Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opera hledá jazyk, kterému současný divák rozumí

Liberec /ROZHOVOR/ - Rozhovor s Tomášem Pilařem, režisérem chystané inscenace opery Giuseppe Verdiho Síla osudu, která má premiéru v pátek 24. května.

19.5.2013
SDÍLEJ:

OPERA ZKOUŠÍ Verdiho Sílu osudu. Na snímku herci Věra Poláchová, Pavel Vančura a klečící režisér Tomáš Pilař.Foto: Petr Zbranek

Opera Giuseppe Verdiho Síla osudu (La forza del destino) míří do Liberce. Dílo, které mělo premiéru pro Verdiho netypicky mimo Itálii až v dalekém Petrohradu, patří bezesporu k vrcholným operám italského tvůrce. V Divadle F. X. Šaldy ho mohou diváci poprvé vidět v pátek 24. května od 19 hodin. Pod Ještěd ji přináší tým vedený šéfem opery a dirigentem Martinem Doubravským a mladým režisérem Tomášem Pilařem. Nejen o novince v rozhovoru s ním.

Co dnes přivede mladého člověka k tomu, aby se věnoval operní režii?

Především opera samotná. Já o režii snil už od předškolního věku a čím dál více se utvrzuji v tom, že to je povolání, ve kterém mě každá nová práce obohatí o něco překvapivého a zajímavého. S každou operou prožívám nové dobrodružství, a pokud bych měl zavzpomínat, tak většinu těch opravdu silných zážitků jsem prožil právě v opeře.

Jaký máte názor na operu jako útvar?

Opera je pro mě koncentrát toho nejsilnějšího z hudby, dramatu a výtvarného umění, který mi umožňuje zažít takřka rituální okamžik oproštění se od všedního časoprostoru a splynutí s uměním ve své nejvrcholnější podobě. Opera je pro mě „tady a teď", do kterého se promítá poselství třeba stovky let mrtvého génia, zároveň s poselstvími desítek umělců na scéně nebo v orchestřišti.

Proč si myslíte, že dnes lidé chodí či nechodí na operu?

Myslím, že opera byla v Česku v posledních dvaceti letech dost ochromená zamrzlým inscenačním přístupem předrevolučních dob, kdy se jaksi pozapomnělo, že opera je vlastně divadlo. V porovnání s činoherní, ale i například s populární kulturou opeře jaksi ujel vlak, který teď těžko dohání. Opera musí stále hledat jazyk, kterému současný divák rozumí, musí mu nabízet odpovědi na jeho otázky a hlavně ho nesmí nudit. Operní postava musí být rovnocenně zpěvákem i hercem a stejně tak opera musí být koncertem i strhujícím dramatem.

V Liberci režírujete operu Síla osudu od Giuseppa Verdiho. Jaký máte vztah k Verdiho operám?

Shodou okolností byl Verdiho Maškarní ples první operou, kterou jsem ve čtyřech letech viděl. Verdi je pro mě výjimečný zejména šťastnou rukou při výběru nadčasových a lidských operních témat, dále obrovskou citovou angažovaností, která ovšem neklouzá jen po povrchu a do třetice skvělou schopností nasadit a udržet dramatický rytmus. Jeho opery mají spád a nenudí ani v dnešní době rychlých střihů a zkratkovité dramatické řeči, na kterou jsme nyní zvyklí.

Kdyby někdo řekl Verdiho Síla osudu a požádal Vás o komentář co byste řekl?

V první řadě je to velká romantická opera se vším všudy. Osobně mě na ní nejvíce zajímá téma hledání vlastní zodpovědnosti, viny, a dále dějový rámec temného společenského ovzduší plného válek a náboženského fanatismu. Dohromady je to velká dramatická freska plná rozsáhlých sborových scén, ale i vyostřených osobních konfliktů, to vše podtržené Verdiho výsostně romantickou hudbou.

A jaká bude Vaše inscenace?

Ve své koncepci hledám rovnováhu mezi velmi křehkou, osobní linií příběhu, ve které se tři mladí lidé snaží vypořádat se svojí vinou, a mezi rozmáchlými obrazy velkých společenských zvratů napoleonské Evropy, které jsou v této opeře zachyceny v šesti velkých sborových scénách. Vzhledem k tomuto konkrétnímu společensko-historickému kontextu, který považuji pro vývoj děje za důležitý, jsem se rozhodl pro kostýmy v duchu historického minimalismu odkazující ke konci osmnáctého století. Na výtvarném vyznění inscenace se bude zásadně podílet také náročný světelný design a scénografie snažící se konzistentně zachytit hned deset různých prostředí, od lesní jeskyně přes válečné pole, až po klášterní klauzuru. Z režijních prostředků jsem pro tuto operu zvolil co možná nejdetailnější psychologickou práci se zpěváky, fyzické herectví a proměňující se dynamiku jevištního rytmu.

Na závěr obligátní otázka je podle Vás důležitější hudba, nebo slovo (děj…)?

Jsou si rovnocenné a do triumvirátu bych přidal ještě vizuál, který v mém pojetí není ve službách dramatu, ale tvoří z nich organický celek. Ale i přesto bych dodal, že s dobrou hudbou, ale špatným dějem máte šanci vytvořit pěknou inscenaci, ale naopak už jen těžko.

Autor: Redakce

19.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.
2 7

Spadlá gabionová zeď na Opavsku? Na řešení nemá nikdo zájem, říká expertka

Školní třída. Ilustrační foto.
4 10

Přestaňte brát žáky, kteří na maturitu nemají, žádá ministerstvo střední školy

Štech sebral klubům a sportovištím letošní dotace. Unie sportu protestuje

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) zrušilo pro letošní rok dotace určené tělovýchovným jednotám a sportovním klubům na údržbu a provoz sportovních zařízení. Uvedl to dnes v dopise ministr školství Stanislav Štech. Vysvětluje, že Program IV měl zásadní rozpory již v samotném vyhlášení a dotace se z něho nerozdělí. Česká unie sportu (ČUS) si hodlá stěžovat.

Před parlamentem na Zélandu se upálil český emigrant. Zřejmě na protest

Muž původem z bývalého Československa se minulý týden upálil před budovou parlamentu v novozélandské metropoli Wellingtonu. Motiv činu policii není znám, mohlo by se ale prý jednat o spory muže s bývalou manželkou, které se týkaly práva péče o děti. 

Pohřby neměla ráda. U mě stačí svíčka a šampaňské, říkávala Květa Fialová

Ještě před třemi lety při oslavě půlkulatin v Městských divadlech pražských (MDP), v nichž účinkovala (v posledních letech jako host) skoro šedesát let, oplývala chutí do života.

Dvojí kvalita potravin? EU proti ní hodlá bojovat

Evropská komise dnes vydala pokyny, které státům mají pomoci v boji s nekalými obchodními praktikami. Podle nich bude možné rozhodnout, jestli firma nabízí v různých zemích stejný výrobek různé kvality a porušuje tím právní předpisy EU. Na vypracování metodiky srovnávacích potravinářských testů komise vyčlenila jeden milion euro. Porušení legislativy bude možné řešit na evropské úrovni v rámci sítě pro ochranu spotřebitelů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení