Přestoupit z vlaku pohodlně do autobusu, který stojí přímo před nádražím. Na mnoha místech v kraji je to dnes už běžná věc. Podobně by to mohlo za čas fungovat i v Liberci.

Krajská firma KORID LK, která dopravu v kraji organizuje, totiž přišla s návrhem na výstavbu nového dopravního terminálu. Ten by mohl vzniknout přímo v areálu vlakového nádraží. „Rádi bychom lidem usnadnili přestupy mezi autobusy a vlaky," vysvětlil jednatel KORIDu Pavel Blažek. Nyní jsou od sebe obě nádraží vzdálena přes dvě stě metrů.

Autobusové nádraží Liberec Z dvaceti nástupišť autobusového nádraží ve Vaňurově ulici odjíždějí příměstské i dálkové autobusy, včetně těch mezinárodních. Nádraží je terčem kritiky pro nevyhovující zázemí pro cestující, kterým slouží pouze omšelé mobilní kontejnery. V minulosti se několikrát objevily plány na výstavbu nové odbavovací haly, nikdy však nebyly realizovány. Správcem nádraží je společnost Autobusové nádraží Liberec.

Podle nákresů by se nově využil především prostor mezi dvěma budovami vlakového nádraží. Autobusové zastávky by vznikly na místě kolejí, které dnes slouží k odstavování vlaků. „Zmenšily by se tím dopravní plochy v centru a pozemky by se uvolnily pro jiné účely, třeba pro náměstí nebo park," nastínil Blažek. Před nádražím by vznikla pěší zóna, auta by se jí vyhnula objížďkou právě okolo nynějšího autobusáku.

NĚKOLIK ETAP

Krajský projekt má několik etap. S přesunem stanovišť autobusů k vlakovému nádraží počítají první dvě, podle Blažka by mohly stát okolo 80 milionů korun.

Poslední etapa by pak na terminál přivedla i tramvaje, které by nádražní budovu obkroužily po nových kolejích. „To už je ale dlouhodobá vize, v horizontu patnácti let," upřesnil.

Autobusy by se ale na nádraží v prvních etapách mohly přesunout už do pěti let. „Projekt je teď ve fázi námětu, máme politickou podporu vedení kraje a vyjednáváme s městem," popsal Blažek.

MĚSTSKÝ PROJEKT

Město ale mezitím chystá svůj projekt. Přesunout nádraží neplánuje, chtělo by využít stávající plochu, o jejímž odkupu jedná se současným vlastníkem, společností ANL. Současné zázemí pro cestující je ale v nevyhovujícím stavu.

„Na přilehlých městských pozemcích plánujeme vybudovat odbavovací terminál s parkovacím domem," uvedl mluvčí města Jan Vrabec. Náklady by měly činit 160 milionů. Městský projekt stejně jako krajský spoléhá na dotace, které by jej z větší části pokryly.

Náměstek primátora Jan Korytář (Změna) krajské plány zcela nezatracuje. „Zní to určitě zajímavě, ale zatím je to ve fázi ideového záměru," řekl Deníku. Není podle něj jasné, kdo by měl být investorem či majitelem, otevřená je také otázka pozemků. „Nerad bych, aby se na základě nevyjasněných majetkových poměrů nestihl projekt realizovat," upozornil Korytář.

Pokud by se někdy autobusy skutečně přesunuly na vlakové nádraží, připravovaná odbavovací hala by se podle něj dala použít pro jiné účely, například pro kanceláře.