VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Liberec navštívila Ferrari chudých

Liberec – Právě tak jsou nazývány Fiaty X1/9 Bertone. Během srazu veteránů jich na Ještěd dorazilo jednadvacet.

18.8.2014
SDÍLEJ:

Liberec navštívila Ferrari chudých.Foto: Deník/Martina Petrášková

V celé republice jich je jen zhruba padesátka, přesto mají svůj vlastní veteránský klub. Řeč je o sportovních vozech Fiat Bertone X1/9, které v sobotu zamířily i na Ještěd.

Veteránské vozy 
z celé republiky

Liberec navštívila Ferrari chudých.

S nápadem založit veteránský klub jen pro tato auta přišli před třemi lety dva kamarádi, kteří je vlastní. Od té doby se majitelé „bertoňáků" potkávají dvakrát ročně. Jednou 
v Harrachově teď v půlce srpna, a pak v červnu na Moravě. Pokaždé jde o sraz třídenní. „Tentokrát jsme se během něj rozhodli majitelům aut ukázat i Ještěd. Škoda jen, že prší a je velká oblačnost a mlha. Protože není vidět na krok, natož do okolí," řekl zakladatel klubu Jaroslav Ježek. Mezi jednadvaceti automobily, které na sraz o víkendu přijely, byly posádky z celé republiky. Od Českého Těšína, přes Ostravu, Brno, Prahu, Cheb až po Liberec.

Sexy auta

V dobách výroby byl prý do Československa dovezen jen jediný kus tohoto dvoumístného auta. Dnes jich je víc, ale stále méně než třeba Ferrari. Proč srovnání s těmito luxusními auty? „Nabízí se to. Protože Fiat Bertone X1/9 byl často označován jako malé Ferrari, Ferrari chudých nebo baby Ferrari," říká další z členů klubu Petr Rubeš. Podle něj i ostatních majitelů jde o auto, které je ohromně sexy. „Má prostě šmrnc. Není divu, že u nás se mu říká taky Kočkolap," směje se.

Doprovod jim dělá vůz VB

Třídenní sraz vozů Bertone byl ve znamení jízd po kraji, navštívili třeba i výrobnu Kaipanů ve Smržovce. „Zábavná je nejen jízda s vozy, ale i to, co jí provází. Jezdí s námi totiž příslušník Veřejné bezpečnosti ve veteránském voze původních barev. Nevěřili byste, co to dělá 
s běžnými řidiči více než 20 let po revoluci. Když ho vidí, zapínají si za jízdy pásy nebo snižují rychlost," uzavírá 
s úsměvem vyprávění o srazu liberecký člen klubu Vladimír Bureš.

Fiat X1/9 Bertone

S dvoumístným sportovním vozem s karoserií targa a motorem uloženým za sedačkami přišel Fiat v roce 1972. V roce 1982 Fiat výrobu vzdal, objednávek ale bylo tolik, že návrhář Bertone začal automobily montovat sám. Pokračoval v tom dalších pět let. Auto je často označováno jako malé Ferrari, Ferrari chudých nebo baby Ferrari. V Čechách se vžil také název Kočkolap, prý kvůli sexy vzhledu a možnosti odmontovat během několika vteřin střechu a z auta udělat kabriolet. Vůz svého času testoval i dvojnásobný mistr světa ve formuli F1 Emerson Fittipaldi a prohlásil, že se řídí skoro jako formulové auto. Dodnes umí veteránské vozy jet 
s původním motorem až 170 kilometrů v hodině. Výroba sportovních vozů X1/9 skončila v roce 1989, celkem jich bylo vyrobeno kolem dvou set tisíc. Logo Fiat neslo 141 tisíc aut, zbytek měl logo Bertone. Do Československa byl za komunismu dovezen oficiálně pouze jediný kus této značky. V současné době jich po České republice jezdí zhruba padesátka.

Autor: Martina Petrášková

18.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies