VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Linka do z Liberce Prahy je prodělečná. Uvažují, že ji zruší

Liberec - Z Liberce do Prahy a zpět už bychom se brzy nemuseli vozit v barvách bílo-zeleno-žluté trikolory libereckého dopravního podniku. Jeho tři roky provozovaná linka do hlavního města totiž nevydělává a podnik stojí před rozhodnutím ji dále nejezdit. Ročně na ní tratí milion korun.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Dopravní podnik ruší linku do PrahyFoto: Jan Škvára

Podle oslovených řidičů i některých politiků je však reálnější scénář, že si podnik na provozování linky někoho najme. Například BusLine. Jeho autobusy již na lince byly k vidění. „Linka nemá dobré hospodářské výsledky a co s ní bude dál vyřeší říjnové představenstvo. Je pravda, že zrušením linky by se ušetřilo, ale v tuto chvíli je předčasné cokoliv předpovídat," sdělil Deníku ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Zabránit monopolu

Předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola byl trochu sdílnější. Připustil, že zrušení linky by se obrátilo proti lidem, neboť by na trhu uvolnilo pozici Student Agency, která do Prahy z Liberce také jezdí. „Důvod, proč linku zachovat, je udržet cenovou politiku našeho konkurenta. Kdybychom linku zrušili, i jeho ceny budou rázem jiné, získal by monopol," konstatoval Šotola.

I to vede k myšlence, že než aby linku zcela zrušil, najme si dopravní podnik na její provozování některého ze svých partnerů. Například zmíněný BusLine, který již dnes jezdí pro DPMLJ více než polovinu autobusových linek. Myslí si to i nejen řada řidičů DPMLJ, které Deník oslovil, ale i někdejší liberecký primátor Jan Korytář (Změna pro LK), dnes opoziční politik.

Ohlodávají kost

„To, co můžeme vidět, je postupná privatizace DPMLJ, respektive jeho ohlodávání tak, aby zbyla jen kost, kterou bude město dále dotovat, výdělečné i potenciálně výdělečné aktivity přebírá BusLine. Pan ředitel Wejnar je pouze prodlouženou rukou firmy BusLine, není tím, kdo podnik řídí a reálně rozhoduje," tvrdě kritizuje Korytář.

Kdo jezdí a jezdil na lince Liberec - Praha?

DPMLJ jezdí od roku 2009, má výhodu v tom, že dokáže přepravovat vozíčkáře

V roce 2007 skončil na téže lince ČSAD Liberec, nedokázal konkurovat Student Agency. Přitom byl ČSAD Liberec první firmou, která na lince jezdila a měla monopol.

Hotliner a Hoffman vzdali boj poté, co Student Agency začala jezdit do Prahy za korunu

Student Agency jezdí od roku 2005, předtím jí kraj dlouho bránil tím, že firmě nevydal licenci

Jak dodává, v době jeho primátorování byl tehdejším ředitelem DPMLJ Veselkou ujišťován, že linka do Prahy není prodělečná. „I kdyby nevydělávala a byla jen na nule, tak je myslím vhodné ji provozovat i nadále a snažit se její výsledky zlepšit. Minimálně proto, že tak město skrze DPMLJ může držet cenu jízdného do Prahy na přijatelné výši. Není v zájmu Liberečanů, aby zde měla Student Agency, přes její dobré služby, monopol, který by vedl ke zvýšení cen," vysvětluje exprimátor.

Deník položil dotaz na zmíněnou linku i firmě BusLine. Ta v odpovědi ústy svého ředitele Tomáše Roubíčka vyloučila, že by žádala krajský úřad o licenci na provozování linky. Doplňující dotaz o „nájemním" ježdění pro DPMLJ však už ponechala bez odpovědi.

Přenechali cestovku

Obavy řidičů o tom, že dopravní podnik se zbaví všech bočních aktivit a přepustí je BusLinu, tím nevyvrátil. Nasvědčuje tomu i nedávné přenechání cestovní agentury dopravního podniku jisté CA Europa. Ta patří do konsorcia BusLine. Dopravní podnik se vykrucuje, že ani jeho cestovka nevydělávala.

„Máme doporučení z forenzního auditu, abychom upustili od provozování činností, které nám negenerují zisk. A naše cestovní agentura jen za loňský rok byla ve ztrátě 280 000 korun," zdůraznil ředitel Wejnar. Předseda představenstva Roman Šotola také mírní obavy. „Zní to vznešeně, člověk si pod tím představil druhý Čedok. Ale ve skutečnosti to byla jedna zaplivaná kancelář na Fügnerce, kde nebyly ani záchody," vysvětluje Šotola. Přenecháním cestovky podle něj DPMLJ vydělá BusLine mu za pronájem kanceláře zaplatí 120 000 korun ročně.

Autor: Tomáš Lánský

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Náměstí Svobody v Brně ovládli jezdci na koních. Zahájili policejní mistrovství v jezdectví.
13

OBRAZEM: Defilé policistů na koních. V Brně zahájili mistrovství

Návrh, aby švýcarští vegani nemuseli do armády, vláda neschválila.

Bojovat budete, vzkázala švýcarská vláda veganům

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

VÍME PRVNÍ

Novým ministrem školství bude Stanislav Štech, náměstek Valachové

Nástupcem ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) bude její náměstek Stanislav Štech. Štech je profesorem psychologie a před angažmá v resortu školství působil jako prorektor Univerzity Karlovy. Před třemi lety za ČSSD neúspěšně kandidoval do Senátu. Premiér Bohuslav Sobotka bývalou ministryni pochválil s tím, že se zachovala zodpovědně.

Úsměvy a dojetí. Kvitová okouzlila Paříž a potvrdila velký návrat

Tak je to venku. Druhý tenisový grandslam roku má rázem pikantnější náboj – na oranžové pařížské antuce se bude prohánět i Petra Kvitová. Včera to v dějišti French Open oficiálně potvrdila. „Je krásné, že tu můžu být. Nikdo nečekal, že tady budu. Jsem z toho nadšená, je to splněný sen," prohlásila tenistka, kterou loni v prosinci dosud neznámý útočník přepadl u ní doma v Prostějově a pořezal jí ruku.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies