Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přes Českou Lípu by měly začít jezdit moderní soukromé rychlíky

Česká Lípa - Ministerstvo dopravy chce během několika týdnů vypsat soutěž na nového dopravce na železniční trati z Liberce do Ústí n. Labem.

21.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Komfort, který bude samozřejmostí. Klimatizace, wi-fi připojení, možnost nabíjet mobily i notebooky nebo třeba servis občerstvení. Přesně toho by se mohli dočkat cestující vlakem na trase Liberec Česká Lípa a zpět.

Místo rychlíků Českých drah by mohly spojení Českolipska s krajskou metropolí zajišťovat moderní rychlíky soukromého přepravce. Zlepšení komfortu na železnici nebyli obyvatelé Českolipska nikdy tak blízko jako teď. Zařazení tratě z Liberce do Ústí nad Labem mezi úseky, kde se bude vyhlašovat tendr na nového dopravce, už schválila vláda.

„Máme v plánu otevřít konkurenci velké množství tratí," řekl ve středu České televizi Zdeněk Žák, ministr dopravy. „V tuto chvíli můžeme hovořit o tom, že jsou připraveny tři skupiny tratí. Jednou z těchto skupin je oblast Liberecka. To jsou tratě z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem."

Ministerstvo si podle Žáka od otevření tratě konkurenci slibuje, vlaky budou bezpečné a spolehlivé a že bude garantován dnešní běžný standard. „To je klimatizace, nízkopodlažnost, úroveň hygienických sociálních služeb a kvalitní informace. A o všechno ostatní už se musí ti uchazeči a ti provozovatelé porvat," popsal ministr Žák s tím, že doufá, že do soutěží na otevřené tratě se zapojí nejen soukromí přepravci, kteří už dnes jezdí mezi Prahou a Ostravou, ale také „velcí vlčáci" jako jsou například Deutsche Bahn.

Vyhlášení soutěže by se údajně mělo odehrát v řádech několika týdnů. Do celé věci ale ještě mohou významně promluvit železniční odbory. Ty totiž trvají na platnosti memoranda, které s nimi v roce 2009 podepsal tehdejší ministr dopravy Gustav Slamečka. Jak z něj vyplývá, pokud by ve výběrových řízeních neuspěl dnešní provozovatel těchto rychlíků, jímž jsou České dráhy (ČD), byl by vítěz soutěže nucen převzít spolu s linkou i příslušné zaměstnance drah. Navíc za stejných podmínek, jaké mají u státního dopravce.

Zájemci mají sedm měsíců na přihlášku

Na vyhlášení jednotlivých tendrů dostanou zájemci sedm měsíců na podání svých nabídek. Kdo se bude ucházet o provozování rychlíku přes Jablonné v Podještědí, Mimoň a Českou Lípu, se tak veřejnost dozví nejdříve až koncem příštího roku.

Trať z Liberce na Jablonné v Podještědí je nyní navíc díky uzavřenému úseku u Rynoltic neprůjezdná. Velké srážky tady v červnu podemlely podloží kolejí a celý svah se zřítil. Oprava má trvat až do května příštího roku.

Na stejné trase letos dráhy omezily poslední večerní rychlíky. Od prosince se ale mají vrátit.

Autor: Michael Polák

21.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Stanislav Šulc.
1 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení