VYBERTE SI REGION

Tramvaje EVO v Liberci rozeberou do posledního šroubku

Liberec – K získání tramvajového techničáku uje nutné vozidlo rozebrat do posledního provočinitele. Zároveň sníží hlučnost tramvaje novými součástkami.

19.3.2013 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
11 fotografií
Prohlídka nové tramvaje EVO2

Prohlídka nové tramvaje EVO2Foto: Deník/Vít Černý

Už půl roku brázdí liberecké ulice nová tramvaj EVO2 z dílen pražského Pragoimexu. Její premiéra ale neproběhla úplně hladce – na tramvaji nenechala nit suchou liberecká opozice, následně ji kritizovali pro nadměrnou hlučnost občané bydlící poblíž trati. Dopravní podnik proto zahájil sérii více než 30 testů a zkoušek, na jejichž závěru získá tramvaj osvědčení k provozu, něco jako techničák. Zároveň by měla jezdit méně hlučně.

Homologace tramvaje byla uplynulý týden ukončena. S pozitivním výsledkem. Následuje kompletní rozebrání do posledního šroubku, kdy každý díl a součástka projde zkoumavému pohledu techniků.

„V našich dílnách na tramvaji demontujeme všechny díly a každý z nich pak projde kontrolou opotřebení a testem pevnosti," zdůraznil provozní ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec (DPMLJ) Ludvík Lavička. Podle jeho slov budou vyměněny pryžokovové prvky a těsnění, které ovlivňují míru kritizovaného hluku. Přesto si lidé budou muset zvyknout, že EVO2 dělá při jízdě úplně jiný zvuk než tramvaje T3, které Libercem jezdí už 40 let.

„Není to tím, že by tramvaj EVO2 byla hlučnější, ale zvuk je prostě jiný a nezvyklý oproti tramvajím, na které byli lidé dosud zvyklí. Snažíme se s těmito občany komunikovat a jejich připomínky zohlednit při hledání technického řešení, které by tyto jejich nepříjemné pocity z míry a hlavně podoby hluku odstranilo definitivně," míní Roman Šotola (ČSSD), předseda představenstva DPMLJ.

Dokončení homologace stanovené Drážním úřadem má proběhnout na přelomu května a června, kdy vozidlo získá oprávnění pro běžný provoz a vrátí se do ulic. Zatím najezdila EVO 2 přibližně 15 tisíc kilometrů bez vážnější závady.

„Překvapilo nás, že po celou dobu náročného provozu a zatěžkávacích zkoušek nemusela být ani jednou odtažena," zmínil Ludvík Lavička. „Je dobře, že se nenaplnila proroctví o tom, že tramvaj nebude funkční, případně bude mít zásadní problémy. O tom, že jezdí, se Liberečané mohli přesvědčit dnes a denně v ulicích města a myslím, že oceňují její kapacitu a handicapovaní spoluobčané, maminky s kočárky a starší lidé její úplnou bezbariérovost," chválí tramvaj Roman Šotola.

Tramvaj navíc během nucené odstávky nepřijde o část záruční doby. Výrobce ji dopravnímu podniku prodlouží o čas, kdy je rozebraná. „Po vzájemných jednáních vedení DPMLJ a společnosti Pragoimex jsme se dohodli, že po obdržení průkazu způsobilosti bude prodloužena námi poskytovaná záruka na vozidlo ze stávajících 24 měsíců na 60 měsíců," doplnil informace Jaroslav Křemen, generální ředitel společnosti Pragoimex.

Autor: Tomáš Lánský

19.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies