Od příštího roku zaplatí víc i senioři nad 70 let, zdraží také předplatné na tramvajové trati Liberec – Jablonec nad Nisou.
Ceny regionální dopravy se v Libereckém kraji zvyšovaly naposledy na začátku loňského roku. Jízdné tehdy zdražilo v průměru o devět procent, dotklo se to ale jen papírových jízdenek. Cestující s krajskou elektronickou kartou Opuscard platili dál stejné jízdné jako v roce 2009, kdy byl v Libereckém kraji integrovaný systém dopravy IDOL zaveden. Nové zdražení od letošního 1. července se ale dotkne všech cestujících. Důvodem jsou rostoucí náklady na dopravu.
Od příštího roku navíc znovu zdraží jízdné i pro seniory nad 70 let. Ti mají v Libereckém kraji možnost zdarma jezdit regionálními vlaky i autobusy s takzvaným seniorpasem. Ještě loni stál stokorunu, letos už za něj platí dvojnásobek. Od ledna 2014 bude stát 500 korun. „I za tu cenu se to seniorům vyplatí," řekl Mastník. Běžný cestující by za podobnou jízdenku pro celý kraj zaplatil 10.000 korun. Jen letos doplácí podle Mastníka kraj na seniorpasy kolem osmi milionů korun.
Dražší bude také předplatné pro studenty a seniory nad 65 let na tramvajové trati z Liberce do Jablonce nad Nisou. „Předplatné v tramvaji je výrazně levnější než pro autobus a vlak a my to chceme postupně sjednotit, předplatné na tramvaj se proto zvýší na 430 korun," řekl Mastník. Dnes stojí měsíční předplatné na tramvaj 300 korun, za autobus a vlak ale studenti zaplatí 530 korun, což je podle Mastníka v integrovaném systému určitá disproporce.
Liberecký kraj se dlouhodobě snaží ceny jízdného ve veřejné dopravě nezvyšovat. Kraj také objednává každoročně veřejnou dopravu ve zhruba stabilním rozsahu – autobusoví dopravci najezdí zhruba 12 milionů kilometrů, dopravci na železnici téměř čtyři miliony kilometrů a další milion naježděných kilometrů představuje tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Na zajištění veřejné dopravy dá letos kraj přes půl miliardy korun, z toho 24 milionů korun daly obce.