Podle auditu jsou tyto smlouvy, podle kterých zajišťuje BusLine 40 % z objemu dopravy, pro Dopravní podnik dokonce výhodné.

„V auditu jsme si kladli základní otázku, co by se stalo, kdyby Dopravní podnik sám převzal všechny linky, na kterých jezdí BusLine. Došli jsme k závěru, že by to znamenalo další zadlužení ve výši 223 milionů korun, za které by bylo třeba nakoupit nové autobusy a najmout řidiče a další pracovníky," konstatoval Jakub Šteinfeld, jednatel společnosti Finaudit.

Aktuální zadlužení dopravního podniku přitom činí 200 milionů a další obří půjčku by mu nikdo nedal. Najímat si na provoz části linek BusLine je naopak výhodné – angličtina má pro tento vztah výraz outsourcing neboli česky dělba práce, kdy činnost firmy není zajišťována vlastními zaměstnanci firmy, nýbrž na základě smlouvy. Outsourcing, který je v dopravě typický, obvykle vede ke snížení nákladů.

Z výsledků auditu, který smlouvu s BusLine vidí příznivě, má radost i předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola.
„Vůbec nevidím důvod bít se v prsa a říkat, že jsme měli od začátku pravdu, určitě jsou dílčí věci, které je pochopitelně potřeba napravit a zlepšit, nicméně je jasné, že jsme rádi, že audit pro nás nedopadl alespoň podle naší interpretace špatně," říká na dotaz Deníku.

Zcela jinou interpretaci auditu má ale Změna pro Liberec, která vztahy DPMLJ a BusLine napadala a dopravce nařkla z nehospodárného jednání. „Ve shrnujících závěrech auditu jsou bohužel smíchány údaje za Liberec i Jablonec a korektní hodnoty založené na reálných datech s tvrzeními, která jsou vytržena z kontextu," tvrdí Josef Šedlbauer, jediný zástupce opozice v dozorčí radě DPMLJ.

„Něco takového jsme předpokládali, a proto jsme při zadávání auditu trvali na jeho zveřejnění a veřejném projednání tak, aby se v celém materiálu mohla zorientovat jak odborná, tak široká veřejnost. Na veřejném projednání nadále trváme a osobně doufám, že předseda představenstva Roman Šotola splní slib, který mi v tomto ohledu dal," uzavírá Josef Šedlbauer.

„To, že veřejné projednání auditu proběhne, jsem neřekl jen panu Šedlbauerovi, ale i veřejně při společném jednání představenstva a dozorčí rady. Nevidím žádný důvod, proč by tomu tak nemělo být. Na druhou stranu je potřeba říct, že současné vedení Dopravního podniku smlouvy s BusLine nepodepisovalo, to ale pochopitelně neznamená, že bychom za jejich existenci necítili zodpovědnost," reagoval Šotola.

Z celkového počtu 8 milionů kilometrů, které najezdí autobusy a tramvaje v rámci MHD Liberec a Jablonec nad Nisou, odjezdí BusLine smluvně pro DPMLJ asi 3,2 milionu kilometrů. V Liberci si BusLine fakturuje 43,60 korun za kilometr, v Jablonci 46,30. Částky je dosaženo vydělením všech nákladů počtem ujetých kilometrů. Změna pro Liberec si myslí, že kdyby jezdil na linkách Dopravní podnik sám, kilometr by ho stál jen 33 korun. Audit ale tvrdí, že by to stálo 52 korun za kilometr.