VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po stopách tramvají: tramvajové dílny

Liberecký kraj - Poměrně rozsáhlý tramvajový provoz, jehož významnou složku představovala i rozvíjející se nákladní doprava, vyžadoval dostatečné dílenské zázemí. Kromě hlavního areálu v Pražské ulici měly Jablonecké elektrické dráhy (JED, německá zkratka GEB) další tři malé haly na překladištích.

14.4.2012
SDÍLEJ:

Pohled do hlavních dílen Jabloneckých elektrických drah.Foto: archiv Boveraclub

Hlavní vozovna s dílnou pro opravu vozidel byla postavena v Pražské ulici u křižovatky s ulicemi V Aleji a Sadovou. Naproti vozovně na opačné straně ulice stála správní budova ředitelství Jabloneckých elektrických drah, pozdějšího Dopravního podniku a od roku 1981 ČSAD.

Do areálu vedly dva vjezdy, jeden od centra, druhý od Rychnova. Naproti hlavní vstupní bráně, u které se nacházelo překladiště, stála hala se šesti odstavnými kolejemi pro 30 vozů, její zadní část sloužila jako dílna. Ta byla od odstavné plochy oddělena stěnou s plechovými roletami.

Vedle této haly se nacházela truhlárna a lakovna s jednou kolejí a dvě venkovní odstavné koleje. V letech 1926 1927 byly v rámci rozsáhlé modernizace celého tramvajového provozu vybudovány dílny nové, původní dílny byly přeměněny na další odstavnou plochu. Do objektu nových dílen vedla kvůli stísněným poměrům pouze jedna kolej a na jednotlivá kolejová stání, kterých zde bylo sedm, rozvážela tramvajové vozy posuvna.

V rámci výstavby tramvajové tratě do Liberce bylo počítáno nejen s organizačním spojením obou podniků, ale i s tím, že v tehdy velmi moderních a kapacitních dílnách bude zajišťována oprava tramvají pro obě města.

Od roku 1959 však byl v obou městech tramvajový provoz omezován, v Jablonci byl roku 1965 zcela zastaven. Navíc k 1. červenci 1960 se společný dopravní podnik obou měst opět rozdělil na dva samostatné dopravní podniky. Od 1. dubna 1965 do 31. prosince 1969 byla z této vozovny jabloneckým dopravním podnikem ještě vypravována polovina počtu tramvají potřebných pro provoz na meziměstské trati, což byly vždy tři motorové vozy a ve špičkách pracovních dní dva vlečné.

Dnem 1. ledna 1970 začal vypravovat vozy na linku č. 11 již jen liberecký dopravní podnik, který měl do konce října roku 1971 ve vozovně pronajatou jednu kolej pro odstavování tří vlaků na ranní výjezd. Po definitivním „vytlačení“ tramvají prošla vozovna v letech 1973 až 1975 nákladnou rekonstrukcí. Přestože se dnes jedná o ryze autobusové garáže, je hlavní odstavná hala ponechána v téměř původní podobě.

Zbylé tři areály sloužily především pro odstavování lokomotiv, poštovních tramvají a nákladních vozů. Jejich užití skončilo se zánikem této dopravy po roce 1950.

Hala na konečné v Janově, jejíž objekt dnes slouží jako sklad, byla jednokolejná, hala v areálu překladiště v Rychnově dvojkolejná a taktéž dosud dochovaná nejmladší hala překladiště z roku 1929 ve Vrkoslavicích tříkolejná.

Zde je možné část venkovního kolejiště spatřit ještě dnes.

Zdeněk Mazánek

Autor: Redakce

14.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Lukáš Freisler, Sýrárna: Já jsem na to EET už dlouho předem připravený. Co se týče technického provozu, tak v tom problém žádný nebyl. Samozřejmě se nám lépe dýchalo bez toho podrobného zkoumání tržeb.
29

Nejmenší obchody by mohly získat kompenzaci za EET

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci dnes zamítl odvolání Německého řádu.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies