Všichni, kteří milují jízdu tramvají na trati mezi Libercem a Vratislavicemi nad Nisou či Jabloncem nad Nisou, by měli zpozornět. K tomu, aby se po ní svezli, mají na více než rok poslední možnost. Tramvaje po ní budou jezdit už jen dnes a zítra. V sobotu totiž na trase začíná modernizace a rekonstrukce trati, která skončí až v březnu příštího roku. Znamená to mimo jiné i to, že cestující budou v té době vozit místo tramvají autobusy.

Přibudou nové dvoukolejné úseky

Tramvaje spojují Liberec a Jablonec nad Nisou od roku 1955. Poslední celková rekonstrukce trati přitom proběhla mezi lety 1972 až 1976. „To, co nás v příštích měsících čeká, bude od té doby největší investiční akce. Rekonstrukce se dočkají celkem čtyři kilometry trati, tedy celá třetina. Doposud jsme přitom obnovovali maximálně kilometrové úseky," řekl ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Pracovat se bude na dvou úsecích. „První povede od Nové Rudy přes Vratislavice až k výhybně, ten je na Liberecku. Druhý se týká Jablonecka a konkrétně úseku Brandl Měnírna," vypočítává Wejnar.

Pracovat se má začít na obou úsecích zároveň. „Co se týče úseku u Vratislavic, tam dojde na části trati ke zdvoukolejnění. Konkrétně přibude druhá kolej mezi Novou Rudou a křižovatkou ulic Tanvaldská a Rochlická a potom ještě na třech stovkách metrů před výhybnou," upřesňuje provozně-technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.

S tím, že by byla trať dvoukolejná po celé délce Vratislavic ale nepočítá. „Na dvoukolejnou trať jsou Vratislavice buď příliš úzké nebo naopak široké. To znamená, že pokud by byly vedeny komunikací, byly by příliš široké, pokud vedle, nevyhnuly bychom se demolicím. Navíc jednokolejná trať tam má jednu obrovskou výhodu, tramvaj je úplně oddělena od silničního provozu," vypočítává Lavička.

To je podle něj výhoda jak z hlediska bezpečnosti, tak třeba i v zimě, kdy patří tramvajová doprava na rozdíl od autobusové či vlakové k nejspolehlivějším.

Autobusy budou označeny X5 a X11

Dopravu mezi Libercem, Vratislavicemi nad Nisou a Jabloncem nad Nisou budou zajišťovat autobusy. „Spoje ponesou označení X5 a X11.

Tramvaje nahradí kloubové autobusy a u některých spojů nízkopodlažní. Protože kloubové autobusy jsou sice kapacitní, ale ne bezbariérové a my chceme i tohle hledisko zachovat," říká dopravní ředitel DPMLJ Oskar Zappe.

Interval na lince 11 bude dvacetiminutový, nicméně v době dopravní špičky bude linka posílena linkou X5, která interval na trase do Vratislavic rozpůlí. Některé spoje budou navíc posíleny, například v době, kdy jezdí děti do školy nebo se z ní v odpoledních hodinách vrací.

Obnova tramvajové tratě má podle ekonomického ředitele DPMLJ Milana Červenky přijít odhadem na 260 milionů korun, zhruba 200 milionů ale půjde z evropské dotace.

Řadě cestujících se výluka a tak dlouhé uzavření trati nelíbí. Například klienti Vratislavického Ústavu sociální péče poukazují na to, že zastávka je pro ně příliš daleko. Další lidé se bojí toho, že Ředitelství silnic a dálnic zároveň chystá rekonstrukci silnice I/14 do Jablonce. „Ta se ale letos zavírat nebude," ubezpečuje Lavička.

Vše na jednom místě zítra v odstavené speciální tramvaji:

Informace o chystané výluce a rekonstrukci tramvajové trati valí Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou na cestující z mnoha různých směrů. Informace mohou získat třeba ve stávajícím informačním centru MHD ve Fügnerově ulici, objevují se i v hlášení nebo na elektronických informačních tabulích v terminálu.

Zítra navíc bude na kolejích obratiště v terminálu MHD ve Fügnerově ulici odstavená zvláštní tramvaj, která nabídne podrobné informace o výluce, jízdních řádech, zastávkách náhradní autobusové dopravy. Lidé si z ní budou moci odnést i vytištěné výlukové jízdní řády.