VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf záchranářů Mackovík: Českolipsko je pro nás kritická oblast

Doksy - Od září posílili výjezdové stanoviště v Doksech. Lékař tady už nejezdí se záchranářem ve velké sanitě, ale má své doktorské auto i s řidičem. Doksy přitom byly posledním stanovištěm záchranářů v Libereckém kraji, kde takový systém dosud nefungoval.

16.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Šéf záchranky Stanislav Mackovík přijel do Doks nový systém představit. V rozhovoru pro Deník také mluvil o tom, že Českolipsko je očima záchranářů mimořádná oblast.

Proč jste v Doksech zavedli takzvaný setkávací systém, ve kterém lékař jezdí vlastním doktorským autem?

My jsme tady dva roky zkoušeli systém, že doktor tady byl, ale jezdil v té velké sanitě. Ze zkušeností jsme ale zjistili, že tu posádku, kterou tu máme, potřebujeme někdy rozdělit. Stávalo se, že celá posádka vyjela k bezvědomí, ale ukázalo se, že šlo jen o opilého člověka, který nebyl ani zraněný. V takovém případě s ním doktor těžko něco udělá. Do toho ale přijde dopravní nehoda a přitom posádka je svázaná s tím opilcem. Nový setkávací systém nám ale umožní, že lékař nasedne do svého auta a vypálí k dopravní nehodě a může se věnovat skutečně ohroženému člověku. Pak za ním dorazí další dopravní prostředek, buď sanita nebo vrtulník, pokud jde o vážné zranění. Dva roky jsme to vyhodnocovali a po zkušenostech, které jsme měli, jsme se rozhodli, že v lékař v Doksech zůstane a že tu zůstane v takzvaném setkávacím systému, kdy je oddělený od velké sanity a může vyrazit samostatně.

Je lokalita Doks a Máchova jezera pro záchranáře něčím specifická?

Zdejší lokalita je od jara do podzimu velmi exponovaná, z našeho pohledu dost špatná. Díky Máchovu jezera se z Doks přes léto stává malé okresní město, lidé dělají různé sporty motorky, voda takže četnost úrazů najednou geometrickou řadou naroste.  Vůbec okres Česká Lípa je atypický. Neznám jiné místo, kde je tak často potřeba mít u zásahu i cizí posádky ze sousedních krajů, na Českolipsku běžně potřebujeme mít například dva vrtulníky na jednom místě. Naposledy to byla srážka vlaku s osobním autem na Slovance v České Lípě, ještě předtím výbuch ve směru na Horní Libchavu, pak nehody dvou motorkářů v jednu chvíli, ale přitom každá někde jinde. Dostupnost některých okrajových lokalit Českolipska je horší. Když máme autonehodu u Dubé, tak z České Lípy do Dubé je to složitější, není to úplně rovná silnice a když tady potkáte kamiony, kterých tu teď přes den jezdí mraky, tak to není nic lehkého.

Když se stane něco vážného u Mácháče a je potřeba vrtulník, nemáte problém přistát?

Máme. My jsme tady byli vloni s vrtulníkem na Borném a tam se nedalo sednout, takže posádka vyskakovala a byla po stehna ve vodě a odnášeli si přístroje. Ale muselo to být, protože čas je rozhodující a oni se na místo dostali asi osm minut po nahlášení. Mácháč je opravdu problematický. V létě na plážích okolo nemůžeme přistávat, protože tam mají lidé deky. Jakmile se tam vrtulník přiblíží, tak opuštěná deka se zvedne a někam letí. A když by vletěla do rotoru nebo zadní vrtulky, tak vrtulník prostě spadne. Naposledy, když jsme přistávali na pláži, tak byl velký problém s tím, že se k zásahu běžely podívat děti. Neuvědomují si ale, že přistávající vrtulník dokáže písek tak rozvířit, že malé kamínky dostávají rychlost okolo dvou set kilometrů v hodině a když vám to vletí do oka, tak je problém.

Na dojezd máte ze zákona dvacet minut, je to na Českolipsku dostačující?

Dvacet minut na dojezd je administrativní řešení, které vymyslel někdo při vzniku zákona. Na všech školách se učí, že mozek vydrží tři čtyři minuty bez kyslíku a pak odumírá. Němci mají uzákoněný dojezdový čas 12 minut. Pořád se tváříme, že jsme ve středu Evropy, že se blížíme do Evropy a bum, práskneme si dvacet minut dojezdový čas. V Německu přitom mají stejnou strukturu, podobný přepočet obyvatel na stanoviště záchranné služby, vybavení mají úplně stejné, jezdí také s mercedesy nebo volkswageny a mají na dojezd 12 minut. A my jsme z patnácti vlezli na uzákoněných dvacet. Kdybychom se řídili dvaceti minutami, některá vjezdová stanoviště bychom mohli klidně zrušit. Klidně bychom se mohli tvářit, že z České Lípy obsloužíme celý okres. Ušetřili bychom, ale nedovedu si představit, jaké dopady by to mělo na pacienty. Když například v Doksech na náměstí budeme mít pacienta v bezvědomí, tak posádka u něj bude za tři minuty, má šanci, že to bezvědomí zachrání a nebude tam smrt mozku.. Když tam pojedou z Jablonného, z Liberce nebo České Lípy, už tam za tři minuty nebudou.

Autor: Michael Polák

Autor: Redakce

16.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
31

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Šárka Strachová ve slalomu SP v Záhřebu.
7

Konec. Slalomářská mistryně světa Strachová se rozloučila s lyžařskou kariérou

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Českou televizi chce řídit dvanáct lidí včetně současného šéfa Dvořáka

Do výběrového řízení na funkci generálního ředitele České televize se přihlásilo 12 zájemců. Je mezi nimi i současný ředitel Petr Dvořák, který televizi vede od podzimu 2011. Mezi uchazeči o místo je i bývalý šéfredaktor zpravodajství ČT Karel Novák nebo exšéf televize Prima Martin Konrád. První kolo volby proběhne 12. dubna, nového ředitele rada zvolí 26. dubna.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies