VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pod Ještěd jezdí tramvaj už sto let

Liberec – V roce 1912 byla v Liberci slavnostně otevřena tramvajová trať ze Soukenného náměstí do Horního Hanychova.

8.10.2012
SDÍLEJ:

Sto let od zavedení a zprovoznění tramvajové dráhy do Horního Hanychova slavil Dopravní podnik jízdami nejmladším autobusovým veteránem a nejnovějším modelem tramvaje na konečnou tramvají v Horním HanychověFoto: Deník/Petr Šimr

Je to už sto let, kdy se první tramvaj vyšplhala na úpatí Ještědu do Horního Hanychova. Toto mimořádné výročí si o uplynulém víkendu připomněl Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou společně s Boveraclubem.

Tramvajová trať do Horního Hanychova vznikla v Liberci až jako poslední.V dubnu roku 1912 ji úřad schválil a již v říjnu se po ní jezdilo. Tehdy ještě jako jednokolejná trať nevedla kolem vlakového nádraží, ale Rybníček objížděla Barvířskou ulicí.

Archivy Boveraclubu dokládají, že interval mezi jednotlivými jízdami byl nejprve 10 minut, po zřízení několika výhyben pak od roku 1926 platil pětiminutový interval.

Hlavními hvězdami na „Hanychovské" trati byly bezesporu slavné tramvaje T2, předchůdkyně dnešních T3. Na trať se sice dostaly až v roce 1960, jezdí tu ale až dodnes.

„Té dvojky zmizely z Liberce v roce 1987, kdy je nahradily T3. Ty se ale v 90. letech modernizovaly, takže zde byl nedostatek vozidel. Dopravní podnik tehdy osm modernizovaných T2 zakoupil z Ostravy. Dvě z nich zde dodnes jezdí a jednu v původní podobě z 90. let máme v depu," připomněl předseda občanského sdružení Boveraclub Tomáš Krebs.

Právě historická T2 vozila pod Ještěd lidi u příležitosti stého výročí dráhy. V mnoha lidech vyvolala jízda starou tramvají nostalgické pocity.
„Sedačky byly nepohodlné, dveře netěsnily, kabina se pořád houpala. Ale byly to tramvaje s duší. Ty dnešní tiché moderní vozy jsou na Liberec moc sterilní," vzpomněla na doby nedávné cestující Naďa Kozáková.

Zcela původní tramvaje, které pod Ještěd vyjely jako první, už dnes neexistují. Dopravní podnik vlastní jen několik vraků a náhradních dílů. „Z původních libereckých  tramvají, vyrobených v roce 1897, máme jen několik komponentů, před časem jsme ale vykoupili celou skříň, která sloužila jako chatka. Je tak naděje, že jednou  první libereckou tramvaj dáme dohromady," zadoufal Viktor Liška z Boveraclubu.

Autor: Tomáš Lánský

8.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Řezání nosorožčích rohů
4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies