VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Linka do z Liberce Prahy je prodělečná. Uvažují, že ji zruší

Liberec - Z Liberce do Prahy a zpět už bychom se brzy nemuseli vozit v barvách bílo-zeleno-žluté trikolory libereckého dopravního podniku. Jeho tři roky provozovaná linka do hlavního města totiž nevydělává a podnik stojí před rozhodnutím ji dále nejezdit. Ročně na ní tratí milion korun.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Dopravní podnik ruší linku do PrahyFoto: Jan Škvára

Podle oslovených řidičů i některých politiků je však reálnější scénář, že si podnik na provozování linky někoho najme. Například BusLine. Jeho autobusy již na lince byly k vidění. „Linka nemá dobré hospodářské výsledky a co s ní bude dál vyřeší říjnové představenstvo. Je pravda, že zrušením linky by se ušetřilo, ale v tuto chvíli je předčasné cokoliv předpovídat," sdělil Deníku ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Zabránit monopolu

Předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola byl trochu sdílnější. Připustil, že zrušení linky by se obrátilo proti lidem, neboť by na trhu uvolnilo pozici Student Agency, která do Prahy z Liberce také jezdí. „Důvod, proč linku zachovat, je udržet cenovou politiku našeho konkurenta. Kdybychom linku zrušili, i jeho ceny budou rázem jiné, získal by monopol," konstatoval Šotola.

I to vede k myšlence, že než aby linku zcela zrušil, najme si dopravní podnik na její provozování některého ze svých partnerů. Například zmíněný BusLine, který již dnes jezdí pro DPMLJ více než polovinu autobusových linek. Myslí si to i nejen řada řidičů DPMLJ, které Deník oslovil, ale i někdejší liberecký primátor Jan Korytář (Změna pro LK), dnes opoziční politik.

Ohlodávají kost

„To, co můžeme vidět, je postupná privatizace DPMLJ, respektive jeho ohlodávání tak, aby zbyla jen kost, kterou bude město dále dotovat, výdělečné i potenciálně výdělečné aktivity přebírá BusLine. Pan ředitel Wejnar je pouze prodlouženou rukou firmy BusLine, není tím, kdo podnik řídí a reálně rozhoduje," tvrdě kritizuje Korytář.

Kdo jezdí a jezdil na lince Liberec - Praha?

DPMLJ jezdí od roku 2009, má výhodu v tom, že dokáže přepravovat vozíčkáře

V roce 2007 skončil na téže lince ČSAD Liberec, nedokázal konkurovat Student Agency. Přitom byl ČSAD Liberec první firmou, která na lince jezdila a měla monopol.

Hotliner a Hoffman vzdali boj poté, co Student Agency začala jezdit do Prahy za korunu

Student Agency jezdí od roku 2005, předtím jí kraj dlouho bránil tím, že firmě nevydal licenci

Jak dodává, v době jeho primátorování byl tehdejším ředitelem DPMLJ Veselkou ujišťován, že linka do Prahy není prodělečná. „I kdyby nevydělávala a byla jen na nule, tak je myslím vhodné ji provozovat i nadále a snažit se její výsledky zlepšit. Minimálně proto, že tak město skrze DPMLJ může držet cenu jízdného do Prahy na přijatelné výši. Není v zájmu Liberečanů, aby zde měla Student Agency, přes její dobré služby, monopol, který by vedl ke zvýšení cen," vysvětluje exprimátor.

Deník položil dotaz na zmíněnou linku i firmě BusLine. Ta v odpovědi ústy svého ředitele Tomáše Roubíčka vyloučila, že by žádala krajský úřad o licenci na provozování linky. Doplňující dotaz o „nájemním" ježdění pro DPMLJ však už ponechala bez odpovědi.

Přenechali cestovku

Obavy řidičů o tom, že dopravní podnik se zbaví všech bočních aktivit a přepustí je BusLinu, tím nevyvrátil. Nasvědčuje tomu i nedávné přenechání cestovní agentury dopravního podniku jisté CA Europa. Ta patří do konsorcia BusLine. Dopravní podnik se vykrucuje, že ani jeho cestovka nevydělávala.

„Máme doporučení z forenzního auditu, abychom upustili od provozování činností, které nám negenerují zisk. A naše cestovní agentura jen za loňský rok byla ve ztrátě 280 000 korun," zdůraznil ředitel Wejnar. Předseda představenstva Roman Šotola také mírní obavy. „Zní to vznešeně, člověk si pod tím představil druhý Čedok. Ale ve skutečnosti to byla jedna zaplivaná kancelář na Fügnerce, kde nebyly ani záchody," vysvětluje Šotola. Přenecháním cestovky podle něj DPMLJ vydělá BusLine mu za pronájem kanceláře zaplatí 120 000 korun ročně.

Autor: Tomáš Lánský

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Ir Gavin Huban pochází z Gallway, ale už 16 let žije v České republice.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies