VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Místo zničeného secesního mostu roste nový

Chrastava - V Chrastavě na Liberecku začali v úterý stavět nový most na místě starého železného secesního, který v srpnu 2010 vzala velká voda. Město patří k těm, která tehdy ničivá povodeň postihla nejvíce.

6.6.2012
SDÍLEJ:

Vzácný secesní most v Chrastavě z roku 1907 stržený během povodní. Voda mohutnou mostní konstrukci vyrvala z obou břehů. Celková rekonstrukce mostu skončila jen několik dní před tím, než se do Chrastavy přiřítila velká voda.Foto: Deník/Jan Škvára

Chrastava při ní přišla o devět mostů a pět lávek. Většina z nich už byla obnovena, zbývá dokončit dva mosty, řekl chrastavský starosta Michael Canov.

Náhradu za secesní most, který patřil v Chrastavě k nejcennějším památkám, chce radnice otevřít letos na podzim.

Ocelový secesní most přes Jeřici byl postaven v roce 1907. „Jak jsme zjistili z historických pramenů, nebyl to první most na tom místě," uvedl Canov. Už před ním na místě stály nejméně dva mosty, v obou případech je zničila velká voda. Chrastavští tak zároveň zjistili, že srpnová povodeň nebyla v historii města zase až tak výjimečná. „Opakuje se zhruba po sto letech," řekl starosta. Naposledy postihla město velká voda v roce 1897, kdy zničila most a na jeho místě vyrostl o deset let později právě ten secesní.

Při bleskové povodni v srpnu 2010 zasáhla město dvakrát záplavová vlna, která zatopila centrum do více než metrové výšky.

Jen na městském majetku tehdy voda napáchala škodu 180 milionů korun. I když je už dnes většina domů opravená a mají nové fasády, na několika místech i přímo na náměstí je stále vidět, kam voda sahala. Rozvodněná Jeřice tehdy podemlela břehy a železný most se sesul do koryta, na břehu se z něj jako zázrakem zachoval jediný sloup veřejného osvětlení. Železobetonovou konstrukci museli rozebrat a rozřezat, aby neblokovala řeku. Zachránit se podařilo sloup a také části zábradlí, které chce město na nový most vrátit.

Přestože byl secesní most pro Chrastavany srdeční záležitostí, městu vlastně nepatřil, i když se staralo o jeho údržbu. „Most i navazující silnice patřily kraji, ten ale po povodních s obnovou nepočítal," řekl starosta. Kraj chtěl na místě mostu postavit jen lávku, což ale bylo pro radnici nepřijatelné, most je totiž důležitou dopravní tepnou. Proto Chrastava požádala kraj o převod silnice i mostu na město. Na jeho rekonstrukci navíc dostane od státu 90 procent potřebných peněz, kraji by dalo ministerstvo pro místní rozvoj jen polovinu.

Obnova mostu přijde podle Canova na 8,7 milionu korun, další miliony budou ještě třeba na opravu navazujících komunikací, 2,5 miliony se na obnovu zavázal přispět kraj. „Nový most není možné postavit jako repliku toho původního, spodní část musí být postavena tak, aby odolala v případě další povodně," vysvětlil Canov.

Replikou bude horní část mostu, kam chce radnice vrátit původní secesní zábradlí, lampy a další ozdobné prvky. Na obnovu mostu přispěli i obyvatelé z partnerského bavorského Eichstättu, kteří ve veřejné sbírce vybrali 50 tisíc eur (1,285 milionu korun). „Pět tisíc eur dali na charitu, zbytek na obnovu mostu," dodal Canov.

Autor: ČTK

6.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
25 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Mercedes míří do světa elektrických automobilů, ale policie ho nyní vyšetřuje kvůli možným falšováním dat emisí u klasických dieselových motorů.
6

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies