Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skleněná trofej míří z Jablonce do Brna

Jablonec n. N. - Neotřelý nápad designérů a špičkovou práci řemeslníků jablonecké Preciosy zanedlouho budou obdivovat na brněnském autodromu. Trofeje pro letošní GP vyrábějí Jablonečtí.

12.7.2013
SDÍLEJ:

Závodník MotoGP Karel Abrahám navštívil jabloneckou Preciosu, kde byl představen pohár pro vítěze nadcházejícího závodu MotoGP v Brně.Foto: Deník/ Vít Černý

Duhová jiskra odrážející se v plochách chladné masy těžkého skla, půvabné hostesky, řev motorů, adrenalin, šampaňské a vítězství. To v těchto dnech propojilo Jablonec s Brnem. Ve středu v jablonecké Preciose představili prototyp trofejí pro letošní GP.„Trofeje jsou stejné a liší se jen velikostí vrchního kamene. Prototyp je ta nejmenší třiceticentimetrová varianta," vysvětlila designérka Iva Pasecká. Právě ona ji představila nejen novinářům, ale především závodníkovi MotoGP Karlu Abrahamovi, který se v Preciose a na Ještědu zastavil cestou do Německa.

Dá se předpokládat, že trofeje, jež vybojují jezdci 25. srpna v Brně, budou jedněmi z nejkrásnějších. Ta nejcennější váží čtyři kilogramy. Renomé českého křišťálu je ve světě velké. Abraham soudí, že na ni nedosáhne: „V té konkurenci…? Hrozně bych si ji jednou chtěl potěžkat na bedně."

Nejkrásnější je podle závodníka dominantní vybroušený diamant, ale překvapila jej váha. A to si potěžkal tu nejmenší. Více než o své formě a závodech se jezdec chtěl bavit o technologii výroby čirého skla, tajích broušení a zejména o lepení jednotlivých dílů. „To opravdu nemůže dělat každý. Jde o čistotu výsledku," poznamenal Jan Kocour, provozní ředitel společnosti Preciosa Figurky.

„Jsem nesmírně rád, že jsem si mohl v dílně zkusit i jeden kámen vybrousit. K tomu se člověk jen tak nedostane. Vyrobit takovou trofej není žádná sranda," řekl před odchodem závodník. Zhodnotil, že jde o práci pro opravdu zkušené řemeslníky.

Trofej vznikla z několika návrhů, na kterých tým designéru pracoval týden.

TROFEJ GP POHLEDEM IVY PASECKÉ

Nejvíc jsme se zapotili s váhami trofejí

Jak vypadá váš návrh trofeje?

Trofej je poskládaná ze strojně zpracovaných hranolů křišťálového skla, které doplňují ručně dělané facety. Dominantou je horní broušený kámen. Nechybí grafika s datem závodů a logem GP a Autodromu Brno. Nejmenší varianta má třicet centimetrů. Největší váží čtyři kilogramy.

Kolik lidí se na výrobě podílelo? Kolik lidí jí mělo v ruce, aby vypadala tak, jak nyní vypadá? Můžete v krátkosti prozradit postup?

Asi tak deset lidí ve výrobě. Nařezat hranoly, pak si je vezme brusič, musí se oploškovat, natmelit, očistit. Udělat ručně facety na hranolu. Zabrousit…pískování, pak lepení, leštění… Zhruba práce na týden. Velké plochy jsou strojová práce, ručně by se takové kvality nedosáhlo, lidským úkolem je vše spasovat a dotvořit.

Z kolika návrhů prototyp vzešel?

Kolektiv připravil sedm návrhů. Je to pro nás velká čest navrhovat takové trofeje. Ten, který vyhrál, ale není vyloženě jen moje záležitost… je to fakt týmová práce.

Který moment byl na zpracování nejsložitější?

Problém je v tom, že musí být pět velikostí trofejí. Velmi složité bylo zpracovat návrhy tak, aby si byly hodně podobné. Nakonec jsme to oddělili hranoly. Tady jsme trochu omezeni technologicky ve velikosti a v délce nabroušeného hranolu. A k tomu všemu jsme se museli vejít do váhy trofeje.

MALÝ SLOVNÍČEK

Padok

Je prostor za boxy vyhrazený pro týmové kamiony a je také místem, kde mají své boxy jezdci nižších kubatur. Prostor, kde jsou ubytovaní jezdci MotoGP ve svých karavanech.

Paddock Girls

Modelky či dívky v reklamních bikinách v dějišti Grand Prix.

Pitlane

Boxová ulička

Ulitý start

Předčasný start motorka se dala do pohybu ještě před signálem ke startu. Stačí jen cuknutí, aby jezdce následně penalizovali průjezdem boxy.

Vlásenka

Velmi ostrá, 180° zatáčka.

Zaváděcí kolo

Jezdci vyjíždí z boxů do prostoru startu a cíle. Po absolvování kola zaujme každý z nich danou pozici na startovním roštu.

Zahřívací kolo

Těsně před startem závodu, jedou všichni jezdci dané kubatury jedno kolo okruhu, kde mají možnost si zahřát pneumatiky a brzdy na požadované hodnoty.

Závodní víkend

Ve čtvrtek technické přejímky. V pátek první a druhý trénink. Sobota dopoledne třetí trénink a odpoledne kvalifikace. V neděli ráno zahřívací trénink a závodní víkend dané Velké ceny vrcholí závody všech tří kubatur.

Co jsou závody MotoGP?

Závody mistrovství světa patří mezi špičku motocyklových závodů. Pravidelně mají také koncem srpna zastávku v České republice, kdy se jezdci utkávají na brněnském Masarykově okruhu. Letos se na jihomoravské trati představí v neděli 25. srpna.

Šampionát se dělí do tří kategorií podle výkonnosti strojů. Od nejslabší kubatury Moto3 se čtyřtaktními motory o objemu do 250 kubických centimetrů, přes Moto2 až po královskou kubaturu MotoGP. V ní startují motorky se čtyřtaktními motory o maximálním objemu 1000 kubických centimetrů. Takto silné stroje se speciálními závodními úpravami, které při závodech dosahují rychlosti přes tři sta kilometrů v hodině, nestartují v žádném jiném šampionátu na světě a nelze je ani koupit k běžnému ježdění. „Kategorie MotoGP je vrchol, nejlepší soutěž na světě," přibližuje jezdec z Rohatce na Hodonínsku a český účastník třídy Moto3 Jakub Kornfeil.

Kromě něj se šampionátu účastní ještě další dva čeští jezdci, a to rovnou v nejprestižnější kubatuře MotoGP. V ní závodí Brňan Karel Abraham a Pražan Lukáš Pešek. Žádnému z nich se ale v aktuálním ročníku příliš nedaří, jelikož okupují až příčky ve třetí desítce celkového pořadí.

Mezi hvězdy série MotoGP patří například devítinásobný mistr světa Ital Valentino Rossi, úřadující světový šampion Španěl Jorge Lorenzo nebo jeho krajan Dani Pedrosa.

Autor: Lenka Klimentová

12.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Starobylé amfory, podobné těm, které byly nalezeny na Sicílii
11

Archeologové našli 6 tisíc let staré víno. Vinařství je starší, než se myslelo

Soud s bývalou modelkou.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Poslanci debatovali o přijetí eura. Neshodli se

/INFOGRAFIKA/ Poslanci z evropského výboru se při dnešní debatě o dokumentu EU o prohloubení hospodářské a měnové unie neshodovali v tom, zda by Česko mělo vstoupit co nejdříve do eurozóny, nebo ne. Například místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová varovala před tím, že Česko by se mohlo dostat na periferii EU. Jihočeský volební lídr ODS Jan Zahradník naopak soudí, že česká vláda by měla vyjednat výjimku.

KLDR nazvala Trumpa psem. Od Jižní Koreje dostane humanitární injekci

Soul dnes uvedl, že obnoví humanitární pomoc KLDR. Jedná se o osm milionu dolarů, jež v podobě potravin a vakcín poputují k severokorejským dětem a těhotným ženám. Rozhodnutí přišlo dva dny poté, co Pchjongjang nazval Donalda Trumpa "štěkajícím psem". 

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení