VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Liberci zacinkala 'zpívající tramvaj'

Liberec /FOTOGALERIE/ - Sobota patřila nejen vzpomínání na osudné roky 1939 a 1989, ale i nostalgické projížďce červeno-krémovou tramvají T3M.

19.11.2012
SDÍLEJ:

ZPÍVAJÍCÍ TRAMVAJ, jak se jí podle identického zvuku při jízdě přezdívá, letos vyjela naposledy. Další zájemci si na svezení musí počkat do jara.Foto: Deník/Vít Černý

„Cink, cink." Identický zvuk tramvaje se pod Ještědem line už přes sto let. Teprve však před devatenácti lety v Liberci poprvé zacinkala tramvaj T3M. V roce 1993 vyjela v rámci zkušebního provozu a jejím uvedením odstartovala modernizace libereckého vozového parku. „Zpívající tramvaj," jak se jí přezdívá, teď už vyjíždí jen pro potěšení pamětníků. Nejinak tomu bylo o uplynulém víkendu.

„Tramvaj vyjela v sobotu 17. listopadu naposledy v letošním roce. Opět cestující sveze až příští rok," vysvětlil Tomáš Krebs z Boveraclubu, který tramvaj spravuje.

První prototyp z roku 1961

První prototyp tramvaje série T3 byl vyroben už v roce 1961. Na trať pod Ještědem se dostala o čtyři roky později. Původní tramvaje už v Liberci nenajdete. Většina z nich neexistuje a ty novější mají za sebou kompletní rekonstrukci a zmodernizování. Právě model T3M stál na začátku modernizace. Model, kterým se zájemci o projížďku mohli svézt v sobotu, byl do Liberce odkoupen letos v říjnu.

„Tato modelová řada jezdí ještě v Praze, kde jich byla zhruba stovka. Jsou ale postupně vyřazovány. Třeba v Ostravě už vůbec nejezdí," doplnil Tomáš Krebs.

Červeno-krémová tramvaj vyjela letos v Liberci už posedmé. Ani od posledního letošního svezení neodradilo nadšence chladné počasí. „Zahlédl jsem v sobotu asi desítku fandů z Prahy. Dokonce do Liberce přijelo i pár lidí z Ostravy," doplnil Krebs. To jen potvrzuje, že identická tramvaj ještě nepatří do starého železa.

„Nemáme problém ani s náhradními díly. Ty jsou nejen v Liberci, ale poskytují nám je i kolegové," pokračuje nadšenec Tomáš Krebs.

Do práce tramvají každý den

Svézt tramvají se přišel i Karel Holeček. Ten ještě před deseti lety dojížděl do práce tramvají každé ráno. Možnosti zavzpomínat na časy nedávno minulé proto rád využil. „Nevím, jestli to byla přímo tahle tramvaje, ale podobnou jsem každé ráno jezdil do Textilany. Rád na tu dobu vzpomínám, i přesto, že už nebydlím v Liberci," řekl Karel Holeček.

Tramvaje mají v Liberci dlouhou historii. Trať od vlakového nádraží k zoologické zahradě je používána už od roku 1897. Trať vedoucí do Rochlice a Růžodolu byla zrušena v roce 1960.

Autor: Michael Daněk

19.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Andrej Babiš
50 30

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

Jiří Paroubek.
31 6

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

AKTUALIZOVÁNO

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

DOTYK.CZ

ReSite - Ťok má pro Prahu vizi některých ulic jen pro cyklisty, bez aut

Ministerstvo dopravy rozhodlo ve čtvrtek 22. června o tom, že věnuje větší prostředky na budování oddělených cyklostezek a nabídne městům v tomto směru granty. Na mezinárodní konferenci o urbanistice reSite to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (nominovaný za Hnutí Ano).

Jak brexit proměnil Británii? Ekonomika vázne, voliči by ale neměnili

Právě před rokem Britové odhlasovali, že jejich země jako první v historii opustí Evropskou unii. Tamní média proto bilancují, jak se za poslední rok proměnila nálada ve společnosti, ekonomika a vyhlídky do budoucna.

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Plány na výstavbu lázní za dvě miliardy korun u Pasohlávek na Brněnsku dostávají vážné trhliny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies