Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pojišťovny se snaží klamat řidiče

Liberecký kraj - Ani pět let starý verdikt Ústavního soudu si neberou české pojišťovny k srdci. Podle občanského sdružení spotřebitelů TEST i nadále krátí pojistná plnění z povinného ručení viníků dopravních nehod. To i přesto, že Ústavní soud podobné amortizování smetl ze stolu v roce 2008. Předmětem sporu bylo tehdy, že poškozený účastník dopravní nehody se domáhal na pojišťovně viníka náhrady, která mu při střetu vznikla.

23.5.2013 1
SDÍLEJ:

Pojištění odpovědnosti, povinné ručení. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

„Pojišťovna mu však nahradila jen část požadovaných nákladů s tím, že s použitím nových dílů došlo fakticky ke zhodnocení staršího vozidla, a proto mu plnou část nákladů nepřiznala," vzpomněl mluvčí Ústavního soudu Vlastimil Göttinger. Podle něho poškozený muž neuspěl ani u obecných soudů.

Takový postup se pojišťovnám podle občanského sdružení spotřebitelů TEST vyplácí. Na soudy se přitom obrátilo už několik tisícovek nespokojených spotřebitelů.

„Spotřebitelům, kteří jsou v situaci poškozeného, a nesouhlasí s výší vyplacené částky, doporučujeme nenechat si postup pojišťovny líbit," popsal vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený. Jak se bránit a vzorový dopis nesouhlasu s amortizací naleznete na www.dtest.cz/amortizace.

Pojišťovny se však brání. Pojistné události údajně proplácí v plném rozsahu.

„Při likvidaci škod na starších vozidlech se již od prvopočátku s klientem domlouváme, jakým způsobem udělat opravu tak, aby dopad na peněženku klienta byl nulový," řekl mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral. Pro opravu nabouraného automobilu doporučuje většina pojišťoven využití smluvních autoservisů, které používají takzvané výhodnější aftermarketové díly.

„Opravy s využitím takovýchto kvalitativně rovnocenných dílů jsou v současné době u starších vozidel obvyklým způsobem opravy, kterou volí jejich majitelé pro uvedení svých vozidel do původního stavu," dodal Tomáš Zavoral.

Pojišťovny v České republice proplatí zpět poškozeným řidičům kolem padesáti procent z peněz vybraných na povinném ručení. V Německu se přitom podíl vyplacených peněz pohybuje kolem osmadevadesáti procent.

Pojišťovny však díky sofistikovaným problémům odhalují čím dál více pojistných podvodů. Největší počet takových případů se tradičně týká pojištění automobilů.

„Vždy je třeba posuzovat účelnost a nezbytnost nákladů vynaložených na uvedení poškozené věci do původního stavu. Zjevně nepřiměřené náklady by přiznány být neměly," doplnil Lukáš Zelený.

Podle statistik se v České republice stane denně kolem tisícovky pojistných událostí z povinného ručení.

Na povinném ručení vyberou české pojišťovny ročně kolem 20 miliard korun, ze kterých zpět řidičům vyplatí zhruba padesát procent. Například v sousedním Německu je situace naprosto odlišná. Z peněz, které řidiči na povinném ručení zaplatí, se jim vrátí osmadevadesát procent.

Autor: Michael Daněk

23.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Stanislav Šulc.
1 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení