VYBERTE SI REGION

Lípa Musica jde do světa. Srdcem zůstává doma

Česká Lípa /ROZHOVOR/ - Mezinárodní hudební festival Lípa Musica pouští jeho duchovní otec Martin Prokeš do světa. Původně českolipský festival, který vždy přicházel s nabídkou toho nejlepšího z oblasti vážné hudby, se v průběhu deseti let rozšířil po Libereckém kraji.

5.6.2012
SDÍLEJ:

Martin Prokeš založil tradici festivalu Lípa Musica v roce 2000, tehdy ještě jako festival duchovní hudby.Foto: lipamusica.cz

Letošní jedenáctý ročník překročí už i jeho hranice. Kromě dvou koncertů v sousedním Ústeckém kraji, se prolog festivalu odehraje již za dva týdny na prestižním místě Pražském hradě. Lípa Musica zamíří také do Saska, aby zde nejen prezentovala českou koncertní špičku, ale má ambice oživit české a německé vztahy mezi příhraničními regiony.

„Srdce festivalu ale nadále zůstane v České Lípě," ujistil Martin Prokeš v rozhovoru plném novinek pro Českolipský deník.

Lípa Musica loni oslavila jubilejní desátý ročník své existence. Festival má, pokud použiji paralelu s lidským životem, definitivně za sebou dětská léta a o slovo se hlásí dospívání. Během něj se dítě pomalu odtrhává od rodiny. Jste jako jeho rodič připravený jej pustit do světa? S jakou výbavou a ambicemi?

Je to tak, pustíme Lípu Musicu do světa. Po deseti letech se to přímo nabízí, už jen kvůli tomu, aby si festival zachoval svoji životnost a mohl fungovat dál. Myslím, že naše dítě může stavět na tom, že je velmi dobře zapsané, co se týče hodnoty značky, která je velmi vysoko. Hlavním kreditem festivalu je, že jsme přiváželi ty nejlepší a nejzajímavější interprety do regionu, který byl v tomto ohledu opomíjený. To musíme udržet i nadále, ale samo o sobě už to nestačí, chceme se posunout. Před pěti lety jsme se z duchovního festivalu stali mezinárodním, a to budeme chtít v nové dekádě naplnit v širším pojetí. Už nebudeme jen přivážet zahraniční interprety, ale nabídneme to nejlepší z české vážné hudby i za hranicemi v Sasku, konkrétně v Žitavě a malém městě Großschönau.

Proč právě tam?

Když se podíváme hlouběji do historie, tak přes severní Čechy vedla z Prahy do Žitavy obchodní stezka. Kromě toho, že po ní proudila spousta obchodníků, učenců, kteří přinášeli rozkvět do měst okolo ní, nese si stigma několika emigrantských vln v obou směrech. Hlavním cílem českých exulantů, ať už na počátku třicetileté války nebo po odsunu Němců po druhé světové válce, byla právě Žitava. K ní máme historicky blízko a pro Lípu Musicu je výzva, naučit lidi z regionu, že ve městě vzdáleném třicet kilometrů nejen dobře nakoupí, ale že je tam kvalitní kultura, za níž jsou mnohdy potomci našich předků. Se Saskem máme společné kořeny, pojí nás historie a je načase, abychom mysleli i na budoucnost. Myslíme si, že prostřednictvím kultury můžeme nalézt cestu k obnovení partnerství, přátelství a vyrovnat se s minulostí.

To je obzvlášť v našem regionu výbušná myšlenka.

Ano, loni jsem měl v Novém Boru dost odvážný proslov na toto téma a reakcí některých byly výhružné e-maily v mé poště. Ale protože je to tak bolavé a citlivé téma, tak má význam o něm mluvit, něco s tím dělat. Nejsem erudovaný, abych řešil historické souvislosti, ale osobně mám pocit, že je to věc odpuštění. Věřím tomu, že hudba a s ní spojený kulturní zážitek mohou pomoci přestat řešit rozepře a být tmelícím prvkem se sousedem, s nímž toho máme tolik společného.

Dan Bárta.Pojďme zpět k festivalu. Čím Lípa Musica oslní v Žitavě a Großschönau?

V Großschönau se, myslím, odprezentujeme na té nejvyšší úrovni. V místním kostele, kam se vejde tisíc lidí, zahraje nejlepší hornista na světě Radek Baborák, jehož posluchači v České Lípě dobře znají z předchozích ročníků festivalu. V Žitavě vystoupí Schola Gregoriana Pragensis s premiérovým projektem zpěvů české a německé reformace.

Neopouští Lípa Musica svoje rodné město?

V žádném případě, její srdce zůstává v České Lípě. Vím, že je za to festival kritizován, ale některé projekty již zde nejde dělat, protože prostorově na ně Jiráskovo divadlo nebo Kulturní dům Crystal nestačí. To musíme respektovat. Posluchači v České Lípě ale nepřijdou o jediný koncert. Pro letošní ročník pro ně máme zajištěné autobusy zdarma. Skutečně bude stačit si koupit jen vstupenky na vybraný koncert a je možné jet jak do zmíněného Německa, tak do Jablonného, Děčína nebo na prolog festivalu, který se odehraje na Pražském hradě již 18. června.

Vaše prology jsou vyhlášené. Iva Bittová, videomapping na fasádu baziliky Všech svatých v České Lípě. Teď Pražský hrad…

Prolog vždy přichází z nebe, je o nápadu, o propojení nějaké unikátnosti. Ten letošní proběhne v rámci cyklu Hudba Pražského hradu. V ojedinělém prostředí Rudolfovy galerie, která je normálně veřejnosti nepřístupná, vystoupí Pavel Haas Quartet, držitelé několika prestižních ocenění včetně hudebního Oscara Gramophone Adwards. Největší tuzemský festival vážné hudby Pražské jaro na ně nestačilo po jejich fenomenálním úspěchu rychle zareagovat a my budeme první, kdo je bude mít možnost představit.

Není malých cílů. Jaké překvapení ještě chystáte?

Osobně mám velkou radost ze zahajovacího koncertu, kdy se nám po dvou letech podařilo opět získat Pražskou komorní filharmonii, která patří nejen mezi českou, ale i světovou špičku. Když se vrátím k navázání vztahu s německou stranou, tak nejen, že se čeští hudebníci představí v Německu, ale platí to i naopak. Závěrečný koncert festivalu v českolipské bazilice Všech svatých bude patřit Českému komornímu orchestru s dirigentem Andreasem Sebastienem Weiserem a drážďanskému chrámovému sboru, kteří zahrají Mozartovo Requiem.

Pavel Haas Quartet.Když odbočím od hudby, tak kromě dopravy zdarma na koncerty mimo Českou Lípu, vycházíme vstříc lidem i v předprodeji vstupenek online, ten odstartuje v pondělí 4. června v pravé poledne na webových stránkách festivalu www.lipamusica.cz

I když je Lípa Musica prioritně festivalem vážné hudby, vždy nabízí i ne zcela klasický koncert. Letos to bude vystoupení Dana Bárty.

Ano, se svým nezaměnitelným stylem vystoupí v Novém Boru společně s Robert Balzar trio. Kromě něj jsme pro Českou Lípu připravili ještě unikátní koncert dvou dam, jež si říkají Tara Fuki, v bazilice Všech svatých. Hrají na violoncello a zpívají ve stylu world music. Od nich si slibujeme, že přitáhnou úplně jiný okruh posluchačů, které festival má. Dalším koncertem, který vybočí z řady, budou lidové písně v podání Zuzany Lapčíkové v českolipském Textilním muzeu.

Nezapomínáte ani na děti.

Letos přijede do Jiráskova divadla Dětská opera Praha. Padesátka dětí zazpívá čtyři miniopery Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře, které malí posluchači znají z televizních Hodin zpěvu. Dozvědí se tak nejen, co je opera, ale protože písničky budou znát, tak si i zazpívají.

Cílem koncertů pro děti je přiblížit jim vážnou hudbu ve věku, kdy sají informace jako houby. Dát jim kromě pasivního poslechu i příběh, aby pochopily souvislosti. Říct jim, že mohou být hrdí, že žijí v zemi, která dala světu například Antonína Dvořáka.

Předpokládám, že vaše dcery dětský koncert nevynechají.

Samozřejmě, že na nich chybět nebudou. Bereme je i na jiné, které jsou pro ně stravitelné. Ale protože už jim je šest a sedm, tak jim začne větší nalejvárna. Ne, vážně, k hudbě je vedeme, ale přirozenou cestou. Nepožadujeme, aby musely nutně hrát na nějaký nástroj, protože to vidí doma.

Příprava festivalu zabere hodně času, do toho sám koncertujete. Užijí si vás doma?

Nebudu tvrdit, že je to ideální. Protože jsem svým pánem, jsou dny, kdy ve čtyři odpoledne odejdu z práce a jsem s rodinou. To je ta ideální varianta. Pak je ta druhá, méně příjemná, kdy mě třeba celý prosinec nevidí. Bez podpory rodiny by to ani nešlo dělat. Pracovní vytížení a to, že si v hlavě nosíte práci domů, se dá snášet čas od času, ale nám se to cyklicky opakuje rok co rok. K tomu porozumění a podporu rodiny opravdu potřebujete.

Kdo vás přivedl k hudbě. Dostal jste ji do vínku po předcích?

Tatínek rád a hezky zpívá, hraje na kytaru. Ale jen pro vlastní potěšení. Když jsem byl malý, měl jsem jasno, že chci zpívat. Hrozně mě to bavilo. Rodiče mě podporovali. Říkali, že stejně nic jiného neumím. Chodil jsem do základní umělecké školy, pak na konzervatoř a z ní jsem přešel na akademii. Tu jsem ale nedodělal, protože jsem začal koncertovat se souborem Pražští magrigalisté. Když jsem si to tehdy dal na misky vah, jestli škola nebo koncertní činnost, dostalo přednost to druhé. Muziku dělám celý život, je to můj koníček i zaměstnání. To je ideální spojení.

Je ideální spojení i hudebník a manažer? Jsou to poměrně odlišné polohy, netlučou se ve vás?

Ne, naopak, doplňují se. Dvacet let koncertuji po Evropě, mám za sebou přes tisíc koncertů. Vím tedy, co to obnáší. Díky tomu můžeme pozvaným souborům a jednotlivým interpretům na festivalu nabídnout to, co ke své práci a odvedení špičkového výkonu  potřebují. Kdybych byl jen manažer, těžko prodám jen muziku, natož vážnou hudbu.  Co se ve mně tluče, je ale poloha muzikanta a politika.

Schola Gregoriana Pragensis.Nebudeme se tomu vyhýbat. Druhým rokem jste v České Lípě koaličním zastupitelem a radním. V souvislosti s tím se hodně diskutuje o každoroční  milionové podpoře festivalu Lípa Musica, kterou máte zajištěnou na několik let dopředu z daru ČLT, která peníze poukazuje na město.

Nejsem politik, na radnici jsem se dostal právě kvůli Lípě Musice. Díky ní mě lidé znali a dali mi ve volbách hlasy. Hned na začátku jsem deklaroval, že chci jako zastupitel a radní pomoci kultuře ve městě. Ano, dostal jsem se tím do velmi citlivého vztahu. To, že od města čerpám peníze na festival, je velmi silný náboj pro opozici a de facto se několikaleté úsilí budování festivalu obrátilo proti mně. Cesta z toho je jednoduchá, mohu se řídit jen vlastním svědomím, tak abych se mohl podívat sám na sebe do zrcadla. Sama víte, jaké jsou tady vztahy, jak to vypadá. Je to pro mě těžko stravitelné, snažím se najít nějaký balanc, abych se za sebe nemusel stydět. Finanční podporu dostával festival i předtím, než jsem byl radní. To, co jsem při rozhodování o penězích mohl udělat, bylo, že jsem se zdržel hlasování, abych nebyl ve střetu zájmu.

Můžete upřesnit rozpočet festivalu?

Ten je zhruba čtyři miliony korun. Milion korun máme od ČLT, je to přibližně pětadvacet procent. O deset procent víc dostáváme ze státních zdrojů, dvacet procent tvoří výtěžek ze vstupného a se zbývající částí nám pomáhají sponzoři, kteří festival podporují.

K tomu milionu od města bych rád řekl, že jsme velmi přísně vázání účelem dotace, která jde na honoráře pro interprety a propagaci. Do halíře musíme všechno vyúčtovat, je to transparentní a lze nahlédnout do vyúčtování. Myslím si, že ty peníze, co od města dostaneme, se mu také vrátí. Když si srovnáte milion korun, které jdou na městské slavnosti a milion pro Lípu Musicu, tak hodnota reklamy, kterou město získává v rámci kampaně a průběhu festivalu, je mnohem hodnotnější. Zatím si stojím. Ale vím, že moje působení v politice a zároveň v Lípě Musice je tenký led. Až jednou ta podpora nebude, tak se k tomu postavíme čelem, aby festival přežil.

Vraťme se na začátek rozhovoru, festival vstupuje do své druhé desítky. Co považujete za dosavadní největší úspěch?

Jednoznačně to, že Lípa Musica dosáhla nějaké úrovně, a troufám si říct, že je vysoko. Ostatní festivaly vážné hudby nám závidí vysokou návštěvnost na koncertech. Jsem rád, že i v téhle době, kdy je těžké sehnat peníze, festival stále žije a je schopný zvyšovat laťku, nabídnout ještě víc. Ať budeme mluvit o špičkových interpretech nebo vylepšeném předprodeji a dopravě zdarma. Myslím, že se nám podařilo vybudovat postupně velmi dobrý základ, na kterém můžeme stavět. Díky němu se můžeme posunout a mít tu ambici obnovit dialog mezi Čechy a Němci, o němž jsme mluvili. To je pro Lípu Musicu velká výzva do dalšího desetiletí.

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica

Martin Prokeš založil tradici festivalu Lípa Musica v roce 2000, tehdy ještě jako festival duchovní hudby. Záměrem bylo zprostředkovat vysoké kulturní a duchovní hodnoty lidem na Českolipsku, regionu, kde byla výrazně narušená historická tradice. První tři ročníky proběhly v dvouletých intervalech. Protože o něj byl ale velký zájem mezi posluchači, stal se od roku 2004 každoročním kulturním svátkem podzimu nejen v České Lípě, ale v celém regionu.

Velká změna přišla v roce 2007, kdy festival opustil přízvisko „duchovní hudby" a stal se z něj Mezinárodní hudební festival Lípa Musica.

Za uplynulých deset let festival zprostředkoval koncerty takových hvězd jako je například Dagmar Pecková, Eva Urbanová, Štefan Margita nebo Hana Hegerová. Přivezl Českou filharmonii, která mimo Prahu koncertuje na „malých" pódiích výjimečně. Představil Pražskou komorní filharmonii, Scholu Gregorianu Pragensis, Pavel Haas Quartet nebo třeba Severočeský filharmonický sbor. Svoji mezinárodnost festival deklaroval vystoupením špičkového slovenského ansámblu Musica Aeterna nebo oblíbeného Moskevského patriarchálního sboru a řadou dalších koncertů.

Autor: Radmila Pokorná

5.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

K soudu s Čechem v Súdánu přišli i zástupci ambasády EU

Chartúm/Praha - Dnešní soudní stání v Chartúmu s českým misionářem Petrem Jaškem přišli sledovat i zástupci ambasády Evropské unie. Sdělila to česká velvyslankyně v Káhiře Veronika Kuchyňová Šmigolová, jejíž úřad má působnost také pro Súdán. Jašek čelí v africké zemi obvinění z protistátní činnosti a v minulosti se jej zastal Evropský parlament.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies