VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Liberecký dopravce byl očištěn. Nevýhodné smlouvy neuzavíral

Liberec - Obvinění z tunelování a privatizace Dopravního podniku měst Liberec a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) firmou BusLine jsou vyvrácena. Smlouvy, které mezi sebou obě firmy uzavřely, zkontroloval jak antimonopolní úřad, tak vnitřní audit, na který byla najata nezávislá firma.

9.3.2013 1
SDÍLEJ:

Autobusy společnosti BusLineFoto: Deník

Podle auditu jsou tyto smlouvy, podle kterých zajišťuje BusLine 40 % z objemu dopravy, pro Dopravní podnik dokonce výhodné.

„V auditu jsme si kladli základní otázku, co by se stalo, kdyby Dopravní podnik sám převzal všechny linky, na kterých jezdí BusLine. Došli jsme k závěru, že by to znamenalo další zadlužení ve výši 223 milionů korun, za které by bylo třeba nakoupit nové autobusy a najmout řidiče a další pracovníky," konstatoval Jakub Šteinfeld, jednatel společnosti Finaudit.

Aktuální zadlužení dopravního podniku přitom činí 200 milionů a další obří půjčku by mu nikdo nedal. Najímat si na provoz části linek BusLine je naopak výhodné – angličtina má pro tento vztah výraz outsourcing neboli česky dělba práce, kdy činnost firmy není zajišťována vlastními zaměstnanci firmy, nýbrž na základě smlouvy. Outsourcing, který je v dopravě typický, obvykle vede ke snížení nákladů.

Z výsledků auditu, který smlouvu s BusLine vidí příznivě, má radost i předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola.
„Vůbec nevidím důvod bít se v prsa a říkat, že jsme měli od začátku pravdu, určitě jsou dílčí věci, které je pochopitelně potřeba napravit a zlepšit, nicméně je jasné, že jsme rádi, že audit pro nás nedopadl alespoň podle naší interpretace špatně," říká na dotaz Deníku.

Zcela jinou interpretaci auditu má ale Změna pro Liberec, která vztahy DPMLJ a BusLine napadala a dopravce nařkla z nehospodárného jednání. „Ve shrnujících závěrech auditu jsou bohužel smíchány údaje za Liberec i Jablonec a korektní hodnoty založené na reálných datech s tvrzeními, která jsou vytržena z kontextu," tvrdí Josef Šedlbauer, jediný zástupce opozice v dozorčí radě DPMLJ.

„Něco takového jsme předpokládali, a proto jsme při zadávání auditu trvali na jeho zveřejnění a veřejném projednání tak, aby se v celém materiálu mohla zorientovat jak odborná, tak široká veřejnost. Na veřejném projednání nadále trváme a osobně doufám, že předseda představenstva Roman Šotola splní slib, který mi v tomto ohledu dal," uzavírá Josef Šedlbauer.

„To, že veřejné projednání auditu proběhne, jsem neřekl jen panu Šedlbauerovi, ale i veřejně při společném jednání představenstva a dozorčí rady. Nevidím žádný důvod, proč by tomu tak nemělo být. Na druhou stranu je potřeba říct, že současné vedení Dopravního podniku smlouvy s BusLine nepodepisovalo, to ale pochopitelně neznamená, že bychom za jejich existenci necítili zodpovědnost," reagoval Šotola.

Z celkového počtu 8 milionů kilometrů, které najezdí autobusy a tramvaje v rámci MHD Liberec a Jablonec nad Nisou, odjezdí BusLine smluvně pro DPMLJ asi 3,2 milionu kilometrů. V Liberci si BusLine fakturuje 43,60 korun za kilometr, v Jablonci 46,30. Částky je dosaženo vydělením všech nákladů počtem ujetých kilometrů. Změna pro Liberec si myslí, že kdyby jezdil na linkách Dopravní podnik sám, kilometr by ho stál jen 33 korun. Audit ale tvrdí, že by to stálo 52 korun za kilometr.

Autor: Tomáš Lánský

9.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

Auta OBSE, Ukrajina
AKTUALIZOVÁNO
50 9

Auto mise OBSE na Ukrajině najelo na minu. Řídil Čech. Jeden mrtvý

S prezidentem je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

S prací prezidenta republiky jako instituce je spokojeno 57 procent Čechů. Podle nadpoloviční většiny lidí Miloš Zeman plní předvolební sliby a je prezidentem všech občanů. O tom, že Zeman vytváří dobrý obraz Česka v zahraničí, je přesvědčeno 42 procent občanů. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura Kantar.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Rektora ČVUT chtějí senátoři odvolat, ohradil se proti nim

Rektor Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze Jan Konvalinka se ohradil proti nařčením členů Akademického senátu školy, kteří tento týden podali návrh na jeho odvolání. Reaguje v něm na deset bodů, které čtyři senátoři uvedli jako motiv pro jeho odvolání. Převažují v nich důvody týkající se napjatého hospodaření univerzity. Podle Konvalinky nejsou tvrzení pravdivá.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies