Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pod Ještěd jezdí tramvaj už sto let

Liberec – V roce 1912 byla v Liberci slavnostně otevřena tramvajová trať ze Soukenného náměstí do Horního Hanychova.

8.10.2012
SDÍLEJ:

Sto let od zavedení a zprovoznění tramvajové dráhy do Horního Hanychova slavil Dopravní podnik jízdami nejmladším autobusovým veteránem a nejnovějším modelem tramvaje na konečnou tramvají v Horním HanychověFoto: Deník/Petr Šimr

Je to už sto let, kdy se první tramvaj vyšplhala na úpatí Ještědu do Horního Hanychova. Toto mimořádné výročí si o uplynulém víkendu připomněl Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou společně s Boveraclubem.

Tramvajová trať do Horního Hanychova vznikla v Liberci až jako poslední.V dubnu roku 1912 ji úřad schválil a již v říjnu se po ní jezdilo. Tehdy ještě jako jednokolejná trať nevedla kolem vlakového nádraží, ale Rybníček objížděla Barvířskou ulicí.

Archivy Boveraclubu dokládají, že interval mezi jednotlivými jízdami byl nejprve 10 minut, po zřízení několika výhyben pak od roku 1926 platil pětiminutový interval.

Hlavními hvězdami na „Hanychovské" trati byly bezesporu slavné tramvaje T2, předchůdkyně dnešních T3. Na trať se sice dostaly až v roce 1960, jezdí tu ale až dodnes.

„Té dvojky zmizely z Liberce v roce 1987, kdy je nahradily T3. Ty se ale v 90. letech modernizovaly, takže zde byl nedostatek vozidel. Dopravní podnik tehdy osm modernizovaných T2 zakoupil z Ostravy. Dvě z nich zde dodnes jezdí a jednu v původní podobě z 90. let máme v depu," připomněl předseda občanského sdružení Boveraclub Tomáš Krebs.

Právě historická T2 vozila pod Ještěd lidi u příležitosti stého výročí dráhy. V mnoha lidech vyvolala jízda starou tramvají nostalgické pocity.
„Sedačky byly nepohodlné, dveře netěsnily, kabina se pořád houpala. Ale byly to tramvaje s duší. Ty dnešní tiché moderní vozy jsou na Liberec moc sterilní," vzpomněla na doby nedávné cestující Naďa Kozáková.

Zcela původní tramvaje, které pod Ještěd vyjely jako první, už dnes neexistují. Dopravní podnik vlastní jen několik vraků a náhradních dílů. „Z původních libereckých  tramvají, vyrobených v roce 1897, máme jen několik komponentů, před časem jsme ale vykoupili celou skříň, která sloužila jako chatka. Je tak naděje, že jednou  první libereckou tramvaj dáme dohromady," zadoufal Viktor Liška z Boveraclubu.

Autor: Tomáš Lánský

8.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři dieselové verze luxusních SUV Porsche Cayenne už na svých silnicích nepovolí.
3 6

Dieselové Porsche Cayenne ve Švýcarsku už majitelé nepřihlásí, kvůli skandálu

Adam Matouš z Předlic má malé zemědělské hospodářství a někdo mu bezdůvodně tráví zvířata.
8

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

AKTUALIZOVÁNO

V Mostě vznikne třípatrové 3D bludiště s rozhlednou. Podívejte se

Mostecká radnice zveřejnila studii 3D bludiště v parku Šibeník. Bude mít i vyhlídkovou věž vysokou 26 metrů.

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení. Zabilo dvě ženy

Zemětřesení o síle čtyř stupňů zasáhlo v pondělí večer italský ostrov Ischia a mimo jiné poškodilo kostel a nemocnici. Zároveň zabilo dvě ženy a zranilo 39 dalších lidí. Záchranáři vytáhli sedmiměsíční dítě z trosek a pracují na osvobození dalších zavalených lidí.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Hrad Rychmburk zdobí střecha z keramických tašek

Rekonstrukce historické památky je choulostivá záležitost a klade vysoké nároky na projektanty i řemeslníky. Podívejte se, jak obdivuhodně se povedla nová střecha gotického hradu Rychmburk na Chrudimsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení