VYBERTE SI REGION

V Liberci začali testovat tramvaj za 38 milionů

Liberec - Diskutovaná tramvaj vyjela do ulic. Než do ní nastoupí cestující, bude jezdit s tunami písku a najede tisíc kilometrů.

1.8.2012 1
SDÍLEJ:

DOBŘE SI JI PROHLÉDNĚTE! Už v září se nová tramvaj, šitá na míru podmínkám provozu v Liberci, předvede na kolejích. O prázdninách ji dopravce vystaví na terminálu MHD Fügnerova.Foto: Deník / Vít Černý

V Liberci včera začala jezdit nová nízkopodlažní tramvaj za 38 milionů korun. Zatím jezdí prototyp mezi Lidovými sady a Horním Hanychovem prázdný. „Pokud budou testy úspěšné, začne cestující vozit od 22. září," řekl provozně technický ředitel dopravního podniku (DPMLJ) Ludvík Lavička.

Prázdná musí nejprve odjezdit tisíc kilometrů, aby si takzvaně sedl podvozek. „Pak půjde na prohlídku, absolvuje různé zkoušky a po 13. srpnu začne jezdit s pískem s osmi, dvanácti a nakonec šestnácti tunami," uvedl Lavička.

Šestnáct tun představuje zátěž, kterou znamená 160 stokilových cestujících. V běžném provozu by měla tramvaj pojmout 160 lidí, při špičkách by se jich dovnitř mělo natěsnat až 230.

Nová tramvaj je dlouhá téměř 23 metrů. Ve srovnání s vozy, které dopravní podnik používá teď, by měla být méně hlučná. Otočné nápravy se budou navíc méně opotřebovávat a šetrnější jsou i ke kolejím. Dlouhý vůz je zhruba v polovině rozdělený „harmonikou".

Podobných vozů by mělo v budoucnu jezdit po městě osm, počítá s tím rámcová smlouva s podnikem Pragoimex, který tramvaje vyrábí.

Zatím se ale jeví jako velmi nepravděpodobné, že jich Liberec tolik skutečně odebere. Podle předsedy představenstva Romana Šotoly (ČSSD) ve výhledu do roku 2016 s nákupem dalších nových tramvají nepočítají.

Investiční plán by podle něj přehodnotili jen v případě, že by se situace v české ekonomice v příštích letech výrazně zlepšila. Dopravní podnik chce v budoucnu tyto tramvaje sám montovat, což by mělo cenu každého dalšího vozu snížit na zhruba 30 milionů korun. Kontrakt za 320 milionů korun už delší dobu kritizuje opozice.

Podle Josefa Šedlbauera (Změna pro Liberec) to při současném zadlužení dopravního podniku ve výši 320 milionů korun bude znamenat zvýšení jízdného.

Nové tramvaje podle něj Liberec nepotřebuje, když zatím nebude stavět novou trať na sídliště Rochlice. Montovat vlastní tramvaje je navíc podle něj nestandardní, a pokud budou problémy, nebude kde vozy reklamovat.

Dopravní podnik argumentuje tím, že město nové nízkopodlažní vozy potřebuje.

Z 66 vozů, které má k dispozici, je jen 12 nízkopodlažních. Komplikuje to cestování seniorům, postiženým i rodičům s kočárky.

Některé tramvaje jsou navíc bezmála 50 let staré, i když byly modernizovány. Vozy vyráběné přímo v Liberci budou navíc levnější než ty, které by mohl dopravní podnik koupit.

Loni třeba dostal nabídku od Bombardieru, srovnatelná tramvaj ale stála 65 milionů. O zdražování jízdného kvůli novým vozům podnik ani město neuvažují.

Autor: ČTK

1.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies