Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nová tramvaj jezdí Libercem

Liberec - Prototyp nové tramvaje EVO2 vyjel v úterý poprvé do plného provozu městské dopravy v Liberci. Dopravní podnik nasadil nízkopodlažní vůz na hlavní trať, jezdit bude z Lidových sadů pod Ještěd do Hanychova.

26.9.2012
SDÍLEJ:

Nový prototyp nízkopodlažní tramvaje EVO2 Foto: Deník/Vít Černý

Nová tramvaj je první plně nízkopodlažní v Liberci, jinak jezdí po městě dalších 12 vozů, které mají díky modernizaci nízkopodlažní nástup uprostřed, další se dokončuje. Řekl to generální ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Evička, jak nové tramvaji v dopravním podniku říkají, má za sebou už tisíc kilometrů, jež najezdila v první fázi zkušebního provozu. Testovala se prázdná a pak s pytli s pískem. Vezla až 16 tun zátěže, aby se simulovala přeprava 160 stokilových cestujících.

To je kapacita vozu v obvyklém provozu, ve špičce se jich ale do tramvaje vejde až 230. „Jezdili jsme hlavně v noci, abychom nekomplikovali provoz. Vždy jsme dojeli zpátky, už to je dobré," poznamenal provozně technický ředitel Ludvík Lavička. Teď čeká tramvaj provoz s cestujícími. Bez zásadních problémů musí najezdit 7000 kilometrů za 90 dní.

Nová tramvaj je dlouhá téměř 23 metrů, zhruba v polovině je rozdělena „harmonikou." Ve srovnání s dosavadními vozy je vnitřek o osm centimetrů širší. „Snahou bylo co nejvíce využít interiér pro cestující," vysvětlil obchodně technický ředitel Pragoimexu Jiří Hána. Zvenčí je tramvaj díky moderním materiálům širší jen o tři centimetry. Vůz přišel dopravní podnik na 38 milionů korun bez DPH. Konstruktéři Pragoimexu ušili novou tramvaj Liberci na míru, zda se jim to povedlo, ukážou příští měsíce. Tramvaj čeká provoz v zimním období, které je v podhorském Liberci dost náročné.

Cestujícím, jež mohli vůz vyzkoušet v sobotu, se tramvaj líbí. „Dobře se do ní nastupuje a je prostorná a světlá, i sedačky mi připadají širší a pohodlnější," řekla jedna z cestujících. Podle Wejnara jsou zatím ohlasy vesměs kladné. „Výhrady jsou většinou jen k barvě vozu," řekl. Nová tramvaj je tmavě šedá a lidé by ji raději viděli v živějších barvách. Náměty a připomínky mohou cestující posílat dopravnímu podniku i přímo z vozu, kontakty s anketní otázkou jsou na samolepkách v tramvaji.

Dopravní podnik by rád nasadil do provozu v Liberci ještě sedm takových vozů, počítá s tím i rámcová smlouva s Pragoimexem. Záleží ale i na tom, zda na to budou peníze. Ve výhledu do roku 2016 se zatím s nákupem dalších nových tramvají nepočítá. Přednost možná dostane modernizace starých vozů, která je levnější přijde na 7,5 až osm milionů korun. Modernizace provádí dopravní podnik ve vlastních dílnách a podobně by chtěl v budoucnu stavět i nové tramvaje. Cena vozu by se tak snížila o pětinu.

Autor: ČTK

26.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

DOTYK.CZ

Před 79 lety vláda vyhlásila mobilizaci. Lid absolutně pevný, chválil Beneš

Přesně ve 22.20 byla rozhlasem vyhlášena všeobecná mobilizace Československé republiky. Onoho 23. září 1938 bylo řádně horko nejen za hranicemi, kde chřestil zbraněmi Hitler, ale i uvnitř vlasti, v Sudetech. Dobrá polovina sudeťáků mobilizace neuposlechla. A do osudného Mnichovského diktátu zbýval pouhý týden.

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení