VYBERTE SI REGION

Pozor, státní hranice už neplatí, vítají Němci české turisty

Liberec/Oybin - V těchto dnech spustili ve spolupráci s českou stranou internetový portál NISA GO, který má přiblížit zajímavé cíle v příhraničí

17.11.2012
SDÍLEJ:

OYBIN. Zřícenina skalního hradu a kláštera ze 13. století patřila ve středověku českým pánům. Odměnou za náročný výstup vám může být působivý výhled na Žitavské hory. Foto: archiv

„Když jsem byl malý kluk, trávil jsem hodně času na chatě v Polesí u Rynoltic a rodiče nás vždycky varovali, nechoďte blízko k hranici, nebo vás zavřou. Přitom jen kousek za čárou je tak krásná krajina, podobná Českému ráji, jen není tak přelidněná."

Sedím ve vlaku, který nás jen přes Hrádek za čas kratší než bych strávila v autě veze k Oybinu, a naslouchám člověku, který je velkým propagátorem veřejné dopravy, dopravnímu specialistovi Jiřímu Hruboňovi. Testujeme totiž nově spuštěný turistický portál NISA GO.

Němci líčí na české turisty

Premiéru má právě v německém Oybinu, kde ho za chvíli představí naši i němečtí spolutvůrci. Konkrétně jde o německé dopravní sdružení ZVON, které několikaletý projekt připravilo ve spolupráci s Libereckým krajem. Náročnou akci, na níž se podíleli programátoři, kartografové a další specialisté, kteří aplikovali obrovské množství informací do jednoho systému, by jen těžko zvládali bez přispění prostředků Evropské unie a jejího programu s přiléhavým názvem Cíl3/Ziel.

Výsledkem je dosud největší interaktivní plánovač, který vám pomůže s pomocí několika kliků počítačové myši najít a sestavit výlet, v němž můžete kombinovat jízdu vlakem či autobusem s turistikou nebo jízdou na kole. K tomu vám dokáže najít příslušné jízdní řády, otevírací doby památek, zajímavé pamětihodnosti a dokonce, pokud třeba vaši známí mluvili o dobré restauraci v blízkosti plánovaného cíle, můžete nahlédnout i do jejího jídelního lístku. A protože jde o projekt česko-německý, můžete takhle brouzdat po obou stranách hranice.

Proč vlastně tahle zajímavá novinka vznikla?

„Turisté jsou čím dál náročnější, nabídek je víc. Mění se ale i jejich struktura a zájmy lidí ," vysvětlila Ute Pflicke z žitavské univerzity, kde zpracovávali podklady.

Podle ní se oproti dřívějšku mění hlavně zájmy a možnosti turistů v seniorském věku.

„Zajímavé je, že pro ně není natolik podstatné, kam jedou, ale jak se tam mají, jak se o ně dokáží postarat a co jim daná lokalita může nabídnout. A klidně pojedou do Lužických hor, když se tam budou cítit exkluzivně, namísto do Alp," vysvětlila.

Naznačila tím, že lidé se už nechtějí honit na známá místa. Chtějí si zkrátka odpočinou a najít místa, která jim to umožní.

Český ráj Žitavských hor

Jedním z nich je právě ono donedávna tajemné příhraničí. „Lidé zaplavili Jizerky, na kole se tam už nedá téměř jezdit. O Českém ráji ani nemluvě. Přitom kousíček tady za hranicemi je krajina skalních měst a borovicových lesů, srovnatelná právě s touto oblastí," připomíná Jiří Hruboň cestou k Oybinu.

Vyrážíme podle plánovače, který nám vybral vlak z libereckého nádraží s odjezdem v 8.03. Není problém si ale najít spoje z Jablonce či České Lípy. V sousední Žitavě jsme za chvíli. Vlakem německého dopravce, v komfortu a pohodlí.

Přijíždíme do Žitavy. Před nádražím je nový portál autobusové dopravy. „To je cílem. Pokud chceme lidi vrátit k veřejné dopravě, nemůžeme od nich chtít, aby běhali po celém městě a hledali další nástupiště," vysvětluje. České dráhy ovšem tuto politiku příliš nectí.

Ale to už jsme v Německu. Na vedlejší koleji už na nás čeká parní mašinka. Nostalgii století páry umocňuje salonní kupé, které objevíme v jednom z vagónů. Nasedáme.

Z okna se díváme na upravenou krajinu. Novodobá výstavba tu nenapáchala takové škody jako u nás. Žádné podnikatelské baroko. Němci jsou o poznání skromnější. O pořádku nemluvě. A tak míjíme pečlivě upravené a zrenovované hrázděné domky, příkopy a zeleň upravené i za ploty pozemků. Jako když se díváte na zvětšený model železnice. Za domečky vykukují skalní útvary, nevíte, jestli se blížíte do Drážďan nebo do Českého ráje. A to jsme přitom jen pár kilometrů od českého Polesí nedaleko Rynoltic.

Asi za deset, patnáct minut přijíždíme do Jonsdorfu. Místo, které je oblíbeným turistickým cílem kvůli jedinečnému „motýlímu"domu.

A zase ta podoba s modely německých nádražíček. Cukrárny a malé restaurace v hrázděných stavbách lemují cestu od nádraží až ke skalnímu hradu. Když za doprovodu průvodkyně Brunhildy, která je i přes sychravé počasí oblečena v dobovém kostýmu, vystoupáme po schodištích a romantických stezkách, odmění nás velkolepý výhled. Hrad i jeho okolí vzdáleně připomíná Pantheon u Malé Skály.

Snad je to dáno strukturou borovicových lesů, snad skalními útvary. V každém případě je tu ale podobnost historická.

Žitavsko totiž patřilo pánům z českého šlechtického rodu Ronovců. Ve 14. století jej držel snad nejslavnější člen tohoto rodu Jindřich z Lipé, ochránce a přítel Elišky Přemyslovny, který později upadl v její nemilost. To vše se dozvídám z průvodce, který mi kromě dopravního spojení a jídelního lístku v místní restauraci nabídl ještě před cestou portál Nisa Go.

Brunhilda totiž sice mluvila působivě, ale pouze německy. Což nám připraveným radost z výletu nepokazilo.

Autor: Jana Švecová

17.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies