VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Liberci začali testovat tramvaj za 38 milionů

Liberec - Diskutovaná tramvaj vyjela do ulic. Než do ní nastoupí cestující, bude jezdit s tunami písku a najede tisíc kilometrů.

1.8.2012 1
SDÍLEJ:

DOBŘE SI JI PROHLÉDNĚTE! Už v září se nová tramvaj, šitá na míru podmínkám provozu v Liberci, předvede na kolejích. O prázdninách ji dopravce vystaví na terminálu MHD Fügnerova.Foto: Deník / Vít Černý

V Liberci včera začala jezdit nová nízkopodlažní tramvaj za 38 milionů korun. Zatím jezdí prototyp mezi Lidovými sady a Horním Hanychovem prázdný. „Pokud budou testy úspěšné, začne cestující vozit od 22. září," řekl provozně technický ředitel dopravního podniku (DPMLJ) Ludvík Lavička.

Prázdná musí nejprve odjezdit tisíc kilometrů, aby si takzvaně sedl podvozek. „Pak půjde na prohlídku, absolvuje různé zkoušky a po 13. srpnu začne jezdit s pískem s osmi, dvanácti a nakonec šestnácti tunami," uvedl Lavička.

Šestnáct tun představuje zátěž, kterou znamená 160 stokilových cestujících. V běžném provozu by měla tramvaj pojmout 160 lidí, při špičkách by se jich dovnitř mělo natěsnat až 230.

Nová tramvaj je dlouhá téměř 23 metrů. Ve srovnání s vozy, které dopravní podnik používá teď, by měla být méně hlučná. Otočné nápravy se budou navíc méně opotřebovávat a šetrnější jsou i ke kolejím. Dlouhý vůz je zhruba v polovině rozdělený „harmonikou".

Podobných vozů by mělo v budoucnu jezdit po městě osm, počítá s tím rámcová smlouva s podnikem Pragoimex, který tramvaje vyrábí.

Zatím se ale jeví jako velmi nepravděpodobné, že jich Liberec tolik skutečně odebere. Podle předsedy představenstva Romana Šotoly (ČSSD) ve výhledu do roku 2016 s nákupem dalších nových tramvají nepočítají.

Investiční plán by podle něj přehodnotili jen v případě, že by se situace v české ekonomice v příštích letech výrazně zlepšila. Dopravní podnik chce v budoucnu tyto tramvaje sám montovat, což by mělo cenu každého dalšího vozu snížit na zhruba 30 milionů korun. Kontrakt za 320 milionů korun už delší dobu kritizuje opozice.

Podle Josefa Šedlbauera (Změna pro Liberec) to při současném zadlužení dopravního podniku ve výši 320 milionů korun bude znamenat zvýšení jízdného.

Nové tramvaje podle něj Liberec nepotřebuje, když zatím nebude stavět novou trať na sídliště Rochlice. Montovat vlastní tramvaje je navíc podle něj nestandardní, a pokud budou problémy, nebude kde vozy reklamovat.

Dopravní podnik argumentuje tím, že město nové nízkopodlažní vozy potřebuje.

Z 66 vozů, které má k dispozici, je jen 12 nízkopodlažních. Komplikuje to cestování seniorům, postiženým i rodičům s kočárky.

Některé tramvaje jsou navíc bezmála 50 let staré, i když byly modernizovány. Vozy vyráběné přímo v Liberci budou navíc levnější než ty, které by mohl dopravní podnik koupit.

Loni třeba dostal nabídku od Bombardieru, srovnatelná tramvaj ale stála 65 milionů. O zdražování jízdného kvůli novým vozům podnik ani město neuvažují.

Autor: ČTK

1.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Jan Klička
12

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Úkol pro exekutory: vymoci tolik, jako je čtvrtina státního rozpočtu

/INFOGRAFIKA/- Políčeno mají hlavně na lidi mezi 28 a 47 lety. Těch je mezi dlužníky víc než polovina. Převažují muži.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Legendy vzpomínají na derby: Vítězství 5:0, prohry i plný dům

Včera tomu bylo na den přesně 121 let, kdy se proti sobě poprvé postavili fotbalisté Sparty a Slavie. Nikdo tehdy ještě netušil, že se zrodila největší fotbalová tradice a zároveň také rivalita na našem území. Od 29. března roku 1896 se bitva dvou nesmiřitelných soupeřů odehrála již téměř třísetkrát. Pokračování s pořadovým číslem 287 je na programu v Edenu již tuto neděli.

Poslední rozloučení s loutkoherečkou Helenou Štáchovou, "maminkou" Hurvínka

Ve velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze se dnes rodina, přátelé a veřejnost rozloučí s ředitelkou Divadla Spejbla a Hurvínka Helenou Štáchovou. Loutkoherečka, scenáristka, režisérka a dabérka zemřela po těžké nemoci 22. března ve věku 72 let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies