Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Liberecký dopravce byl očištěn. Nevýhodné smlouvy neuzavíral

Liberec - Obvinění z tunelování a privatizace Dopravního podniku měst Liberec a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) firmou BusLine jsou vyvrácena. Smlouvy, které mezi sebou obě firmy uzavřely, zkontroloval jak antimonopolní úřad, tak vnitřní audit, na který byla najata nezávislá firma.

9.3.2013 1
SDÍLEJ:

Autobusy společnosti BusLineFoto: Deník

Podle auditu jsou tyto smlouvy, podle kterých zajišťuje BusLine 40 % z objemu dopravy, pro Dopravní podnik dokonce výhodné.

„V auditu jsme si kladli základní otázku, co by se stalo, kdyby Dopravní podnik sám převzal všechny linky, na kterých jezdí BusLine. Došli jsme k závěru, že by to znamenalo další zadlužení ve výši 223 milionů korun, za které by bylo třeba nakoupit nové autobusy a najmout řidiče a další pracovníky," konstatoval Jakub Šteinfeld, jednatel společnosti Finaudit.

Aktuální zadlužení dopravního podniku přitom činí 200 milionů a další obří půjčku by mu nikdo nedal. Najímat si na provoz části linek BusLine je naopak výhodné – angličtina má pro tento vztah výraz outsourcing neboli česky dělba práce, kdy činnost firmy není zajišťována vlastními zaměstnanci firmy, nýbrž na základě smlouvy. Outsourcing, který je v dopravě typický, obvykle vede ke snížení nákladů.

Z výsledků auditu, který smlouvu s BusLine vidí příznivě, má radost i předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola.
„Vůbec nevidím důvod bít se v prsa a říkat, že jsme měli od začátku pravdu, určitě jsou dílčí věci, které je pochopitelně potřeba napravit a zlepšit, nicméně je jasné, že jsme rádi, že audit pro nás nedopadl alespoň podle naší interpretace špatně," říká na dotaz Deníku.

Zcela jinou interpretaci auditu má ale Změna pro Liberec, která vztahy DPMLJ a BusLine napadala a dopravce nařkla z nehospodárného jednání. „Ve shrnujících závěrech auditu jsou bohužel smíchány údaje za Liberec i Jablonec a korektní hodnoty založené na reálných datech s tvrzeními, která jsou vytržena z kontextu," tvrdí Josef Šedlbauer, jediný zástupce opozice v dozorčí radě DPMLJ.

„Něco takového jsme předpokládali, a proto jsme při zadávání auditu trvali na jeho zveřejnění a veřejném projednání tak, aby se v celém materiálu mohla zorientovat jak odborná, tak široká veřejnost. Na veřejném projednání nadále trváme a osobně doufám, že předseda představenstva Roman Šotola splní slib, který mi v tomto ohledu dal," uzavírá Josef Šedlbauer.

„To, že veřejné projednání auditu proběhne, jsem neřekl jen panu Šedlbauerovi, ale i veřejně při společném jednání představenstva a dozorčí rady. Nevidím žádný důvod, proč by tomu tak nemělo být. Na druhou stranu je potřeba říct, že současné vedení Dopravního podniku smlouvy s BusLine nepodepisovalo, to ale pochopitelně neznamená, že bychom za jejich existenci necítili zodpovědnost," reagoval Šotola.

Z celkového počtu 8 milionů kilometrů, které najezdí autobusy a tramvaje v rámci MHD Liberec a Jablonec nad Nisou, odjezdí BusLine smluvně pro DPMLJ asi 3,2 milionu kilometrů. V Liberci si BusLine fakturuje 43,60 korun za kilometr, v Jablonci 46,30. Částky je dosaženo vydělením všech nákladů počtem ujetých kilometrů. Změna pro Liberec si myslí, že kdyby jezdil na linkách Dopravní podnik sám, kilometr by ho stál jen 33 korun. Audit ale tvrdí, že by to stálo 52 korun za kilometr.

Autor: Tomáš Lánský

9.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dílčí výsledky houbařských výprav Jiřího Laštůvky z uplynulého týdne.
1 4

Hlinecký houbař nanosil za týden z lesa přes tisíc hřibů

Školačka pochází údajně z městečka Pulsnitz u Drážďan
15

Mezi džihádistkami chycenými v Mosulu je i šestnáctiletá Němka od Drážďan

Zeman bude do krajů nadále jezdit, podle Ovčáčka to není kampaň

/ANKETA/ Prezident Miloš Zeman bude v návštěvách krajů od září pokračovat, nejsou součástí předvolební kampaně, míní prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Zvážit cesty, případně zahrnout náklady na ně jako bezúplatné plnění do volebního limitu, by měl Zeman podle člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jana Outlého. Zeman bude v přímé volbě usilovat o znovuzvolení, limit nákladů pro každého kandidáta je 50 milionů korun.

AUTOMIX.CZ

Tohle nám nedělejte. 10 věcí, které spolehlivě naštvou každého nadšence do aut

Jste automobilový nadšenec? Potom jistě nemůžete vystát některé návyky, zlozvyky a názory, se kterými se občas setkáváte ze strany „neautařů“. V mnoha případech se sice jedná o malicherné drobnosti, ale sami víme, že pokud jde o naše plechové miláčky, není žádná drobnost dostatečně malá.

Parašutistka spadla na rodinný dům

Žena se zranila, ale byla při vědomí. K nehodě došlo v Nové Vsi na Plzeňsku.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení