VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Linka do z Liberce Prahy je prodělečná. Uvažují, že ji zruší

Liberec - Z Liberce do Prahy a zpět už bychom se brzy nemuseli vozit v barvách bílo-zeleno-žluté trikolory libereckého dopravního podniku. Jeho tři roky provozovaná linka do hlavního města totiž nevydělává a podnik stojí před rozhodnutím ji dále nejezdit. Ročně na ní tratí milion korun.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Dopravní podnik ruší linku do PrahyFoto: Jan Škvára

Podle oslovených řidičů i některých politiků je však reálnější scénář, že si podnik na provozování linky někoho najme. Například BusLine. Jeho autobusy již na lince byly k vidění. „Linka nemá dobré hospodářské výsledky a co s ní bude dál vyřeší říjnové představenstvo. Je pravda, že zrušením linky by se ušetřilo, ale v tuto chvíli je předčasné cokoliv předpovídat," sdělil Deníku ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Zabránit monopolu

Předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola byl trochu sdílnější. Připustil, že zrušení linky by se obrátilo proti lidem, neboť by na trhu uvolnilo pozici Student Agency, která do Prahy z Liberce také jezdí. „Důvod, proč linku zachovat, je udržet cenovou politiku našeho konkurenta. Kdybychom linku zrušili, i jeho ceny budou rázem jiné, získal by monopol," konstatoval Šotola.

I to vede k myšlence, že než aby linku zcela zrušil, najme si dopravní podnik na její provozování některého ze svých partnerů. Například zmíněný BusLine, který již dnes jezdí pro DPMLJ více než polovinu autobusových linek. Myslí si to i nejen řada řidičů DPMLJ, které Deník oslovil, ale i někdejší liberecký primátor Jan Korytář (Změna pro LK), dnes opoziční politik.

Ohlodávají kost

„To, co můžeme vidět, je postupná privatizace DPMLJ, respektive jeho ohlodávání tak, aby zbyla jen kost, kterou bude město dále dotovat, výdělečné i potenciálně výdělečné aktivity přebírá BusLine. Pan ředitel Wejnar je pouze prodlouženou rukou firmy BusLine, není tím, kdo podnik řídí a reálně rozhoduje," tvrdě kritizuje Korytář.

Kdo jezdí a jezdil na lince Liberec - Praha?

DPMLJ jezdí od roku 2009, má výhodu v tom, že dokáže přepravovat vozíčkáře

V roce 2007 skončil na téže lince ČSAD Liberec, nedokázal konkurovat Student Agency. Přitom byl ČSAD Liberec první firmou, která na lince jezdila a měla monopol.

Hotliner a Hoffman vzdali boj poté, co Student Agency začala jezdit do Prahy za korunu

Student Agency jezdí od roku 2005, předtím jí kraj dlouho bránil tím, že firmě nevydal licenci

Jak dodává, v době jeho primátorování byl tehdejším ředitelem DPMLJ Veselkou ujišťován, že linka do Prahy není prodělečná. „I kdyby nevydělávala a byla jen na nule, tak je myslím vhodné ji provozovat i nadále a snažit se její výsledky zlepšit. Minimálně proto, že tak město skrze DPMLJ může držet cenu jízdného do Prahy na přijatelné výši. Není v zájmu Liberečanů, aby zde měla Student Agency, přes její dobré služby, monopol, který by vedl ke zvýšení cen," vysvětluje exprimátor.

Deník položil dotaz na zmíněnou linku i firmě BusLine. Ta v odpovědi ústy svého ředitele Tomáše Roubíčka vyloučila, že by žádala krajský úřad o licenci na provozování linky. Doplňující dotaz o „nájemním" ježdění pro DPMLJ však už ponechala bez odpovědi.

Přenechali cestovku

Obavy řidičů o tom, že dopravní podnik se zbaví všech bočních aktivit a přepustí je BusLinu, tím nevyvrátil. Nasvědčuje tomu i nedávné přenechání cestovní agentury dopravního podniku jisté CA Europa. Ta patří do konsorcia BusLine. Dopravní podnik se vykrucuje, že ani jeho cestovka nevydělávala.

„Máme doporučení z forenzního auditu, abychom upustili od provozování činností, které nám negenerují zisk. A naše cestovní agentura jen za loňský rok byla ve ztrátě 280 000 korun," zdůraznil ředitel Wejnar. Předseda představenstva Roman Šotola také mírní obavy. „Zní to vznešeně, člověk si pod tím představil druhý Čedok. Ale ve skutečnosti to byla jedna zaplivaná kancelář na Fügnerce, kde nebyly ani záchody," vysvětluje Šotola. Přenecháním cestovky podle něj DPMLJ vydělá BusLine mu za pronájem kanceláře zaplatí 120 000 korun ročně.

Autor: Tomáš Lánský

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Stanislav Šulc.
13

Komentář Stanislava Šulce: Babiš nás zklamal. Je čas jít dál

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies