Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunel odvodní a zrychlí cestu

Harrachov - Oprava harrachovského železničního tunelu a některých dalších částí trati umožní jezdit vlakům mnohem rychleji

20.6.2015
SDÍLEJ:

V Harrachovském tuneluFoto: ČTK/ Radek Petrášek

Už několik týdnů probíhá na železniční trati mezi Tanvaldem a Harrachovem rekonstrukce 280 metrů dlouhého památkově chráněného tunelu. Spolu s ním se opravuje i most a jeden ze skalních zářezů u trati. Cena prací se vyšplhala na bezmála 91 milionů korun.

Cílem rekonstrukce je dostat pod kontrolu vodu v tunelu a jeho okolí. Ta zde totiž způsobovala problémy hlavně v zimě, kdy namrzala a vlaky musely jezdit desetikilometrovou rychlostí. Po skončení rekonstrukce by se rychlost měla zvýšit na 55 kilometrů v hodině. Vše by mělo být dokončeno do konce září.

„Předpoklad je, že se ušetří až sedm minut jízdy," uvedl náměstek ředitele pro modernizaci dráhy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmír Nejezchleb. Nejde ovšem pouze o samotný tunel. Problémový úsek je totiž dlouhý asi 1,5 kilometru.

Místní ledopády lákaly horolezce

Ve skalním zářezu širokém zhruba deset metrů se vytvářely v zimě až dva metry tlusté ledopády. „Strojvůdce musel mít hlavu vystrčenou ven z vlaku a kontrolovat cestu," uvedl stavbyvedoucí Ondřej Minich. Opatrní museli být železničáři i kvůli tomu, že zářez býval oblíbeným místem horolezců pro nácvik lezení po ledu. „Pamatuji, že jsme vždy měli jízdní řád a dávali pozor, kdy jezdí vlak," zavzpomínal dnes Jiří Dvořák z horolezeckého oddílu v Jilemnici.

Problém s ledem by v zářezu měla odstranit uměle vytvořená odtoková žebra v žulové skále, vzdálená od sebe sedm až deset metrů. Díky nim se bude voda snáze odvádět. Žebra vytvářejí dělníci za pomoci trhaviny. Upozornění na tuto komplikaci pro turisty jsme již v Jabloneckém deníku avizovali. „Trhací práce jsme začali před týdnem, potrvají ještě asi pět až šest týdnů. Odstřelů bude do dvaceti," uvedl Minich.

Pro zajištění bezpečnosti osob pohybujících se po červené a žluté turistické stezce vedoucí v blízkosti tunelu je pro prováděné odstřely stanoveno bezpečnostní opatření. Při každém odstřelu je vymezen a následně vyklizen takzvaný bezpečnostní okruh, který je zároveň i hlídán. Následuje také zhruba dvouhodinové odklízení.

Práce v harrachovském tunelu, který se nachází u Jizerského mostu mezi dopravnami Kořenov a Harrachov, jsou taktéž v plném proudu. Jeho poslední velká oprava proběhla v roce 1964, několik dílčích za 18 milionů korun se uskutečnilo v minulém desetiletí. Tunel je přitom z roku 1902 a spolu s Jizerským viaduktem je národní kulturní památkou. Oproti jiným tunelům v okolí je mimořádný zejména vejčitým tvarem tunelové trouby.

Klenbou tunelu prosakovala voda, která v zimním období vytvářela ledové krápníky a velké zmrzlé stěny. Ty pak bránily provozu vlaků a musely být pravidelně odstraňovány. Voda navíc také narušovala konstrukci tunelu. Podle stavbyvedoucího u tunelu, který je složený z 28 pásů, zvolili tři způsoby opravy.

Deset pásů se vymění kompletně. Dalších osm bude odvodněno pomocí odtokových žlábků vytvořených v drážkách, které dělníci vyřezávají v žulovém ostění pilou s diamantovým kotoučem. Zbývající pásy budou ošetřené injektáží. V tunelu, na mostě i v zářezu budou navíc položené nové koleje.

Autor: Jan Žíla, ČTK

20.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kočka
23

Žena zemřela po kousnutí kočkou na nemoc přenášenou klíšťaty

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť
5 10

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

AUTOMIX.CZ

Takto by mohla vypadat Škoda Kodiaq Coupé RS. A co říkáte na Karoq Coupé?

Česká automobilka Škoda se chce v nejbližší době víc soustředit na vozy typu SUV. Je to logické, zákazníci o ně mají čím dál větší zájem. Jednou z možností, jak by mladoboleslavská značka mohla svou nabídku "esúvéček" a crossoverů v budoucnu rozšířit, je třeba i uvedení nových kupé-SUV.

Mořský gigant přistál u Austrálie. Největší loď světa měří skoro 500 metrů

/VIDEO/ Největší plavidlo světa, plovoucí stanice společnosti Shell na těžbu a zkapalňování zemního plynu, dorazilo z doků v Jižní Koreji k břehům Austrálie. Po prvním vyplutí na moře zakotvilo na místě, kde bude postupně uvedeno do provozu. Posádka má speciální námořní školení pro navigaci letadel.

Potvrzeno! Francii postihla katastrofální neúroda vinných hroznů

Když na jaře varovali francouzští vinaři, že silné mrazy zničily jejich celoroční snažení, mnozí doufali, že se réva nakonec vzpamatuje. Bohužel, černé předpovědi se vyplnily.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení