VYBERTE SI REGION

Linka do z Liberce Prahy je prodělečná. Uvažují, že ji zruší

Liberec - Z Liberce do Prahy a zpět už bychom se brzy nemuseli vozit v barvách bílo-zeleno-žluté trikolory libereckého dopravního podniku. Jeho tři roky provozovaná linka do hlavního města totiž nevydělává a podnik stojí před rozhodnutím ji dále nejezdit. Ročně na ní tratí milion korun.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Dopravní podnik ruší linku do PrahyFoto: Jan Škvára

Podle oslovených řidičů i některých politiků je však reálnější scénář, že si podnik na provozování linky někoho najme. Například BusLine. Jeho autobusy již na lince byly k vidění. „Linka nemá dobré hospodářské výsledky a co s ní bude dál vyřeší říjnové představenstvo. Je pravda, že zrušením linky by se ušetřilo, ale v tuto chvíli je předčasné cokoliv předpovídat," sdělil Deníku ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Zabránit monopolu

Předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola byl trochu sdílnější. Připustil, že zrušení linky by se obrátilo proti lidem, neboť by na trhu uvolnilo pozici Student Agency, která do Prahy z Liberce také jezdí. „Důvod, proč linku zachovat, je udržet cenovou politiku našeho konkurenta. Kdybychom linku zrušili, i jeho ceny budou rázem jiné, získal by monopol," konstatoval Šotola.

I to vede k myšlence, že než aby linku zcela zrušil, najme si dopravní podnik na její provozování některého ze svých partnerů. Například zmíněný BusLine, který již dnes jezdí pro DPMLJ více než polovinu autobusových linek. Myslí si to i nejen řada řidičů DPMLJ, které Deník oslovil, ale i někdejší liberecký primátor Jan Korytář (Změna pro LK), dnes opoziční politik.

Ohlodávají kost

„To, co můžeme vidět, je postupná privatizace DPMLJ, respektive jeho ohlodávání tak, aby zbyla jen kost, kterou bude město dále dotovat, výdělečné i potenciálně výdělečné aktivity přebírá BusLine. Pan ředitel Wejnar je pouze prodlouženou rukou firmy BusLine, není tím, kdo podnik řídí a reálně rozhoduje," tvrdě kritizuje Korytář.

Kdo jezdí a jezdil na lince Liberec - Praha?

DPMLJ jezdí od roku 2009, má výhodu v tom, že dokáže přepravovat vozíčkáře

V roce 2007 skončil na téže lince ČSAD Liberec, nedokázal konkurovat Student Agency. Přitom byl ČSAD Liberec první firmou, která na lince jezdila a měla monopol.

Hotliner a Hoffman vzdali boj poté, co Student Agency začala jezdit do Prahy za korunu

Student Agency jezdí od roku 2005, předtím jí kraj dlouho bránil tím, že firmě nevydal licenci

Jak dodává, v době jeho primátorování byl tehdejším ředitelem DPMLJ Veselkou ujišťován, že linka do Prahy není prodělečná. „I kdyby nevydělávala a byla jen na nule, tak je myslím vhodné ji provozovat i nadále a snažit se její výsledky zlepšit. Minimálně proto, že tak město skrze DPMLJ může držet cenu jízdného do Prahy na přijatelné výši. Není v zájmu Liberečanů, aby zde měla Student Agency, přes její dobré služby, monopol, který by vedl ke zvýšení cen," vysvětluje exprimátor.

Deník položil dotaz na zmíněnou linku i firmě BusLine. Ta v odpovědi ústy svého ředitele Tomáše Roubíčka vyloučila, že by žádala krajský úřad o licenci na provozování linky. Doplňující dotaz o „nájemním" ježdění pro DPMLJ však už ponechala bez odpovědi.

Přenechali cestovku

Obavy řidičů o tom, že dopravní podnik se zbaví všech bočních aktivit a přepustí je BusLinu, tím nevyvrátil. Nasvědčuje tomu i nedávné přenechání cestovní agentury dopravního podniku jisté CA Europa. Ta patří do konsorcia BusLine. Dopravní podnik se vykrucuje, že ani jeho cestovka nevydělávala.

„Máme doporučení z forenzního auditu, abychom upustili od provozování činností, které nám negenerují zisk. A naše cestovní agentura jen za loňský rok byla ve ztrátě 280 000 korun," zdůraznil ředitel Wejnar. Předseda představenstva Roman Šotola také mírní obavy. „Zní to vznešeně, člověk si pod tím představil druhý Čedok. Ale ve skutečnosti to byla jedna zaplivaná kancelář na Fügnerce, kde nebyly ani záchody," vysvětluje Šotola. Přenecháním cestovky podle něj DPMLJ vydělá BusLine mu za pronájem kanceláře zaplatí 120 000 korun ročně.

Autor: Tomáš Lánský

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies