VYBERTE SI REGION

Liberec navštívila Ferrari chudých

Liberec – Právě tak jsou nazývány Fiaty X1/9 Bertone. Během srazu veteránů jich na Ještěd dorazilo jednadvacet.

18.8.2014
SDÍLEJ:

Liberec navštívila Ferrari chudých.Foto: Deník/Martina Petrášková

V celé republice jich je jen zhruba padesátka, přesto mají svůj vlastní veteránský klub. Řeč je o sportovních vozech Fiat Bertone X1/9, které v sobotu zamířily i na Ještěd.

Veteránské vozy 
z celé republiky

Liberec navštívila Ferrari chudých.

S nápadem založit veteránský klub jen pro tato auta přišli před třemi lety dva kamarádi, kteří je vlastní. Od té doby se majitelé „bertoňáků" potkávají dvakrát ročně. Jednou 
v Harrachově teď v půlce srpna, a pak v červnu na Moravě. Pokaždé jde o sraz třídenní. „Tentokrát jsme se během něj rozhodli majitelům aut ukázat i Ještěd. Škoda jen, že prší a je velká oblačnost a mlha. Protože není vidět na krok, natož do okolí," řekl zakladatel klubu Jaroslav Ježek. Mezi jednadvaceti automobily, které na sraz o víkendu přijely, byly posádky z celé republiky. Od Českého Těšína, přes Ostravu, Brno, Prahu, Cheb až po Liberec.

Sexy auta

V dobách výroby byl prý do Československa dovezen jen jediný kus tohoto dvoumístného auta. Dnes jich je víc, ale stále méně než třeba Ferrari. Proč srovnání s těmito luxusními auty? „Nabízí se to. Protože Fiat Bertone X1/9 byl často označován jako malé Ferrari, Ferrari chudých nebo baby Ferrari," říká další z členů klubu Petr Rubeš. Podle něj i ostatních majitelů jde o auto, které je ohromně sexy. „Má prostě šmrnc. Není divu, že u nás se mu říká taky Kočkolap," směje se.

Doprovod jim dělá vůz VB

Třídenní sraz vozů Bertone byl ve znamení jízd po kraji, navštívili třeba i výrobnu Kaipanů ve Smržovce. „Zábavná je nejen jízda s vozy, ale i to, co jí provází. Jezdí s námi totiž příslušník Veřejné bezpečnosti ve veteránském voze původních barev. Nevěřili byste, co to dělá 
s běžnými řidiči více než 20 let po revoluci. Když ho vidí, zapínají si za jízdy pásy nebo snižují rychlost," uzavírá 
s úsměvem vyprávění o srazu liberecký člen klubu Vladimír Bureš.

Fiat X1/9 Bertone

S dvoumístným sportovním vozem s karoserií targa a motorem uloženým za sedačkami přišel Fiat v roce 1972. V roce 1982 Fiat výrobu vzdal, objednávek ale bylo tolik, že návrhář Bertone začal automobily montovat sám. Pokračoval v tom dalších pět let. Auto je často označováno jako malé Ferrari, Ferrari chudých nebo baby Ferrari. V Čechách se vžil také název Kočkolap, prý kvůli sexy vzhledu a možnosti odmontovat během několika vteřin střechu a z auta udělat kabriolet. Vůz svého času testoval i dvojnásobný mistr světa ve formuli F1 Emerson Fittipaldi a prohlásil, že se řídí skoro jako formulové auto. Dodnes umí veteránské vozy jet 
s původním motorem až 170 kilometrů v hodině. Výroba sportovních vozů X1/9 skončila v roce 1989, celkem jich bylo vyrobeno kolem dvou set tisíc. Logo Fiat neslo 141 tisíc aut, zbytek měl logo Bertone. Do Československa byl za komunismu dovezen oficiálně pouze jediný kus této značky. V současné době jich po České republice jezdí zhruba padesátka.

Autor: Martina Petrášková

18.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies