VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podnikatel vyhlásil boj úřadu kvůli taxislužbě

Liberec - Odbor dopravy libereckého magistrátu nadržuje stávajícím taxislužbám, tvrdí podnikatel. Chce zrušit místopis.

16.1.2016
SDÍLEJ:

Taxislužba. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Ekologické vozy a jednotné ceny, tak si představoval svůj byznys v Liberci Pavel Svoboda. Provozovat tu chtěl taxislužbu, stejnou, jaká funguje například v Olomouci. „Jde o taxislužbu, která je provozována novými malými auty na alternativní pohon, na stlačený zemí plyn. Pokud jde o ceny, tak ty jsou příznivější než běžné ceny, za které taxíky tady v Liberci jezdí," líčí Svoboda. Fígl je postavený na jednotné, paušální ceně. „Žádné přemrštěné ceny za jeden kilometr a za přistavení vozu, čekání a podobně. Náš plán stojí na jednotné ceně po celém Liberci, od jednoho konce městě na druhý. Spočítali jsme to na zhruba 79 89 korun," říká podnikatel.

Záměr už představil i některým libereckým zastupitelům. „Přijde mi to jako zajímavý nápad. Líbí se mi, že by šlo o ekologickou přepravu a ceny by mohly přilákat lidi, kteří kvůli vysokým cenám současnou taxislužbu v Liberci nevyužívají," komentuje zastupitelka za Změnu Zuzana Tachovská.

Místopis? Chyby a nepřesnosti

Jenže nové taxíky po Liberci nejezdí a zřejmě hned tak jezdit nebudou, i když živnostenské oprávnění Pavel Svoboda vlastní. Kamenem úrazu jsou totiž podle něj zkoušky z místopisu. Tedy povinné zkoušky, které musí mít každý řidič taxíku. „Měl jsem 15 lidí, kteří měli našimi taxíky jezdit. Ani jeden z nich zkoušku z místopisu neudělal. Přišlo mi to divné a tak jsem se sám k té zkoušce přihlásil. Legislativní část jsem udělal, místopis ne. Tak jsem se přihlásil znovu. Ani třetí pokus nebyl úspěšný. Zkoušku tehdy udělal jen jeden jediný řidič, který jezdí pro Taxi Liberec," popisuje Svoboda.

Tvrdí přitom, že místopisné zkoušky jsou v Liberci záměrně udělané tak, aby se ve městě nemohl objevit žádný nový podnikatel v tomto oboru. Chce proto zastupitelům navrhnout, aby místopisné zkoušky zrušili. „Jsou plné chyb, jsou tam zavádějící a zmatečné otázky, některé údajně správné odpovědi jsou i v rozporu s vyhláškou," popisuje svoji zkušenost Svoboda. A hned dává příklad. „Jedna z otázek byla, které uvedené ulice tvoří křižovatky s ulicí Husova. Jako správná odpověď má být, že Březová alej a Baarova. Baarova ulice ale Husovku vůbec nekřižuje, jde o souběžnou ulici. Podobná otázka byla i u Volgogradské. Tu má údajně křižovat ulice Sibiřská, ale to také není pravda," rozčiluje se podnikatel. Podobných věcí je podle něj v testu víc.

Trestní oznámení

Při třetím marném pokusu o složení zkoušek si tak ofotil na mobil část sporných otázek. Předsedkyně komise mu ale mobil zabavila a odmítla ho pustit z místnosti. „Musela to vyřešit až přivolaná městská policie. Podal jsem na předsedkyni komise trestní oznámení pro omezování osobní svobody. Chování odboru dopravy k lidem, kteří tu chtějí podnikat, se mi vůbec nelíbí," stěžuje si Svoboda.

Zároveň zvažuje, že bude po městě požadovat ušlý zisk. „Investovali jsme tady už zhruba půl milionu korun i v souvislosti s vlastní stanicí na CNG plyn, přes půl roku se snažíme, abychom mohli v Liberci provozovat taxislužbu a odbor dopravy nám hází klacky pod nohy. Přitom po nikom nic nechceme, chtěli jsme tu jen normálně podnikat. Ale zdá se, že podmínky jsou tu nastaveny tak, aby do provozování taxislužby nemohl nikdo nový proniknout," domnívá se Svoboda. Po zastupitelích tak bude požadovat, aby zkoušky z místopisu zrušili.

Povinné zkoušky z místopisu se v Liberci zavedly vyhláškou v roce 2008. Po úpravě jsou i podle taxikářů samotných mnohem těžší. „Co vím, tak na začátku ty zkoušky udělal každý, ale pak se ztížily. Také jsem narazil na chyby, ale zkoušky jsem udělal, tak jsem to nijak neřešil," svěřil se Deníku jeden z taxikářů City Taxi Liberec, který ale nechtěl zveřejnit své jméno.

Magistrát kritiku odmítá

Vedoucí odboru dopravy Pavel Rychetský ale odmítá, že by zkoušky byly záměrně dělané tak, aby se znemožnilo podnikání v taxislužbě novým zájemcům. Odpovědi vyhodnocuje počítač, který také každému účastníkovi zkoušek vygeneruje vlastní test. Ani to ale Svoboda nepovažuje za garanci transparentnosti. „Není žádný problém nastavit počítač tak, aby spřáteleným taxislužbám vyhodil počítač lehčí testy nebo aby jejich odpovědi vyhodnotil jako správné." Rychetský mu oponuje. „Vyhláška stanovuje postup a náležitosti zkoušky. Postup je závazný nejenom pro uchazeče, ale i pro odbor dopravy. Zkoušky se provádějí stejně pro všechny uchazeče bez rozdílu. Otázky mají stejnou obtížnost po celou dobu trvání zkoušek, kontrolují se a novelizují. Chybu ale nemohu vyloučit. Legislativa se rozvíjí velmi bouřlivě a změny v právních předpisech jsou velmi časté. Nicméně za dobu trvání platné vyhlášky, jsem řešil pouze dvě oprávněné námitky na výsledek zkoušky," uvedl Rychetský.

GPS není spasitel

Že by zkoušky z místopisu nebyly v Liberci vůbec přitom nepovažuje za dobrý nápad. Argumenty, že řidiči taxi stejně používají v současné době systém GPS a nepotřebují proto znát do posledního detailu každou uličku ve městě, Rychetský neuznává.

„I v době GPS bych rád od taxikáře, který mě veze, očekával dobrou orientaci ve městě. Budu-li spěchat, tak určitě nebudu spokojeně stát v zácpě, když všichni místní pojedou rychleji po alternativních trasách. Nebo například od vlakového nádraží může taxikář s klientem projet pěší zónou kolem OC Forum, ale navigace ho povede po Košické ulici (může to být delší a navíc ve špičce časové zdržení). Můj názor je, že použití navigace, mapy v mobilu nebo rada z dispečinku je pouze doplňkové řešení v ojedinělých případech."

Zrušení zkoušky z místopisu není v kompetenci odboru dopravy, ale zastupitelstva města. Sám primátor Tibor Batthyány už na jedné radě města upozornil, že není vše v pořádku. „Slyšel jsem velkou kritiku k tomu systému přezkoušení z místopisu, že některé věci jsou neplatné a jsou tam i chyby vzniklé změnami, kterými město prošlo," uvedl primátor s tím, že náprava je žádoucí.

Ke zkouškám z místopisu musí v Liberci taxikáři v současné době podle platné městské vyhlášky po deseti letech. Radnice ale zvažuje, že by termín platnosti zkrátila na osm let. Inspirovala se přitom v Praze, kde už se doba pro přezkušování zkrátila dokonce na pět let.

Autor: Jana Pavlíčková

16.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies