Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Liberecký dopravce byl očištěn. Nevýhodné smlouvy neuzavíral

Liberec - Obvinění z tunelování a privatizace Dopravního podniku měst Liberec a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) firmou BusLine jsou vyvrácena. Smlouvy, které mezi sebou obě firmy uzavřely, zkontroloval jak antimonopolní úřad, tak vnitřní audit, na který byla najata nezávislá firma.

9.3.2013 1
SDÍLEJ:

Autobusy společnosti BusLineFoto: Deník

Podle auditu jsou tyto smlouvy, podle kterých zajišťuje BusLine 40 % z objemu dopravy, pro Dopravní podnik dokonce výhodné.

„V auditu jsme si kladli základní otázku, co by se stalo, kdyby Dopravní podnik sám převzal všechny linky, na kterých jezdí BusLine. Došli jsme k závěru, že by to znamenalo další zadlužení ve výši 223 milionů korun, za které by bylo třeba nakoupit nové autobusy a najmout řidiče a další pracovníky," konstatoval Jakub Šteinfeld, jednatel společnosti Finaudit.

Aktuální zadlužení dopravního podniku přitom činí 200 milionů a další obří půjčku by mu nikdo nedal. Najímat si na provoz části linek BusLine je naopak výhodné – angličtina má pro tento vztah výraz outsourcing neboli česky dělba práce, kdy činnost firmy není zajišťována vlastními zaměstnanci firmy, nýbrž na základě smlouvy. Outsourcing, který je v dopravě typický, obvykle vede ke snížení nákladů.

Z výsledků auditu, který smlouvu s BusLine vidí příznivě, má radost i předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola.
„Vůbec nevidím důvod bít se v prsa a říkat, že jsme měli od začátku pravdu, určitě jsou dílčí věci, které je pochopitelně potřeba napravit a zlepšit, nicméně je jasné, že jsme rádi, že audit pro nás nedopadl alespoň podle naší interpretace špatně," říká na dotaz Deníku.

Zcela jinou interpretaci auditu má ale Změna pro Liberec, která vztahy DPMLJ a BusLine napadala a dopravce nařkla z nehospodárného jednání. „Ve shrnujících závěrech auditu jsou bohužel smíchány údaje za Liberec i Jablonec a korektní hodnoty založené na reálných datech s tvrzeními, která jsou vytržena z kontextu," tvrdí Josef Šedlbauer, jediný zástupce opozice v dozorčí radě DPMLJ.

„Něco takového jsme předpokládali, a proto jsme při zadávání auditu trvali na jeho zveřejnění a veřejném projednání tak, aby se v celém materiálu mohla zorientovat jak odborná, tak široká veřejnost. Na veřejném projednání nadále trváme a osobně doufám, že předseda představenstva Roman Šotola splní slib, který mi v tomto ohledu dal," uzavírá Josef Šedlbauer.

„To, že veřejné projednání auditu proběhne, jsem neřekl jen panu Šedlbauerovi, ale i veřejně při společném jednání představenstva a dozorčí rady. Nevidím žádný důvod, proč by tomu tak nemělo být. Na druhou stranu je potřeba říct, že současné vedení Dopravního podniku smlouvy s BusLine nepodepisovalo, to ale pochopitelně neznamená, že bychom za jejich existenci necítili zodpovědnost," reagoval Šotola.

Z celkového počtu 8 milionů kilometrů, které najezdí autobusy a tramvaje v rámci MHD Liberec a Jablonec nad Nisou, odjezdí BusLine smluvně pro DPMLJ asi 3,2 milionu kilometrů. V Liberci si BusLine fakturuje 43,60 korun za kilometr, v Jablonci 46,30. Částky je dosaženo vydělením všech nákladů počtem ujetých kilometrů. Změna pro Liberec si myslí, že kdyby jezdil na linkách Dopravní podnik sám, kilometr by ho stál jen 33 korun. Audit ale tvrdí, že by to stálo 52 korun za kilometr.

Autor: Tomáš Lánský

9.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení