VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ralsko: Mezi pískovci a žílami železa se rodí nový geopark

Ralsko - Možná, že za rok touto dobou už bude Ministerstvo životního prostředí a Rada národních geoparků ČR posuzovat oficiální žádost geoparku Ralsko o získání certifikátu a zařazení do sítě tzv. národních geoparků.

29.8.2015
SDÍLEJ:

Ralsko a Hradčany na mapě.Foto: Deník/Petra Hámová

V oblasti mezi Kuřívody, Mimoní, Hradčany, Břehyní a Bezdězem se právě rodí nový unikátní formát, Geopark Ralsko. V České republice je nyní šest národních geoparků a čtyři projekty, které na udělení certifikátu pro národní geopark kandidují, mezi nimi i Ralsko.

1. Co je to geopark a jak se staví?

„Geoparky patří k nejinovativnějším a nejdynamičtějším přístupům k environmentálnímu způsobu života a objevování," říká Martina Pásková, předsedkyně Rady národních geoparků. „Geoparky vznikají odspodu, od místních komunit jako výsledek jejich aktivity, zájmu a zodpovědnosti. Hlavní ekonomickou aktivitou geoparků je takzvaný geoturismus, jehož cílem je prožitek z krajiny, provázený poutavým, autentickým výkladem a zapojující všechny smysly návštěvníka."

2. Jakou geologickou krajinu by Ralsko mělo představovat?

Přestože stovky nebo tisíce lidí si Ralsko snadno spojí třeba s těžbou uranu, odborníci si jako nosný prvek budoucího Geoparku Ralsko představují především vyzdvižení a připomenutí historické těžby železa. Podle Jiřího Adamoviče z Geologického ústavu Akademie věd pro to existuje hned několik důvodů.

„Projevy proželeznění v písovcových skalách jsou v Ralsku všeobecně rozšířené, nejde tedy o nějakou raritu, ale rozhodně je to zatím nedostatečně probádaný jev," nastínil Adamovič v přednášce, která je součástí sborníku z 2. konference Rady národních geoparků, jež se vloni uskutečnila v Doksech.

Proželeznění je podle Adamoviče také často spojeno s atraktivními geologickými a geomorfologickými jevy. „Těžba železných rud je tady v případě Dokeska a Mimoňska úzce propojená s historií regionu a v neposlední řadě jsou zbytky starých důlních děl, které se tu dají dohledat, lákavými turistickými cíli. Představují něco tajemného a jsou spojeny s různými legendami," doplnil Adamovič.

Železné rudy se těžily v oblasti ralska ve třech historických etapách, z nichž nejvýznamnější je težba novověká, prováděná Valdštejny na Dokesku a Hartigy na Mimoňsku. Ruda se zpracovávala v menších provozech (například hamry v Novinách nebo Hamru na Jezeře), největší produkci měla vysoká pec v Hradčanech.

3. Program a moto Geoparku Ralsko

Budoucí geopark Ralsko si vytýčil čtyři hlavní programové větve. Tou první je ochrana přírodních a kulturních hodnot, jejich výzkum a monitoring. Větev číslo dvě je osvěta, zahrnuje interpretaci dědictví, které území geoparku nabízí, i proces vzdělávání návštěvníků o těchto hodnotách. Třetí programovou větví je geoturismus, tedy rozvoj měkké turistiky v oblasti Ralska a s tím spojená propagace tohoto regionu. Poslední hlavní programovou větví je spolupráce na regionálním rozvoji. I ta už dnes probíhá, zástpci obecně prospěšné společnosti Geopark Ralsko jsou například zastoupení v krajské komisi pro revitalizaci Ralska. Mottem geoparku je: Krajinou zaniklých obcí, železné rudy a pískovce bez bariér.

4. Strategické cíle

Podobně jako hlavní programové větve i strategické cíle budoucího Geoparku Ralsko jsou čtyři. První strategický cíl představuje Geopark Ralsko jako učebnu pod širým nebem a je tedy zaměřený na osvětu a vzdělávání. Druhý cíl: Geopark Ralsko se stane modelovým územím geoturistiky v potřebnou infrastrukturou, s jasnou interpretací území a s šetrností k životnímu prostředí. Strategickým cílem je také to, aby se z geoparku stala fungující turistická destinace (s ideální propagací, s produkty a službami pro turisty). Geopark se chce stát také platformou, která bude do regionu přinášet zkušenosti, inovace a podněty, nejčastěji ze zahraničí.

Čtvrtý cíl začal tým obecně prospěšné společnosti Geopark Ralsko už naplňovat. OPS totiž zahájila projekt, na kterém spolupracuje s jediným švýcarským geoparkem Sardona a s vysokou školou Hochschule für Technik ve švýcarském Rapperswill.

„Švýcarské zkušenosti chceme využít především pro zpracování strategických a koncepčních dokumentů geoparku. Náš cíl je oživit Ralsko bez zatížení přírody i místních obyvatel a zlepšit ekonomickou i sociální situaci v tomto území," řekla Lenka Mrázová, ředitelka Obecně prospěšné společnosti Geopark Ralsko.

Švýcaři by měli Čechům z Ralska mimo jiné také poradit s nástroji a metodami, jak hodnotit atraktivní místa, dále také jak zapojovat místní obyvatele, ale třeba i jak spolupracovat s podnikateli, protože cílem Geoparku Ralsko je i ekonomický rozvoj oblasti. Z česko-švýcarského projektu by měla vzejít také analýza cílových skupin, které bude budoucí geopark oslovovat.

Součástí projektu bude také studijní cesta do Švýcarska, na kterou tým Geoparku Ralsko odjede už za měsíc a půl, v polovině října.

Autor: Michael Polák

29.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies