VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikátní kabinu lanovky na Ještěd převezli do depozitáře

Liberec - Původní kabinu lanovky na Ještěd si dnes nechalo odvézt do svého depozitáře Severočeské muzeum v Liberci. Kabina z roku 1933 byla na jedné ze zahrad v Liberci, kde sloužila jako včelín. Před tím fungovala i jako bufet či stavební buňka. Řekl to ředitel muzea Jiří Křížek.

23.5.2012
SDÍLEJ:

Lanovka na Ještěd. Ilustrační foto.Foto: Deník / Petr Šimr

Kabinu se rozhodl její majitel věnovat muzeu k výstavě, která se v Liberci uskuteční v příštím roce k 40. výročí otevření horského hotelu a vysílače Ještěd.

Exponát k výstavě o Ještědu

„Použijeme ji nejen na výstavu, ale i jako stálý exponát," řekl ředitel.

Podle něj jde o unikát. „Takový artefakt v Česku není. Jedna kabina je na Slovensku," podotkl. O výjimečnosti kabiny svědčí, že o její zapůjčení už nyní projevila zájem některá muzea.

„(Kabina) je také dokladem česko-německého soupeření na Liberecku. Tehdy provozovaly lanovku Československé dráhy a Ještěd byl symbol německých Liberečanů," uvedl Křížek. Někteří Němci tenkrát dokonce odmítali jezdit lanovkou postavenou českou firmou. Podle Křížka zatím není jasné, jak náročná bude oprava kabiny, která vozila turisty na Ještěd téměř 40 let. Obavy měl už z přesunu. „Nevíme, co to udělá, až se jí pokusíme zvednout a převézt na náklaďáku do depozitáře. Snad se nerozpadne," řekl před akcí Křížek. Vyzvednutí kabiny za pomoci jeřábu ale bylo hladké.

Zachovala se dokumentace

Pro obnovu kabiny je výhodou, že se zachovala původní dokumentace z 30. let minulého století.

Muzeum se pokusí získat na opravu kabiny sponzory, z vlastních peněz by ji zřejmě nezaplatilo. „Doufám, že najdeme pochopení u Českých drah, které lanovku na Ještěd provozují. Restaurování kabiny by bylo propagací i pro ně. Svezly se s ní miliony lidí," dodal Křížek. Dvoukabinová lanovka z libereckého Horního Hanychova na Ještěd byla vybudována na náklady tehdejších Československých státních drah chrudimskou firmou František Wiesner.

Stavba byla zahájena 15. června 1932 a lanovka byla uvedena do provozu 27. června 1933.

V letech 1971 až 1975 prošla lanovka zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně. Je jedinou lanovkou, kterou provozují České dráhy.

Autor: ČTK

23.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a odehraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies