Ztratilo místo svůj genius loci? Bude údolí Kamenice v Návarově stále tak atraktivní pro milovníky turistiky a přírody? Líbí se nový most?

V režimu předčasného užívání se 1. července otevřel most přes řeku Kamenici v Návarově. Provoz na silnici a přilehlých navazujících úsecích v celkové délce přes sto metrů je tak opět obnoven.

Stavbu Krajská správa silnic Libereckého kraje převzala 30. června. Nyní probíhá vyklizení staveniště a bude požádáno o kolaudaci.

„Původní provizorní most byl po více než šedesáti letech používání v havarijním stavu. Stavební práce zahrnovaly jeho demolici a výstavbu nového mostu o třech polích s horní mostovkou," přiblížila Markéta Dědková z oddělení tiskového a vnějších vztahů Krajského úřadu.

Rekonstrukci mostu stála kraj celkem více než 10, 5 milionu korun. Akce byla spolufinancována z Operačního programu Regionální operační program NUTS II Severovýchod. Dotace činila 100 procent celkových uznatelných nákladů.

Staré časy

Uzavírka mostu v Návarově začala již v říjnu loňského roku a vykouzlila vrásky na tvářích nejen motoristů a zdejších obyvatel, ale i milovníků vojenské historie. Ti věděli, že již zmizelá konstrukce byla svým způsobem ne-li unikátní, tak jistě zajímavá.

„Byl Československu po válce darován a pod Návarovem sloužil dopravě přes řeku Kamenici od roku 1950 do loňského roku," vzpomněl Miroslav Pačes.

Mosty těchto typů (Bailey Bridge) stavěla především těsně po válce americká armáda v rámci Správy Spojených národů pro pomoc a obnovu (UNRRA).

Stará konstrukce skončí ve šrotu. Přitom chvíli žila šance, že konstrukce se jen přestěhuje a opraví ji. Projevila o to zájem společnost BH technika, která se technikou kolem 2. světové války zabývá, z rekonstrukce ale nakonec sešlo. „Konstrukce se vlivem koroze ve vysokém stádiu nedala ani rozebrat," poznamenal zástupce společnosti.

Provizorně

V Návarově byl provizorní most instalován v roce 1949 a provozován 65 let. Tato konstrukce není na takto dlouhodobé použití dimenzována, navíc někdy v roce 1952 1956 došlo k poškození středového pole při průjezdu vozidla naloženého vytěženým dřevem. Stav mostu před demontáží byl klasifikován stavebním stupněm VII. havarijní. Jednalo se o značně zkorodované podélníky mostu v uložení nad opěrami a destruktivní korozi příčníků mostovky.

Most tvořil jednu z částí koloritu zdejšího údolí, jež je vyhledáváno mezi turisty. Ale nejen jimi. Místo učarovalo třeba i Martinu Vaistauerovi ze Sdružení pro záchranu hradu Kumburku. Ten mapuje okolí hradu, tím pádem přišla řada i na most v Návarově.

„Romantický pohled na elegantní návarovské přemostění se stal již také pouhou kouzelnou melancholickou minulostí," říká posmutněle Vaistauer. Snesení staré železné konstrukce zdokumentoval v práci Podnavarovský UNNRA most „na druhém břehu".

Most Bailey Bridge v Návarově sloužil jako náhrada za most původní (kamenný), ze kterého již stojí jen polovina středního pilíře a části pilířů na březích. Ten se zřítil kolem roku 1955. Snad právě tento most (nebo jeho předchůdce?) byl zdoben sochou sv. Jana Nepomuckého (nese monogram objednatele I. P. V. E.) z roku 1773, která dnes stojí u zámku Návarov.