VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Automuzeu představili filmový medailon libereckého jezdce Bergra

Liberec - Vratislavické Automuzeum uspořádalo u příležitosti letošních oslav 110 let vzniku Autoklubu v Liberci již tradiční Motoristický klub, který je věnován vzpomínkám na motoristickou historii zdejšího regionu.

12.1.2015
SDÍLEJ:

ROK 1978. Na tomto snímku byl Jiří Bergr ještě v pohodě.Foto: JB

Milan Bumba z Automuzea tentokrát pozval k posezení bývalého úspěšného automobilového jezdce Jiřího Bergra, který zůstal po těžké havárii při závodech v roce 1978 upoután na invalidní vozík. Filmový dokument natočil liberecký motoristický nadšenec Jaroslav Vojtěch. Komentář a rozhovor ztvárnil herec Pavel Nový, který okusil osobně jak automobilové závody, tak i rehabilitaci podobnou té, kterou si prošel Bergr. Na rozdíl od něj to však Pavel „rozchodil".

Promítání byl osobně přítomný Jiří Bergr, který pak i odpovídal na řadu otázek a medailon i dovyprávěl. Třeba okolnosti zmíněné tragické nehody, kdy se mu zasekl plyn u Škody 110 RC, trefil strom a absolvoval šest kotoulů panna orel. Skončil asi šedesát metrů od závodní trati pod úrovní silnice: „Nejdříve trvalo řadu minut, než zjistili, že jsem jim neprojel cílem. Pak mě začali hledat, zoufalým způsobem mě dolovali ze zdemolovaného auta byl jsem při vědomí, takže jsem to všechno vnímal. Pak mě naložili do sanitky, tedy do dvanáctsettrojky, které při cestě do nemocnice došel benzín. Donesli kanystr a z nějakého papíru udělali trychtýř. Když mě rentgenovali, tak jsem jim spadl s poraněnou páteří na dlažbu. Jedinou péčí pak bylo čtrnáctidenní ležení v nemocnici ve Zvoleni, až poté dostali nápad mě převézt do Hradce Králové. To už bylo pozdě…," vzpomínal na osudové okamžiky závodník, který byl v civilním zaměstnání geodet a mezi jeho díla patří i trasa rychlostní silnice R10 z Liberce do Prahy.

Jedna z otázek se týkala jeho úspěchů na bedně. „Postupem času pro mě nebylo neobvyklé, že jsem byl na stupních. Když vydržela technika, tak jsem zpravidla končil na stupních. Nejvíce si však cením druhého místa ve třídě při Ecce Homo, kde mě porazil pouze Josef Michl. Vážím si i jedenácté příčky při GP Brno, která se jela ještě na starém okruhu. No a dvanácté místo absolutně s kupátkem třídy A2 1150 na Vyskeři v roce 1978 z více jak osmdesátky klasifikovaných bylo také úžasné. Za mnou skočily formule Easter s jezdci jako Rosický, Mlček, formule Škoda s Fešárkem, Šustrem, nebo jedenáctsetpadesátky a třináctistovky s Hankem, Doležalem, Babákem, Janebou, Ponerem Charouzem a dalšími."

Zajímavé vyprávění i o přátelství s bývalým, dnes už nežijícím, jezdcem formule 1, Clayem Regazzonim a jeho rodinou zaujalo desítky posluchačů besedy. Podobně zaujaly i další příhody nejen ze závodnického života, které posluchači odměnili velkým potleskem. Jiří Bergr se stal po roce 1989 významným činovníkem Autoklubu České republiky, kde je dodnes předsedou Výboru zdravotně postižených motoristů v AČR. Dá se říci, že tato práce je velkou náplní jeho současného života a přitom mu již táhne na osmdesát. Řadu let je Bergr rovněž hlavním iniciátorem Mezinárodního mistrovství republiky automobilových závodů handicapovaných motoristů.

V knížce Historie československých rallye 1. díl věnoval autor Pavel Vydra v kapitole Rallye Liberec Bergrovi tento medailonek:

Všestranný závodník, který měl v jeden čas první výkonnostní třídu pro rally, závody do vrchu i na okruzích. Bohužel v roce 1978 při závodech do vrchu ve Zvolenu doplatil na technickou závadu, když se mu zasekla plynová klapka na karburátoru. Přitom v prvním tréninku zajel nejrychlejší čas. Těžce havaroval a i „díky zásahu lékařů" zůstal upoután na invalidní vozík. Na automobilový sport v žádném případě nezanevřel a stal se velkým propagátorem závodů invalidních řidičů, v posledních letech je i členem prezídia Autoklubu ČR. V roce 1985 pozval na návštěvu do Čech špičkového pilota Formule 1 Claye Regazzoniho, který zůstal ochrnutý rovněž po automobilové havárii. Závody a soutěže začal jezdil v sezóně 1967 s tisícovkou embéčkem. Následovalo kupátko a poté rodinný Fiat 1300 SL. V roce 1973 spolu s Vlastimilem Halbichem a ing. Procházkou založili AMK Geodezie Liberec. Z jeho výsledků lze vyzvednout především absolutní vítězství na domácí Rallye Liberec 1974 se spolujezdcem Stanislavem Martinem, už v roce 1971 dojel druhý ještě jako spolujezdec V. Halbicha v Rallye Most. Největší úspěchy však slavil v závodech do vrchu. V roce 1975 se stal vicemistrem v M ČSR (A4 1150) a ve federálu 1976 byl čtvrtý. V roce 1977 mu patřila v početné třídě A2 1150 čtrnáctá příčka, když získal body při třech závodech. Stupně vítězů vybojoval například v těchto závodech: 1975 1. Záskalí, 2. Malá Skála, 1976 3. Baba, 3. Semily, 3. Záskalí, 1978 3. Vyskeř. Jiří Bergr hrál také stolní tenis a je velkým fandou libereckého sportu.

Autor: Redakce

12.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
1 10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

AKTUALIZOVÁNO

Dobrá zpráva pro Pardubice: Hokejová extraliga je zachráněna

Obrovská radost, vyprodaná hala na nohou, potlesk na otevřené scéně. Tak končil poslední zápas hokejistů Dynama v sezoně. V posledním utkání baráže porazili Jihlavu a odvrátili hrozbu pádu do první ligy. Takže nejvyšší hokejová soutěž je zachráněna!

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies