VYBERTE SI REGION

Šéf záchranářů Mackovík: Českolipsko je pro nás kritická oblast

Doksy - Od září posílili výjezdové stanoviště v Doksech. Lékař tady už nejezdí se záchranářem ve velké sanitě, ale má své doktorské auto i s řidičem. Doksy přitom byly posledním stanovištěm záchranářů v Libereckém kraji, kde takový systém dosud nefungoval.

16.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Šéf záchranky Stanislav Mackovík přijel do Doks nový systém představit. V rozhovoru pro Deník také mluvil o tom, že Českolipsko je očima záchranářů mimořádná oblast.

Proč jste v Doksech zavedli takzvaný setkávací systém, ve kterém lékař jezdí vlastním doktorským autem?

My jsme tady dva roky zkoušeli systém, že doktor tady byl, ale jezdil v té velké sanitě. Ze zkušeností jsme ale zjistili, že tu posádku, kterou tu máme, potřebujeme někdy rozdělit. Stávalo se, že celá posádka vyjela k bezvědomí, ale ukázalo se, že šlo jen o opilého člověka, který nebyl ani zraněný. V takovém případě s ním doktor těžko něco udělá. Do toho ale přijde dopravní nehoda a přitom posádka je svázaná s tím opilcem. Nový setkávací systém nám ale umožní, že lékař nasedne do svého auta a vypálí k dopravní nehodě a může se věnovat skutečně ohroženému člověku. Pak za ním dorazí další dopravní prostředek, buď sanita nebo vrtulník, pokud jde o vážné zranění. Dva roky jsme to vyhodnocovali a po zkušenostech, které jsme měli, jsme se rozhodli, že v lékař v Doksech zůstane a že tu zůstane v takzvaném setkávacím systému, kdy je oddělený od velké sanity a může vyrazit samostatně.

Je lokalita Doks a Máchova jezera pro záchranáře něčím specifická?

Zdejší lokalita je od jara do podzimu velmi exponovaná, z našeho pohledu dost špatná. Díky Máchovu jezera se z Doks přes léto stává malé okresní město, lidé dělají různé sporty motorky, voda takže četnost úrazů najednou geometrickou řadou naroste.  Vůbec okres Česká Lípa je atypický. Neznám jiné místo, kde je tak často potřeba mít u zásahu i cizí posádky ze sousedních krajů, na Českolipsku běžně potřebujeme mít například dva vrtulníky na jednom místě. Naposledy to byla srážka vlaku s osobním autem na Slovance v České Lípě, ještě předtím výbuch ve směru na Horní Libchavu, pak nehody dvou motorkářů v jednu chvíli, ale přitom každá někde jinde. Dostupnost některých okrajových lokalit Českolipska je horší. Když máme autonehodu u Dubé, tak z České Lípy do Dubé je to složitější, není to úplně rovná silnice a když tady potkáte kamiony, kterých tu teď přes den jezdí mraky, tak to není nic lehkého.

Když se stane něco vážného u Mácháče a je potřeba vrtulník, nemáte problém přistát?

Máme. My jsme tady byli vloni s vrtulníkem na Borném a tam se nedalo sednout, takže posádka vyskakovala a byla po stehna ve vodě a odnášeli si přístroje. Ale muselo to být, protože čas je rozhodující a oni se na místo dostali asi osm minut po nahlášení. Mácháč je opravdu problematický. V létě na plážích okolo nemůžeme přistávat, protože tam mají lidé deky. Jakmile se tam vrtulník přiblíží, tak opuštěná deka se zvedne a někam letí. A když by vletěla do rotoru nebo zadní vrtulky, tak vrtulník prostě spadne. Naposledy, když jsme přistávali na pláži, tak byl velký problém s tím, že se k zásahu běžely podívat děti. Neuvědomují si ale, že přistávající vrtulník dokáže písek tak rozvířit, že malé kamínky dostávají rychlost okolo dvou set kilometrů v hodině a když vám to vletí do oka, tak je problém.

Na dojezd máte ze zákona dvacet minut, je to na Českolipsku dostačující?

Dvacet minut na dojezd je administrativní řešení, které vymyslel někdo při vzniku zákona. Na všech školách se učí, že mozek vydrží tři čtyři minuty bez kyslíku a pak odumírá. Němci mají uzákoněný dojezdový čas 12 minut. Pořád se tváříme, že jsme ve středu Evropy, že se blížíme do Evropy a bum, práskneme si dvacet minut dojezdový čas. V Německu přitom mají stejnou strukturu, podobný přepočet obyvatel na stanoviště záchranné služby, vybavení mají úplně stejné, jezdí také s mercedesy nebo volkswageny a mají na dojezd 12 minut. A my jsme z patnácti vlezli na uzákoněných dvacet. Kdybychom se řídili dvaceti minutami, některá vjezdová stanoviště bychom mohli klidně zrušit. Klidně bychom se mohli tvářit, že z České Lípy obsloužíme celý okres. Ušetřili bychom, ale nedovedu si představit, jaké dopady by to mělo na pacienty. Když například v Doksech na náměstí budeme mít pacienta v bezvědomí, tak posádka u něj bude za tři minuty, má šanci, že to bezvědomí zachrání a nebude tam smrt mozku.. Když tam pojedou z Jablonného, z Liberce nebo České Lípy, už tam za tři minuty nebudou.

Autor: Michael Polák

Autor: Redakce

16.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

AKTUALIZUJEME

Zpátky na 'bedně'! Koukalová byla třetí ve sprintu: Je to pozitivní kopanec

Östersund (Švédsko) /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová dojela třetí ve sprintu v Östersundu a poprvé v nové sezoně Světového poháru vystoupila na stupně vítězů. Královna minulé zimy přesně střílela a prohrála jen s vítězkou Marií Dorinovou-Habertovoui z Francie a druhou Finkou Kaisou Mäkäräinenovou.

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie v sobotu obvinila podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy. Po poledni to sdělil Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies