trochu unavený, protože se blíží vyvrcholení všech příprav. Ale týden před Vánoci skončím se cvičením a do odletu budu jen regenerovat a odpočívat.

Dodržujete nějaký zvláštní dietní režim?

Jídelníček je trochu jiný, ale je to tím, že víc sportuji. Hlavně musím dodržovat pitný režim. Začínám také zařazovat do stravy nějaké energetické a vitamínové doplňky. Nejen kvůli únavě, ale i například klouby budou na závodě velmi trpět. Takže teď si chci vše tak nějak nastřádat, abych byl co nejlépe připraven.

Povezete s sebou talisman?

Povezu. Je to ušitý korálkový kříž. A ještě nevím, co dostanu od přítelkyně.


Autor: Lenka Klimentová

12.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies