VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Konopná semínka zdravě obohatí jídelníček

Severní Čechy - Konopí je velmi dobrou potravinářskou plodinou. Semena (obsahující konopný olej) mají zastoupení všech esenciálních aminokyselin (včetně osmi aminokyselin, které si lidské tělo nedovede vyrobit) a nenasycených mastných kyselin stejně jako sója.

31.1.2013
SDÍLEJ:

Steak z tuňáka.Foto: archiv konopnyshop

Hrst konopných semen dokáže pokrýt potřebu proteinů a mastných kyselin dospělého člověka na jeden den.

Šéfkuchařce Haně Myslivcové jsme položili několik otázek týkajících se právě použití a využití konopných semínek.

Mohou konopná jídla i děti?
Ze všech běžně známých olejnatých semen je konopné semínko nejvýživnější a pro náš organismus nejzdravější. Ze živin těchto miniaturních semínek čerpají i ještě nenarozená miminka, takže se konopné semeno hodí i pro těhotné ženy. Vhodné je i pro kojící maminky a děti. Pomáhají správnému vývoji mozku.
Esenciální mastné kyseliny obsažené v semínku jsou životně důležité pro správnou funkci organismu. Slouží pro zdravý vývoj orgánů dětí a jako prevence poruch pozornosti. Stejně tomu je s konopným olejem. Neobsahuje kontroverzní látku THC. Obávaná psychoaktivní látka THC je obsažena jen v zelených částech rostliny. Povolena je odrůda cannabis sativa, tedy technické konopí, kde je obsah THC maximálně do výše 0,3 procenta.

Můžete nám říci něco o konopných semínkách a jak poznat kvalitní?
Plod konopí, až půl centimetru velké semínko, se skládá z vláknité slupky a olejnatého jádra. Kupte si již vyloupaná konopná semínka, mají v sobě to, co potřebujete a skvělou jemnou chuť. Jako zdravou alternativu chipsům lze doporučit i pražená konopná semínka ochucená solí či kořeněná, sladce chutnají obalená v karamelu. Pražením (podobně jako pečením) se ale ztrácí nenasycené mastné kyseliny a další nejcennější vitageny. Vylisovaný olej je třeba chránit nejen před teplem, ale také vzduchem a světlem. Oxidace kyselin totiž způsobuje žluknutí a činí jej nepoživatelným.

Musí se konopná semínka nějak upravovat, než je začneme používat v kuchyni?
Pro kuchyňskou úpravu jsou nejvhodnější loupaná konopná semínka. Konopné semínko Carun je loupáno velice šetrně a baleno v ochranné atmosféře, aby se uchovaly veškeré hodnotné živiny. Je proto čisté. Nemusí se nijak ochucovat. Je možné jej přidávat do všech jídel při vaření i pečení. Vhodné je uchovat jej v ledničce.

Jak tedy se semínky v kuchyni nakládat a na co si máme dávat pozor?
Konopné semínko se v kuchyni používá nejlépe již oloupané, slupka by byla jinak tvrdá a nepoživatelná. Neupravená surová semínka se dají používat na namazaný chleba či do müsli, musí se nechat naklíčit. Silnější slupka měkne nahřátím. Nejlépe se užívá ve studené kuchyni, ale lze i opražit, restovat, péct (spíše však krátce, aby nevyprchaly všechny důležité látky). Při tepelné úpravě však dbejte na to, aby semínko nebylo zahříváno příliš dlouho, ztratí své vitaminy.
Pokud naopak toužíte po jeho silnější chuti, nešetřete s ním, vyvstane jeho vůně a chuť oříšků. Doporučená denní dávka je 1520 gramů což odpovídá zhruba dvěma polévkovým lžícím. Olej do receptů přidávat podle chuti, je velmi výrazný.

Jsou nějaké ingredience či jídla, ke kterým se konopná semínka nehodí?
Kombinace je všestranná, jako u sezamového semínka. Jeho chuť je velice zvláštní, protože se ve velice malém zrníčku snoubí chutě různých oříšků. Proto záleží na chuti každého, jak jej použije.

Co je dobré vědět:

Omega 3 – snižují zvýšenou hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi, významně snižují riziko arteriosklerózy cév a infarktu myokardu, zlepšují prokrvení orgánů a tkání, jsou prevencí onemocnění rakoviny prsu a tlustého střeva.

Omega 6 – pomáhají udržet zdravou kůži.

Železo – je základním prvkem při krvetvorbě. Jeho nedostatek vede k chudokrevnosti.

Vápník – základní stavební látka kostí. Je také výborným prostředkem proti nemocem tlustého střeva a vysokému krevnímu tlaku. Udržuje nejenom zdravé zuby a kosti, ale i správnou srdeční činnost, nervové vzruchy, krevní srážlivost a zmírňuje problémy trávicí soustavy. Díky vápníku se rychleji a snadněji hojí rány.

Hořčík – má příznivý vliv na nervovou a svalovou soustavu. Jeho nedostatek vede ke vzniku křečí, podrážděnosti, přecitlivělosti. Bojuje s chronickou únavou, snižuje krevní tlak a může zlepšit i dýchací potíže, zejména astma. Tím, že zvyšuje hustotu kostní tkáně je skvělým preventivním opatřením při osteoporóze.

Draslík – pomáhá snižovat krevní tlak. Je také důležitý jako prevence srdečních onemocnění a mozkových příhod. Spolu se sodíkem upravují rovnováhu tekutin v těle. Má skvělé detoxikační účinky.

Vitamin A – je nezbytný pro tvorbu pigmentu v tyčinkách oční sítnice, zabraňuje šerosleposti. Příznivé účinky vitaminu A lze využít při suchosti pokožky a vlasů, akné, lámavosti nehtů, pomáhá při tvorbě kostí a zubů u dětí, podporuje i hojení drobných ran. Je důležitý také pro tvorbu imunitního systému.

Vitamin B1 – pomáhá udržovat zdravé nervy, posiluje srdce, zklidňuje zažívací potíže. Jeho hlavním úkolem je štěpení cukrů, které tělo přijímá potravou, na glukózu. Ta poskytuje energii pro mozek a nervový systém. Pro svůj vliv na nervový systém bývá označován také jako „duševní vitamin". Slouží k udržování dobré funkce nervového systému a duševní rovnováhy.

Vitamin B2 – působí proti migréně, pomáhá při hojení ran, zpomaluje vývoj šedého zákalu. Působí příznivě k zachování zdravé pokožky, vlasů a nehtů. Ovlivňuje činnost nervové soustavy a mozku.

Vitamin B3 – zlepšuje krevní oběh, zmírňuje příznaky onemocnění kloubů a deprese. Je důležitým vitaminem pro udržení mentální a nervové rovnováhy a pro normální činnost nervového systému. Je nezbytný pro tvorbu pohlavních hormonů.

Vitamin B6 – pomáhá v prevenci kardiovaskulárních onemocnění, mozkových příhod. Zmírňuje a léčí deprese, zmírňuje nespavost, příznaky premenstruačního syndromu. Je důležitý pro správný růst a rozmnožování buněk v těle. Vyskytuje se při procesu látkové výměny a působí preventivně proti vzniku aterosklerosy.

Vitamin C – plní v našem těle řadu důležitých funkcí. Pomáhá v těle zneškodnit vzniklé volné kyslíkové radiály. Působí jako významná prevence onemocnění srdce a cév. Zvyšuje odolnost organismu proti infekci. Rakytník obsahuje desetkrát více vitaminu C, než například pomeranč. Podle vědců stačí jedna jediná bobulka rakytníku k pokrytí denní dávky vitaminu C.

Vitamin D – udržuje zdravé zuby, kosti, pomáhá v prevenci rakoviny prsu, prostaty, zpomaluje progresi artritického procesu v kolenních kloubech. Vitamin D je důležitým prvkem v prevenci osteoporózy.

Vitamin E – antioxidant, zlepšuje využití kyslíku, působí v prevenci předčasných porodů, snižuje riziko potratů, působí proti srážlivosti krve. Slouží k výživě pokožky, proti stárnutí pleti a její suchosti.

Autor: Ludmila Veselá

31.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Putin se ujal funkce prezidenta. Gratuluje mu jeho předchůdce Dmitrij Medveděv.
11

Hon na Medveděva. Premiér je na odstřel

Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
18 10

Sobotka jde Babišovi po krku. Chce vědět, jak získal Agrofert

Hledá se vrtulník pro českou armádu. Tiše

Po stíhačkách Gripen a obrněných transportérech Pandur jde o třetí největší armádní zakázku – tucet helikoptér za miliardy. Z favorita se údajně stal outsider a naopak. O co se hraje a jak to vypadá v místě, kde se vrtulník rodí?

Papež jede do Egypta. Povede dialog s muslimy

/VIDEO/ Mírotvorce papež František zítra započne dvoudenní návštěvu Egypta. Jeho příjezd inicioval egyptský prezident as-Sísí v návaznosti na nedávné bombové útoky vůči koptským křesťanským kostelům na severu země. František se setká i s koptským papežem. 

Více technologií, méně papírů. Farmy přebírá nová krev

Jejich předkové po roce 1989 dostali zpět pole, o něž je na 40 let připravili komunisté. Obnovili hospodářství a rozšiřovali je. Dnes otěže přebírá nová generace farmářů. Jak výměnu prožívá?

Poslanci proberou změny v oddlužení, mají je víc zpřístupnit

Poslanci by měli ve čtvrtek začít debatu o změnách v oddlužení, jež je mají víc zpřístupnit. Proberou také výsledky prověrek stranických finančních zpráv za loňský rok, jak je provedl sněmovní kontrolní výbor. Na programu jsou ale především pravidelné interpelace na členy vlády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies