VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skleněná trofej míří z Jablonce do Brna

Jablonec n. N. - Neotřelý nápad designérů a špičkovou práci řemeslníků jablonecké Preciosy zanedlouho budou obdivovat na brněnském autodromu. Trofeje pro letošní GP vyrábějí Jablonečtí.

12.7.2013
SDÍLEJ:

Závodník MotoGP Karel Abrahám navštívil jabloneckou Preciosu, kde byl představen pohár pro vítěze nadcházejícího závodu MotoGP v Brně.Foto: Deník/ Vít Černý

Duhová jiskra odrážející se v plochách chladné masy těžkého skla, půvabné hostesky, řev motorů, adrenalin, šampaňské a vítězství. To v těchto dnech propojilo Jablonec s Brnem. Ve středu v jablonecké Preciose představili prototyp trofejí pro letošní GP.„Trofeje jsou stejné a liší se jen velikostí vrchního kamene. Prototyp je ta nejmenší třiceticentimetrová varianta," vysvětlila designérka Iva Pasecká. Právě ona ji představila nejen novinářům, ale především závodníkovi MotoGP Karlu Abrahamovi, který se v Preciose a na Ještědu zastavil cestou do Německa.

Dá se předpokládat, že trofeje, jež vybojují jezdci 25. srpna v Brně, budou jedněmi z nejkrásnějších. Ta nejcennější váží čtyři kilogramy. Renomé českého křišťálu je ve světě velké. Abraham soudí, že na ni nedosáhne: „V té konkurenci…? Hrozně bych si ji jednou chtěl potěžkat na bedně."

Nejkrásnější je podle závodníka dominantní vybroušený diamant, ale překvapila jej váha. A to si potěžkal tu nejmenší. Více než o své formě a závodech se jezdec chtěl bavit o technologii výroby čirého skla, tajích broušení a zejména o lepení jednotlivých dílů. „To opravdu nemůže dělat každý. Jde o čistotu výsledku," poznamenal Jan Kocour, provozní ředitel společnosti Preciosa Figurky.

„Jsem nesmírně rád, že jsem si mohl v dílně zkusit i jeden kámen vybrousit. K tomu se člověk jen tak nedostane. Vyrobit takovou trofej není žádná sranda," řekl před odchodem závodník. Zhodnotil, že jde o práci pro opravdu zkušené řemeslníky.

Trofej vznikla z několika návrhů, na kterých tým designéru pracoval týden.

TROFEJ GP POHLEDEM IVY PASECKÉ

Nejvíc jsme se zapotili s váhami trofejí

Jak vypadá váš návrh trofeje?

Trofej je poskládaná ze strojně zpracovaných hranolů křišťálového skla, které doplňují ručně dělané facety. Dominantou je horní broušený kámen. Nechybí grafika s datem závodů a logem GP a Autodromu Brno. Nejmenší varianta má třicet centimetrů. Největší váží čtyři kilogramy.

Kolik lidí se na výrobě podílelo? Kolik lidí jí mělo v ruce, aby vypadala tak, jak nyní vypadá? Můžete v krátkosti prozradit postup?

Asi tak deset lidí ve výrobě. Nařezat hranoly, pak si je vezme brusič, musí se oploškovat, natmelit, očistit. Udělat ručně facety na hranolu. Zabrousit…pískování, pak lepení, leštění… Zhruba práce na týden. Velké plochy jsou strojová práce, ručně by se takové kvality nedosáhlo, lidským úkolem je vše spasovat a dotvořit.

Z kolika návrhů prototyp vzešel?

Kolektiv připravil sedm návrhů. Je to pro nás velká čest navrhovat takové trofeje. Ten, který vyhrál, ale není vyloženě jen moje záležitost… je to fakt týmová práce.

Který moment byl na zpracování nejsložitější?

Problém je v tom, že musí být pět velikostí trofejí. Velmi složité bylo zpracovat návrhy tak, aby si byly hodně podobné. Nakonec jsme to oddělili hranoly. Tady jsme trochu omezeni technologicky ve velikosti a v délce nabroušeného hranolu. A k tomu všemu jsme se museli vejít do váhy trofeje.

MALÝ SLOVNÍČEK

Padok

Je prostor za boxy vyhrazený pro týmové kamiony a je také místem, kde mají své boxy jezdci nižších kubatur. Prostor, kde jsou ubytovaní jezdci MotoGP ve svých karavanech.

Paddock Girls

Modelky či dívky v reklamních bikinách v dějišti Grand Prix.

Pitlane

Boxová ulička

Ulitý start

Předčasný start motorka se dala do pohybu ještě před signálem ke startu. Stačí jen cuknutí, aby jezdce následně penalizovali průjezdem boxy.

Vlásenka

Velmi ostrá, 180° zatáčka.

Zaváděcí kolo

Jezdci vyjíždí z boxů do prostoru startu a cíle. Po absolvování kola zaujme každý z nich danou pozici na startovním roštu.

Zahřívací kolo

Těsně před startem závodu, jedou všichni jezdci dané kubatury jedno kolo okruhu, kde mají možnost si zahřát pneumatiky a brzdy na požadované hodnoty.

Závodní víkend

Ve čtvrtek technické přejímky. V pátek první a druhý trénink. Sobota dopoledne třetí trénink a odpoledne kvalifikace. V neděli ráno zahřívací trénink a závodní víkend dané Velké ceny vrcholí závody všech tří kubatur.

Co jsou závody MotoGP?

Závody mistrovství světa patří mezi špičku motocyklových závodů. Pravidelně mají také koncem srpna zastávku v České republice, kdy se jezdci utkávají na brněnském Masarykově okruhu. Letos se na jihomoravské trati představí v neděli 25. srpna.

Šampionát se dělí do tří kategorií podle výkonnosti strojů. Od nejslabší kubatury Moto3 se čtyřtaktními motory o objemu do 250 kubických centimetrů, přes Moto2 až po královskou kubaturu MotoGP. V ní startují motorky se čtyřtaktními motory o maximálním objemu 1000 kubických centimetrů. Takto silné stroje se speciálními závodními úpravami, které při závodech dosahují rychlosti přes tři sta kilometrů v hodině, nestartují v žádném jiném šampionátu na světě a nelze je ani koupit k běžnému ježdění. „Kategorie MotoGP je vrchol, nejlepší soutěž na světě," přibližuje jezdec z Rohatce na Hodonínsku a český účastník třídy Moto3 Jakub Kornfeil.

Kromě něj se šampionátu účastní ještě další dva čeští jezdci, a to rovnou v nejprestižnější kubatuře MotoGP. V ní závodí Brňan Karel Abraham a Pražan Lukáš Pešek. Žádnému z nich se ale v aktuálním ročníku příliš nedaří, jelikož okupují až příčky ve třetí desítce celkového pořadí.

Mezi hvězdy série MotoGP patří například devítinásobný mistr světa Ital Valentino Rossi, úřadující světový šampion Španěl Jorge Lorenzo nebo jeho krajan Dani Pedrosa.

Autor: Lenka Klimentová

12.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies