Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf záchranářů Mackovík: Českolipsko je pro nás kritická oblast

Doksy - Od září posílili výjezdové stanoviště v Doksech. Lékař tady už nejezdí se záchranářem ve velké sanitě, ale má své doktorské auto i s řidičem. Doksy přitom byly posledním stanovištěm záchranářů v Libereckém kraji, kde takový systém dosud nefungoval.

16.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Šéf záchranky Stanislav Mackovík přijel do Doks nový systém představit. V rozhovoru pro Deník také mluvil o tom, že Českolipsko je očima záchranářů mimořádná oblast.

Proč jste v Doksech zavedli takzvaný setkávací systém, ve kterém lékař jezdí vlastním doktorským autem?

My jsme tady dva roky zkoušeli systém, že doktor tady byl, ale jezdil v té velké sanitě. Ze zkušeností jsme ale zjistili, že tu posádku, kterou tu máme, potřebujeme někdy rozdělit. Stávalo se, že celá posádka vyjela k bezvědomí, ale ukázalo se, že šlo jen o opilého člověka, který nebyl ani zraněný. V takovém případě s ním doktor těžko něco udělá. Do toho ale přijde dopravní nehoda a přitom posádka je svázaná s tím opilcem. Nový setkávací systém nám ale umožní, že lékař nasedne do svého auta a vypálí k dopravní nehodě a může se věnovat skutečně ohroženému člověku. Pak za ním dorazí další dopravní prostředek, buď sanita nebo vrtulník, pokud jde o vážné zranění. Dva roky jsme to vyhodnocovali a po zkušenostech, které jsme měli, jsme se rozhodli, že v lékař v Doksech zůstane a že tu zůstane v takzvaném setkávacím systému, kdy je oddělený od velké sanity a může vyrazit samostatně.

Je lokalita Doks a Máchova jezera pro záchranáře něčím specifická?

Zdejší lokalita je od jara do podzimu velmi exponovaná, z našeho pohledu dost špatná. Díky Máchovu jezera se z Doks přes léto stává malé okresní město, lidé dělají různé sporty motorky, voda takže četnost úrazů najednou geometrickou řadou naroste.  Vůbec okres Česká Lípa je atypický. Neznám jiné místo, kde je tak často potřeba mít u zásahu i cizí posádky ze sousedních krajů, na Českolipsku běžně potřebujeme mít například dva vrtulníky na jednom místě. Naposledy to byla srážka vlaku s osobním autem na Slovance v České Lípě, ještě předtím výbuch ve směru na Horní Libchavu, pak nehody dvou motorkářů v jednu chvíli, ale přitom každá někde jinde. Dostupnost některých okrajových lokalit Českolipska je horší. Když máme autonehodu u Dubé, tak z České Lípy do Dubé je to složitější, není to úplně rovná silnice a když tady potkáte kamiony, kterých tu teď přes den jezdí mraky, tak to není nic lehkého.

Když se stane něco vážného u Mácháče a je potřeba vrtulník, nemáte problém přistát?

Máme. My jsme tady byli vloni s vrtulníkem na Borném a tam se nedalo sednout, takže posádka vyskakovala a byla po stehna ve vodě a odnášeli si přístroje. Ale muselo to být, protože čas je rozhodující a oni se na místo dostali asi osm minut po nahlášení. Mácháč je opravdu problematický. V létě na plážích okolo nemůžeme přistávat, protože tam mají lidé deky. Jakmile se tam vrtulník přiblíží, tak opuštěná deka se zvedne a někam letí. A když by vletěla do rotoru nebo zadní vrtulky, tak vrtulník prostě spadne. Naposledy, když jsme přistávali na pláži, tak byl velký problém s tím, že se k zásahu běžely podívat děti. Neuvědomují si ale, že přistávající vrtulník dokáže písek tak rozvířit, že malé kamínky dostávají rychlost okolo dvou set kilometrů v hodině a když vám to vletí do oka, tak je problém.

Na dojezd máte ze zákona dvacet minut, je to na Českolipsku dostačující?

Dvacet minut na dojezd je administrativní řešení, které vymyslel někdo při vzniku zákona. Na všech školách se učí, že mozek vydrží tři čtyři minuty bez kyslíku a pak odumírá. Němci mají uzákoněný dojezdový čas 12 minut. Pořád se tváříme, že jsme ve středu Evropy, že se blížíme do Evropy a bum, práskneme si dvacet minut dojezdový čas. V Německu přitom mají stejnou strukturu, podobný přepočet obyvatel na stanoviště záchranné služby, vybavení mají úplně stejné, jezdí také s mercedesy nebo volkswageny a mají na dojezd 12 minut. A my jsme z patnácti vlezli na uzákoněných dvacet. Kdybychom se řídili dvaceti minutami, některá vjezdová stanoviště bychom mohli klidně zrušit. Klidně bychom se mohli tvářit, že z České Lípy obsloužíme celý okres. Ušetřili bychom, ale nedovedu si představit, jaké dopady by to mělo na pacienty. Když například v Doksech na náměstí budeme mít pacienta v bezvědomí, tak posádka u něj bude za tři minuty, má šanci, že to bezvědomí zachrání a nebude tam smrt mozku.. Když tam pojedou z Jablonného, z Liberce nebo České Lípy, už tam za tři minuty nebudou.

Autor: Michael Polák

Autor: Redakce

16.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stanislav Šulc.
1 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Jiří Kajínek hraje fotbal v Třemošnici
15

Jiří Kajínek nazul kopačky a hrál fotbal za rodné Prachovice

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Mezi oběťmi teroru v Barceloně jsou také děti, islamisté zavraždili i tříletou

Rodina sedmiletého Juliana Cadmana pomocí sociálních sítí zoufale prosí o informace. Julianovu matku srazila vražedná dodávka, žena je nyní s těžkými zraněními v kómatu. Chlapce od té doby nikdo neviděl. Blízcí jiných mladých obětí ale už nemají ani tuto slabou naději.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení