VYBERTE SI REGION

Liberecký traumatolog Šrám: Po silnici jezdím už čím dál pomaleji

Liberec /ROZHOVOR/ - Do liberecké nemocnice nastoupil před 22 lety. A jak sám říká, měl veliké štěstí, protože se dostal do týmu dvou výjimečných lidí emeritního primáře Stanislava Tallera a současného přednosty Richarda Lukáše, kteří se už tehdy otevírali nejmodernějším léčebným postupům.

15.11.2012
SDÍLEJ:

Primář Spinální jednotky KNL MUDr. Jaroslav Šrám.Foto: Deník/ Vít Černý

O dva roky později bylo jejich oddělení jedno z prvních, kde se začali zabývat nejen standardní traumatologií končetin, ale i komplikovanými úrazy páteře a pánve. A právě v tomto oboru drží primář spinální jednotky, traumatolog MUDr. Jaroslav Šrám se svým týmem prim. Nejen u nás.

Na nedávné konferenci o problematice závažných úrazů patřila vaše přednáška kolegy z vašeho oboru k těm nejvíce sledovaným. Můžete tuto oblast trochu přiblížit?
Spinální jednotka, která pomáhá pacientům s úrazy páteře a poraněním míchy, je jen jedna část mé práce. Tou druhou je operační sál, který musí mít každý chirurg, neurochirurg, traumatolog či ortopéd rád, protože právě tady jeho práce dostává smysl. A právě tady se mohu kromě běžné traumatologie jak se svými mladšími kolegy, tak i se svými dvěma učiteli dále věnovat problematice pánevních úrazů a snažit se tak navázat na určitou tradici v oblasti nových léčebných postupů u pánevních zlomenin. Výsledkem je náš patent na pánevní dlahu, která řeší závažné zlomeniny pánve a jamky kyčelního kloubu. Už jsme ji představili na Evropském kongresu v Basileji, kde se setkala s docela velkým ohlasem. Nyní je rozpracována koncepce další spolupráce jak s kolegy ze Švýcarska, tak současně pracujeme na dalším vylepšení s Technickou univerzitou. Snažíme se o rozvoj oddělení po všech stránkách.

Co vám běží hlavou, když operujete pacienta?
Během výkonu bychom měli být soustředěni jen na operaci samotnou. Další úvahy si musíme nechat až na pozdější dobu. Operace pánve jsou prostorově velmi náročné, je potřeba si sednout nad snímky, nad určitými modely a pokusit se vymyslet nejlepší operační postup, protože možností přístupu ke zlomeninám, umístění šroubů a dlah je velké množství. Velkou pomůckou je plánovací software, který nám slouží od loňska a který umožní počítačovou modelaci pánevních operací. Nedávno jsme podobný způsob konzultovali na dálku s kolegy z Mladé Boleslavi. Oni nám poslali rentgenový snímek pacienta, my jsme namodelovali způsob řešení dlahou a poslali snímek zpět. Tento způsob je tak přesný, že když nám potom pacienta přivezli, provedli jsme to naprosto shodným způsobem. Součinnost medicíny s technikou je na obrovské úrovni. Bez ní bychom se už dnes neobešli.

Neříkáte si nad operačním stolem: Proč jsi na tu motorku lezl?
K ničemu vám to nepomůže. Jednou způsobený děj se stal a těžko ho můžete vrátit. Úrazová medicína spočívá v tom, že se snažíte minimalizovat škody, které vznikly. Vždycky tam nějaké následky budou. Bohužel pacienti si neuvědomují, že trvalý následek může být z pohledu přežití minimální, ale z pohledu člověka, který z plného zdraví řeší trvalý handicap je poměrně veliký. Konkrétně třeba těžká poranění pánevního kruhu s poškozením močové trubice, které je u těchto úrazů velmi časté, bývá spojeno s poruchami erekce. Z pohledu přežití banální záležitost, ale z pohledu kvality budoucího života třeba u dvacetiletého muže je to tristní záležitost. A může tak vzniknout velká disproporce mezi tím, jak výsledek posuzujeme my a jak jej hodnotí samotný pacient.

Když vidíte mladé lidi na silných motorkách, co to s vámi po zkušenosti traumatologa dělá?
Já sám jezdím autem čím dále pomaleji a čím dál víc se snažím situaci předvídat. Samozřejmě, že všichni motorkáři nejsou stejní, ale pořád je hodně těch, kteří riskují, hrají si na závody, ohrožují nejen sebe, ale i okolí.

Čím si svou fyzicky a hlavně psychicky náročnou práci kompenzujete?
Sportem, nejvíce horskou turistikou. Velmi rádi jezdíme s manželkou například do Alp. V zimě jsou to běžky v Jizerkách. Jsme tři bráchové a každoročně spolu pořádáme přejezd Krkonoš. A to je relaxace, kdy vypustím a přestanu na chvíli přemýšlet o medicíně.

Co třeba adrenalinové sporty, například létání?
Adrenalinové sporty nepěstuji. Když se setkáte s tolika úrazy a vidíte, jak zásadně mohou lidem změnit život…

Čím jsem starší, tím víc se o svůj život bojím. Člověk má v sobě přeci jen někde vzadu takové výstražné znamení, které mu říká, že je na něm rodina závislá. A to je takový můj velký vnitřní imperativ.

Autor: Jana Švecová

15.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
18 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
23 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies