VYBERTE SI REGION

Pod Ještěd jezdí tramvaj už sto let

Liberec – V roce 1912 byla v Liberci slavnostně otevřena tramvajová trať ze Soukenného náměstí do Horního Hanychova.

8.10.2012
SDÍLEJ:

Sto let od zavedení a zprovoznění tramvajové dráhy do Horního Hanychova slavil Dopravní podnik jízdami nejmladším autobusovým veteránem a nejnovějším modelem tramvaje na konečnou tramvají v Horním HanychověFoto: Deník/Petr Šimr

Je to už sto let, kdy se první tramvaj vyšplhala na úpatí Ještědu do Horního Hanychova. Toto mimořádné výročí si o uplynulém víkendu připomněl Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou společně s Boveraclubem.

Tramvajová trať do Horního Hanychova vznikla v Liberci až jako poslední.V dubnu roku 1912 ji úřad schválil a již v říjnu se po ní jezdilo. Tehdy ještě jako jednokolejná trať nevedla kolem vlakového nádraží, ale Rybníček objížděla Barvířskou ulicí.

Archivy Boveraclubu dokládají, že interval mezi jednotlivými jízdami byl nejprve 10 minut, po zřízení několika výhyben pak od roku 1926 platil pětiminutový interval.

Hlavními hvězdami na „Hanychovské" trati byly bezesporu slavné tramvaje T2, předchůdkyně dnešních T3. Na trať se sice dostaly až v roce 1960, jezdí tu ale až dodnes.

„Té dvojky zmizely z Liberce v roce 1987, kdy je nahradily T3. Ty se ale v 90. letech modernizovaly, takže zde byl nedostatek vozidel. Dopravní podnik tehdy osm modernizovaných T2 zakoupil z Ostravy. Dvě z nich zde dodnes jezdí a jednu v původní podobě z 90. let máme v depu," připomněl předseda občanského sdružení Boveraclub Tomáš Krebs.

Právě historická T2 vozila pod Ještěd lidi u příležitosti stého výročí dráhy. V mnoha lidech vyvolala jízda starou tramvají nostalgické pocity.
„Sedačky byly nepohodlné, dveře netěsnily, kabina se pořád houpala. Ale byly to tramvaje s duší. Ty dnešní tiché moderní vozy jsou na Liberec moc sterilní," vzpomněla na doby nedávné cestující Naďa Kozáková.

Zcela původní tramvaje, které pod Ještěd vyjely jako první, už dnes neexistují. Dopravní podnik vlastní jen několik vraků a náhradních dílů. „Z původních libereckých  tramvají, vyrobených v roce 1897, máme jen několik komponentů, před časem jsme ale vykoupili celou skříň, která sloužila jako chatka. Je tak naděje, že jednou  první libereckou tramvaj dáme dohromady," zadoufal Viktor Liška z Boveraclubu.

Autor: Tomáš Lánský

8.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
12 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Pavel Ploc a Adam Malysz
1 14

Harrachov i Ploc říkají ano olympiádě

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

DVA POHLEDY: Máme se bát, že skončíme v rakvích z papíru?

Komunistům se sice na chvíli podařilo odsunout schvalování novely zákona o pohřebnictví, ale v pátek v parlamentu dostala další šanci a prošla prvním čtením. Nyní ji posoudí sněmovní výbory. Pokud projde celým schvalovacím procesem, měla by nakonec zakazovat používání těch nejlevnějších papírových rakví. Také zavede nový trestný čin hanobení lidských pozůstatků a podnikatelé v pohřebnictví budou muset složit praktické zkoušky. 

V zasypaném hotelu v Itálii jsou vzduchové kapsy, v nichž mohou být živí

V hotelu zavaleném lavinou ve střední Itálii jsou vzduchové kapsy. Záchranáři dnes sdělili, že pod troskami mohou být stále živí lidé. Lavina se na hotel zřítila ve středu, záchranářské týmy dosud vyprostily 11 živých lidí a pět mrtvých. Stále se pohřešuje 23 osob. Podle italských médií se z hotelu 24 hodin neozvaly žádné hlasy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies