VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řízkový národ pláče. Maso zdražilo

Liberecký kraj - Smutné prvenství Liberecka: nejdražší hovězí svíčková a vepřová pečeně.

10.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Kovářová

 Jediný, komu tento článek udělá radost, budou patrně vegetariáni. Zdražuje totiž maso. Dlouhodobý průzkum Českého statistického úřadu potvrdil smutný trend, že v Libereckém kraji je z celé ČR nejdražší vepřové a hovězí.

Zemědělci mají jasné vysvětlení. Dovoz. Zatímco kvalitní české maso mizí za hranicemi, na pulty českých supermarketů putuje to z Polska, Španělska, Dánska nebo Belgie. Dotace zemědělcům v EU prý tak zdeformovaly trh, že chov prasat nebo hovězího dobytka je u nás v podstatě prodělečný.
„Liberecko bylo vždycky krajem hovězího. Oblast je dost hornatá a bylo logické, že rozsáhlé pastviny musel někdo spást. To už ale dnes neplatí,“ smutně přiznává Jiří Teplý, místopředseda Okresní agrární komory Liberec a Jablonec nad Nisou. Živá zvířata na maso dnes chová jen pár odvážlivců, na mléko se to rovněž nevyplatí. Se zánikem poslední mlékárny v kraji, Plastcomem v Příšovicích, se farmáři dostali do područí diktátu německých mlékáren. A ty mají tvrdou politiku.
Maso infograika 0904
„Třeba výkupní cena mléka v poslední době klesla o 30 haléřů na litr. Nikdo se se zemědělci nebaví, nikoho nezajímá, kolik zaplatí za naftu. Cenu jim prostě nadiktují. A nemůžeme říct krávám, aby měsíc nedojily, protože je zrovna cena dole,“ krčí rameny Teplý.

Maso se dnes na pulty supermarketů dostává způsobem „Nalož a přivez“. Na jatkách, třeba v Polsku, se zvíře porazí, rozbourané přiveze v kamionech a odtud putuje přímo k prodejcům.

Řešení dosud nevymysleli ani rychle se střídající ministři zemědělství, ani sami farmáři. Místopředseda Regionální agrární rady Robert Erlebach soudí, že malochovatele může zachránit jedině takzvaný prodej ze dvora, oblíbený způsob kontaktu zemědělce se svým zákazníkem v západních zemích. „U nás to ještě příliš nefunguje, ale když už někdo prodává mléko, vajíčka, není takový problém nechat si zvíře porazit na jatkách a maso prodávat třeba jednou v týdnu přímo na farmě,“ vysvětluje chovatel.

Kupující pak akceptuje i mírně vyšší cenu výměnou za skutečnost, že čerstvost a původ masa je zde garantován. „Každý pak ocení, že vidí prostředí, kde zvířata žijí a může se přesvědčit, jak je s nimi zacházeno,“ dodává Erlebach.

Z prodeje ze dvora pak těží i samotná zvířata. Pakliže hospodář vidí, že zákazník žádá maso z čistých chovů, kde se zvířata prohánějí venku na zelené pastvě, uzpůsobí tomu svůj chov.

Autor: Tomáš Lánský

10.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Zeman ve sněmovně. 21.2.2016
1 4

Nevěřte zeleným fanatikům, vyzval poslance Zeman

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies