Dopravní podnik hospodaří slušně, zajišťuje obnovu svého majetku, kvalita poskytovaných služeb je dobrá, nákup pohonných hmot je za ceny nižší než na běžném trhu, míra fluktuace zaměstnanců klesla z původních 5 procent na 0,6 procenta.

Na první pohled to vypadá, že výsledky tolik očekávaného auditu Dopravního podniku Liberce a Jablonce dopadl pro městskou firmu na výbornou. Přesto jsou tam věci, které jsou podle Změny pro Liberec alarmující. Konkrétně jde o smlouvu DPMLJ s firmou Busline, která má pro dopravní podnik zajišťovat 40 procent dopravní obslužnosti. Druhý problém se týká plničky na zemní plyn, kdy i tato smlouva je pro DPMLJ podle auditora nevýhodná.

Riziko výplaty

„Problematické smlouvy byly evidentně uzavřeny na politické zadání. Rozumný hospodář by něco podobného nepodepsal. Obě jsou šité na míru předem vybrané firmě, aniž by byly zjištěny podmínky na trhu. Navíc jedna smlouva byla uzavřena na deset let a druhá dokonce na třicet, a to bez sjednané ceny a s rizikovými jednostrannými závazky," říká Josef Šedlbauer, člen představenstva DPMLJ.

Podle závěrů auditora neměla být smlouva s Busline ve stávající podobě vůbec uzavřena. Hlavní výhrada se týká závazku vyplácet Busline po dobu deseti let přiměřený zisk. Za roky 2010 až 2014 to dělá 118 milionů. A do roku 2019, kdy smlouva s Busline končí, se to může vyšplhat až k částce 300 milionů.

Až dosud ale Busline vyplacení přiměřeného zisku nepožadoval s tím, že pokud smlouva s DPMLJ potrvá zmíněných deset let, ani je požadovat nebude. Tak to bylo každý rok řečeno v dodatku smlouvy, respektive v dodatcích do roku 2013. Od roku 2014 žádný takový dodatek sepsán nebyl a podle auditora hrozí, že DPMLJ bude muset Busline peníze vyplatit. Ve zprávě auditora přitom stojí, že zakotvení formulace o vyplácení přiměřeného zisku směrem k privátní firmě je velmi neobvyklé. „V tuto chvíli se proto snažíme s Busline dohodnout na změně smlouvy, která vzájemné vztahy narovná a zajistí pro dopravní podnik lepší podmínky. Snaha tu je, ale jednání jsou složitá," uvedl místopředseda představenstva DPMLJ Jiří Římánek.

Obchodní tajemství

Smlouva mezi dopravním podnikem a Busline navíc neobsahuje ustanovení o ceně, tedy není jasné, za kolik Busline pro DPMLJ jezdí a co si do ceny započítává.

„Když jsme požadovali kontrolu vykazovaných nákladů, tak nám ji Busline neumožnil s tím, že jde o obchodní tajemství," poukázal Šedlbauer. Auditor doporučuje dodatek ke smlouvě, který by kontrolu umožnil.

Druhým problémem je smlouva o nájmu plničky zemního plynu v Jablonci nad Nisou. Ačkoliv šlo o společnou investici DPMLJ a firmy Busline, ihned po výstavbě ji dostal do pronájmu Dopravní podnik Česká Lípa, aniž by bylo řádně zdůvodněno proč.

DPMLJ přitom musí podle smlouvy odebírat teoreticky do roku 2044 CNG právě z této plničky a jen výjimečně jinde. V případě nesplnění závazku hrozí DPMLJ vysoké penále. I tady proto auditor doporučuje, aby se smluvní vztahy narovnaly a plničku provozoval buď DPMLJ nebo Busline jako investoři, a ne třetí strana.

Vyhozené peníze?

Zprávu auditora bude dnes projednávat i zastupitelstvo města Liberce. Jenže zatímco pro Změnu jde o materiál, který podle nich potvrzuje jejich tvrzení o prorůstání privátní sféry do veřejné služby, například podle zastupitele za Starosty pro Liberecký kraj Michala Hrona jde spíš o vyhozené peníze. „Já jsem stále toho názoru, že audit v této podobě jsou vyhozené peníze, protože žádnou přidanou hodnotu nepřináší. Jen to přinese další mediální přestřelky a dohady na městě, kdo za co může nebo nemůže. Je to stejné jako u auditu Technických služeb, z něhož je jediný výstup a sice ten, že se kvůli němu koalice Změny a ANO rozhádala. Pokud je smlouva s Busline pro dopravní podnik nevýhodná, nechť se změní, ale větší význam bych tomu nepřikládal," uvedl Hron.

Začátkem dubna má s Busline proběhnout další kolo jednání, na kterém má společnost předložit dvě varianty výpočtu ceny za jeden vozokilometr. Zkrácená verze zprávy auditora o hloubkové kontrole hospodaření DPMLJ je přístupná i veřejnosti a to na webu města Liberce v sekci podklady pro zastupitele. Liberecký dopravní podnik je největší společností ve vlastnictví Liberce, od podzimu 2009 je menšinovým vlastníkem sousední Jablonec nad Nisou.