VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pod Ještěd jezdí tramvaj už sto let

Liberec – V roce 1912 byla v Liberci slavnostně otevřena tramvajová trať ze Soukenného náměstí do Horního Hanychova.

8.10.2012
SDÍLEJ:

Sto let od zavedení a zprovoznění tramvajové dráhy do Horního Hanychova slavil Dopravní podnik jízdami nejmladším autobusovým veteránem a nejnovějším modelem tramvaje na konečnou tramvají v Horním HanychověFoto: Deník/Petr Šimr

Je to už sto let, kdy se první tramvaj vyšplhala na úpatí Ještědu do Horního Hanychova. Toto mimořádné výročí si o uplynulém víkendu připomněl Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou společně s Boveraclubem.

Tramvajová trať do Horního Hanychova vznikla v Liberci až jako poslední.V dubnu roku 1912 ji úřad schválil a již v říjnu se po ní jezdilo. Tehdy ještě jako jednokolejná trať nevedla kolem vlakového nádraží, ale Rybníček objížděla Barvířskou ulicí.

Archivy Boveraclubu dokládají, že interval mezi jednotlivými jízdami byl nejprve 10 minut, po zřízení několika výhyben pak od roku 1926 platil pětiminutový interval.

Hlavními hvězdami na „Hanychovské" trati byly bezesporu slavné tramvaje T2, předchůdkyně dnešních T3. Na trať se sice dostaly až v roce 1960, jezdí tu ale až dodnes.

„Té dvojky zmizely z Liberce v roce 1987, kdy je nahradily T3. Ty se ale v 90. letech modernizovaly, takže zde byl nedostatek vozidel. Dopravní podnik tehdy osm modernizovaných T2 zakoupil z Ostravy. Dvě z nich zde dodnes jezdí a jednu v původní podobě z 90. let máme v depu," připomněl předseda občanského sdružení Boveraclub Tomáš Krebs.

Právě historická T2 vozila pod Ještěd lidi u příležitosti stého výročí dráhy. V mnoha lidech vyvolala jízda starou tramvají nostalgické pocity.
„Sedačky byly nepohodlné, dveře netěsnily, kabina se pořád houpala. Ale byly to tramvaje s duší. Ty dnešní tiché moderní vozy jsou na Liberec moc sterilní," vzpomněla na doby nedávné cestující Naďa Kozáková.

Zcela původní tramvaje, které pod Ještěd vyjely jako první, už dnes neexistují. Dopravní podnik vlastní jen několik vraků a náhradních dílů. „Z původních libereckých  tramvají, vyrobených v roce 1897, máme jen několik komponentů, před časem jsme ale vykoupili celou skříň, která sloužila jako chatka. Je tak naděje, že jednou  první libereckou tramvaj dáme dohromady," zadoufal Viktor Liška z Boveraclubu.

Autor: Tomáš Lánský

8.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

Kuchař Michael Solnička alias Mr. Steak bude od podzimu šéfkuchařem nového steakového restaurantu v Olomouci.
1 2

Mr. Steak: Gastronomický boom? Olomouc teď dává zbytku republiky na frak

AKTUALIZOVÁNO

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

/VIDEO/ O takovém návratu se jí ani nesnilo. Tenistka Petra Kvitová korunovala svůj comeback po prosincovém napadení neznámým útočníkem triumfem na trávě v Birminghamu. Pro českou lvici šlo přitom o teprve druhý turnaj od zranění. V novém vydání žebříčku se posune na dvanáctou příčku.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

/ANKETA/ Předseda ANO Andrej Babiš se opět nedorazil na politickou debatu Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v dnešním přímém přenosu podle moderátora pořadu Moravce Babiš původně slíbil, ale pak ji zrušil kvůli nemoci člena rodiny.

Fotbalové dilema: Kdy zkusit angažmá v cizině?

Už léta se tuzemští experti pídí po odpovědi na otázku: „Kdy by měl fotbalista odejít do ciziny?" Co trenér, to názor. Ovšem i z příkladu Patrika Schicka lze soudit, že ona ideální doba nastává až po prahu dospělosti.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies