VYBERTE SI REGION

Tramvaje EVO v Liberci rozeberou do posledního šroubku

Liberec – K získání tramvajového techničáku uje nutné vozidlo rozebrat do posledního provočinitele. Zároveň sníží hlučnost tramvaje novými součástkami.

19.3.2013 1
SDÍLEJ:

Prohlídka nové tramvaje EVO2Foto: Deník/Vít Černý

Už půl roku brázdí liberecké ulice nová tramvaj EVO2 z dílen pražského Pragoimexu. Její premiéra ale neproběhla úplně hladce – na tramvaji nenechala nit suchou liberecká opozice, následně ji kritizovali pro nadměrnou hlučnost občané bydlící poblíž trati. Dopravní podnik proto zahájil sérii více než 30 testů a zkoušek, na jejichž závěru získá tramvaj osvědčení k provozu, něco jako techničák. Zároveň by měla jezdit méně hlučně.

Homologace tramvaje byla uplynulý týden ukončena. S pozitivním výsledkem. Následuje kompletní rozebrání do posledního šroubku, kdy každý díl a součástka projde zkoumavému pohledu techniků.

„V našich dílnách na tramvaji demontujeme všechny díly a každý z nich pak projde kontrolou opotřebení a testem pevnosti," zdůraznil provozní ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec (DPMLJ) Ludvík Lavička. Podle jeho slov budou vyměněny pryžokovové prvky a těsnění, které ovlivňují míru kritizovaného hluku. Přesto si lidé budou muset zvyknout, že EVO2 dělá při jízdě úplně jiný zvuk než tramvaje T3, které Libercem jezdí už 40 let.

„Není to tím, že by tramvaj EVO2 byla hlučnější, ale zvuk je prostě jiný a nezvyklý oproti tramvajím, na které byli lidé dosud zvyklí. Snažíme se s těmito občany komunikovat a jejich připomínky zohlednit při hledání technického řešení, které by tyto jejich nepříjemné pocity z míry a hlavně podoby hluku odstranilo definitivně," míní Roman Šotola (ČSSD), předseda představenstva DPMLJ.

Dokončení homologace stanovené Drážním úřadem má proběhnout na přelomu května a června, kdy vozidlo získá oprávnění pro běžný provoz a vrátí se do ulic. Zatím najezdila EVO 2 přibližně 15 tisíc kilometrů bez vážnější závady.

„Překvapilo nás, že po celou dobu náročného provozu a zatěžkávacích zkoušek nemusela být ani jednou odtažena," zmínil Ludvík Lavička. „Je dobře, že se nenaplnila proroctví o tom, že tramvaj nebude funkční, případně bude mít zásadní problémy. O tom, že jezdí, se Liberečané mohli přesvědčit dnes a denně v ulicích města a myslím, že oceňují její kapacitu a handicapovaní spoluobčané, maminky s kočárky a starší lidé její úplnou bezbariérovost," chválí tramvaj Roman Šotola.

Tramvaj navíc během nucené odstávky nepřijde o část záruční doby. Výrobce ji dopravnímu podniku prodlouží o čas, kdy je rozebraná. „Po vzájemných jednáních vedení DPMLJ a společnosti Pragoimex jsme se dohodli, že po obdržení průkazu způsobilosti bude prodloužena námi poskytovaná záruka na vozidlo ze stávajících 24 měsíců na 60 měsíců," doplnil informace Jaroslav Křemen, generální ředitel společnosti Pragoimex.

Autor: Tomáš Lánský

19.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Předseda ODS Fiala: Zemanův projev ukázal na jeho sbližování s Babišem

Praha - Projev prezidenta Miloše Zemana ve Sněmovně při projednávání státního rozpočtu ukázal na jeho sbližování s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Novinářům to dnes řekl předseda opoziční ODS Petr Fiala s tím, že to nepokládá za šťastné pro Česko. Zeman podle Fialy svými závěry popřel některé teze, které sám v projevu přednesl.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

V Pákistánu spadlo letadlo s čtyřicítkou lidí na palubě

Islámábád - Letadlo pákistánských aerolinií PIA s více než 40 lidmi na palubě se dnes zřítilo cestou do pákistánské metropole Islámábádu. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na místní policii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies