Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Technické služby jsou připraveny. Nejen na kalamity, ale i na teplou zimu

Liberec - Problémy při úklidu města mohou přinášet nejen sněhové závěje, ale i opačná situace.

22.10.2015
SDÍLEJ:

PRACOVNÍK TECHNICKÝCH SLUŽEB města Liberec připravuje techniku k zimní údržbě. TSML mají k dispozici 13 velkých sypačů a 8 malých.Foto: ČTK/Radek Petrášek

Technika je připravená, zásoby dostatečné, zima může klidně začít. Technické služby Liberec (TSML) první závěje nepřekvapí, ve svých skladech mají nachystáno pět tisíc tun soli, 15 tisíc tun drtě a 15 krychlové metry ekogritu. Připraveni jsou však i na opačný extrém teplou zimu. Ta letošní už by byla třetí v pořadí.

Zima-nezima

„Po zkušenostech z předchozích let máme připravenu i takovou techniku, abychom naše kapacity využili i v případě nezimy, jak tomu říkáme," vysvětlil manažer zimní údržby TSML Petr Malaník, že ani v případě teplého počasí bez sněhu nebudou technické služby zahálet. „S odborem technické správy jsme se dohodli na čištění města, na opravách dešťových vpustí a drobných stavebních pracích," doplnil dále Malaník.

Teplá zima může být pro technické služby paradoxně i komplikací. „Musíme být připraveni na obě varianty, není totiž možné tak rychle přestavovat techniku," objasnil výkonný ředitel František Mohaczi, proč je možné potkat na ulicích sypač, když nejbližší sníh se nachází na alpském ledovci. Například vloni sněžilo jen 46 dnů a nasněžilo těsně nad metr. Přitom při průměrné zimě může nasněžit i více než čtyři metry.

Rozšířený úklid

Operační plán připravují TSML nově před každou zimou a odrážejí se v něm i požadavky občanů Liberce. Jak potvrdila mluvčí TSML, letos nově převzaly do péče údržbu o vozovku U Koupaliště, Šrámkova, Pod Dračím kamenem i o chodníky na třídě Generála Svobody.

Technické služby musí před každou zimou úplně změnit organizační strukturu. Do zimní údržby zapojí 108 zaměstnanců, z toho 15 dispečerů. „V zimě fungují dva dispečinky, z toho jeden po celých čtyřiadvacet hodin, který monitoruje klíčové komunikace," vysvětlil manažer realizace Ladislav Šimerda s tím, že druhý dispečink, který je časově omezený, je určen pro drobné ruční činnosti.

Jak potvrdila mluvčí, společnost dále obměnila čtvrtinu malých sypačů a veškerou mechanizaci pro zimní údržbu vybavila satelitním sledováním.

Zahrnutá branka

„Lidé samozřejmě volají a v poslední době i hodně píšou. Stížnosti jsou samozřejmě časté někde jsme někomu zahrnuli branku nebo auto, jinde jsme zase včas neodhrnuli a podobně. Patří to ale k naší práci," vysvětlil Šimerda, že i přes veškerou snahu nelze vyhovět všem. Podle jeho slov se i oni sami potýkají s řadou problémů, a to především na sídlištích, která jsou často přeplněná auty a je problém tam vůbec vjet.

Bez soli to nejde

Jako už v předchozích letech budou technické služby posypávat především solí, drtí a ekogritem, který je podle Šimerdy výhodnější než dříve používaný písek. „Byl prašný a špatně se uklízel," okomentoval a dodal, že zatím se jim bohužel nepodařilo ničím nahradit sůl. „Bez soli to prostě nejde. Kdybychom nesolili, nejezdily by tramvaje," vysvětlil, proč i letos budou, zejména ženy, bojovat s nevzhlednými mapami na botách. „Například v Radčicích nesolíme, ale téměř před každým autobusem musí jet sypač," dodal na závěr. Zimní úklid stojí průměrně kolem třiceti miliónů korun. Loni to bylo asi o pět miliónů méně.

Zimní sezóna TSML v číslech

Co udržují TSML:

Silnice:

I. kategorie úklid do 2 hodin po spadu (135 km)

II. kategorie úklid do 6 hodin po spadu (44,5 km)

III. kategorie úklid do 24 hodin po spadu (229,5 km)

Chodníky:

I. kategorie úklid do 6 hodin po spadu (79 km)

II. kategorie úklid do 12 hodin po spadu (86 km)

Dále budou TSML uklízet: 388 zastávek, 3 564 stupňů schodů, 321 přechodů, 52 580 m2 parkovišť, 11 651 m2 veřejných prostranství.

Mechanizační vybavení TSML:

13 velkých sypačů, 8 malých sypačů, 4 traktory, 2 velké nakladače, 2 malé nakladače, 1 traktorová sněhová fréza, 7 malotraktorů, 2 nosiče HOLDER, 1 nosič Reform, 2 ručně vedené sněhové frézy, 22 nákladních vozidel.

Posypový materiál:

- sůl: 5 000 tun

- drť: 1 500 tun

- ekogrit: 15 m3

Autor: Gabriela Volná Garbová

22.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení