VYBERTE SI REGION

Máj se za potlesku vrátil na hladinu Máchova jezera

Doksy - Přes tři hodiny trvalo navrácení opravené výletní lodi Máj na hladinu Máchova jezera. Složité operaci přihlížely desítky lidí, krátce po nedělním poledni mohli jeřábníkům zatleskat.

28.4.2014
SDÍLEJ:

Opravený Máj se vrátil na hladinu Máchova jezera.Foto: Zdeněk Kraus

Složité operaci přihlížely desítky lidí, krátce po nedělním poledni mohli jeřábníkům zatleskat. „Vše proběhlo bez sebemenšího zádrhele," řekl Deníku Vladimír Reichert, ředitel společnosti Regata, která v Doksech provozuje lodní dopravu.

Osmdesát tun vážící Máj vrátily do vln jezera dva těžkotonážní jeřáby. Poprvé se loď pohnula v 9:45. Jeřáby ji zvedly z podpěr a přídí položily na zem do lůžka z pneumatik. Menší z jeřábů totiž musel přeparkovat. „Nemá takovou nosnost, musel blíž k vodě," vysvětlil Milan Deus, jeřábník a majitel firmy, která přesun zajišťovala.

Několik desítek minut trvalo, než se menší jeřáb ukotvil a opět se uvázala nosná lana. „Ti, co vážou lana, se nadřou nejvíc. Pro nás je to už hračka, jsme sehraní," usmál se Deus.

Premiéru v roce 1959 si Máj odbyl ve Starých Splavech. Tehdy spuštění na vodu probíhalo za pomoci vyprošťovacího tanku T34. V neděli se do hry zapojily dva těžkotonážní jeřáby, které si s 80 tun těžkým kolosem dobře poradily. Podruhé sebou Máj trhl krátce před polednem, několik dlouhých minut strávil pár metrů nad zemí a deset minut po poledni se dotkl hladiny. Nad jezerem se rázem nesl potlesk několika desítek lidí, kteří celou akci sledovali ze břehu i z mostu přes zátoku.

Práce nekončí

Navrácením největší lodi z dokské flotily na vodu oprava Máje nekončí; dostane ještě nová okna, dodělá se interiér a také zrenovované motory čekají na návrat do strojovny. „V polovině června by měl už zase vozit turisty," uvedl Reichert s tím, že oprava Máje přesáhne pět milionů korun. Regata si na nákladnou opravu vzala úvěr.

„Opravu i spuštění Máje zpět do vln Máchova jezera považuji pro naše město za historický okamžik. Lodní doprava po Máchově jezeře je neodmyslitelnou součástí léta u nás. Je téměř symbolické, že tuto rozsáhlou rekonstrukci dostala největší a jediná česká loď z lodní flotily ke svým 55. narozeninám," doplnila starostka Doks Eva Burešová.

Máj se dostal loni na podzim na břeh poprvé od roku 1959, kdy byl v přístavišti ve Starých Splavech spuštěn na vodu Máchova jezera. Na vodě mohl vydržet tak dlouho ale jen proto, že jezero se pravidelně vypouští a řadu oprav bylo možné dělat v době, kdy hladina klesla.

Premiéru v roce 1959 si Máj odbyl ve Starých Splavech. Tehdy spuštění na vodu probíhalo za pomoci vyprošťovacího tanku T34. Z historie lodní dopravy v Doksech• Máj postavili v loděnicích Štěchovice přímo pro Máchovo jezero, na hladinu byl spuštěn na jaře 1959. Tehdy spuštění na vodu probíhalo za pomoci vyprošťovacího tanku T34. Bezmála 30 metrů dlouhá, šest metrů široká a 80 tun vážící loď uveze až 250 osob.
• Flotila na Máchově jezeře má celkem čtyři lodě Hynka, Jarmilu, Racka a Máj. Letošní plavební sezonu v červnu zahájí jen trojice lodí, Máj se k nim přidá až ve druhé půlce června.
• Máj není nejstarší lodí flotily, tou je Jarmila z roku 1924, která pochází z Hamburku. Původně nesla jméno Maria, současný název dostala až po druhé světové válce.

Autor: Zdeněk Kraus

28.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies