Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výstavba obchvatu by se mohla urychlit peticí

Českolipsko - Důležitý projekt budování obchvatu vedoucího mezi Českou Lípou, Novým Borem a Libchavou by se měl podle aktuálního rozhodnutí vlády odsunout a prodražit.

3.9.2016
SDÍLEJ:

Několik starostů se sešlo u senátora pro Českolipsko Jiřího Voseckého. Téma schůzky bylo jasné. Petice za urychlení přípravy a dostavby obchvatu.Foto: Deník/ Kateřina Charvátová

Stavba totiž chybí na seznamu prioritních položek, které bude možné realizovat bez nutnosti opakování posudku EIA. To se nelíbí senátorovi za místní region Jiřímu Voseckému, který připravil petici, ale ani mnohým starostům z Českolipska. V úterý se tito lidé sešli a petici podepsali. „Západní obchvat má pro nás vysokou důležitost, kolabuje nám tam doprava, proto jsme se rozhodli stav podpořit peticí," uvedl senátor Jiří Vosecký

Přeložka silnice I/9 a vybudování obchvatu České Lípy je přitom klíčová pro celý region, měla by odvést tranzitní dopravu mimo zastavěná území a odlehčit přetížené silnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, které se přezdívá silnice smrti. Dopravní nehody zde jsou na denním pořádku a výjimkou nejsou ani smrtelné následky. Stavba je rozdělena do tří úseků. Dokončen byl jen jeden mimoúrovňová křižovatka u Sosnové se silnicí, která končí u průmyslové zóny Dubice v České Lípě. Tato etapa byla dokončena v roce 2011. Aktuální stav je dle posledního sčítání provozu na hranici své kapacity, zejména v České Lípě, jejímž středem dopravní tepna prochází.

100 staveb

Obchvat nyní patří mezi přibližně stovku staveb, které mají problém s posudkem vlivu na životní prostředí. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupe ČR do EU, které unie neuznává.

Vypracování nového posudku může trvat minimálně rok a půl a je spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení. Prezident jen před pár dny svým podpisem stvrdil změnu zákona, kterou Parlament přijal ve zrychleném režimu. Novela popisuje výčet deseti dopravních staveb, jež se přesunou do zvláštního režimu, a bude je možné realizovat bez opakování posudku vlivu na životní prostředí. Těm bude stačit namísto nové studie vlivu na životní prostředí stanovisko ministerstva životního prostředí. Zbylá téměř stovka staveb má smůlu. Vrátily se do bodu nula a budou muset získávat nové posudky, a to složitě, dlouze a draze.

Dopravní situace mezi Novým Borem a Českou Lípou je jedna z nejhorších v České republice. Liberecký kraj a potažmo Českolipsko, jako jeden z mála regionů, nemá přímé železniční spojení ani dálniční propojení s hlavním městem. Špatná dopravní dostupnost patří mezi hlavní příčiny hospodářského zaostávání regionu Novoborska a Cvikovska za ostatními regiony České republiky.

„Byl bych rád, aby obchvat byl, protože to považuji za stěžejní věc, která brzdí a nebo naopak může rozjet další rozvoj města, potažmo celé oblasti. Protože tam, kde není doprava, není nic," uvádí Petr Skokan, zastupitel České Lípy. Okolní starostové, kterých se obchvat týká, se shodují, že většina podnikatelů a firem se zajímá o dostupnost a rychlost dopravy.

Podpisy petice

Aby se s obchvatem začalo něco dít, je potřeba celkem deset tisíc podpisů na petičním archu. „Sehnat deset tisíc podpisů nebude vůbec snadné. Rozdělili jsme si, kde budou petice k dispozici občanům. A například já, jakožto místopředsedkyně svazku obcí Novoborska seznámím Novoborsko na jednání s tímto záměrem a chci se domluvit s jednotlivými starosty jednotlivých obcí, zda by pomohli a zda by se svým způsobem o část těch podpisů taky nepostarali," uvádí Marcela Novotná, starostka Nového Oldřichova. I přes neuvěřitelných deset tisíc podpisů bude trvat, než se s obchvatem začne něco dít.

„Jsme si vědomí, že i když se nám podaří získat všechny podpisy, což nebude asi ani zítra ani za měsíc, tak i tak to bude trvat několik let, než bude zahájeno pokračování výstavby. Protože peníze, co byly připraveny na tento obchvat, stát použil v Dubé," uvedl Skokan.

Lidem, kteří dojíždějí z okolních měst Českolipska za prací do okresního města, by obchvat pomohl. „Dojíždím každý den ze Zahrádek do Nového Boru za prací, byla bych ráda, kdyby obchvat byl co nejdříve," uvádí Jitka Nováková ze Zahrádek.

Petiční výbor

Petiční výbor je ve složení deseti lidí z Českolipska. Podepsáni jsou pod ním Petr Ullrich, starosta obce Radvanec, Marcela Novotná, starostka Nového Oldřichova, František Kučera, starosta Kamenického Šenova, Jiří Vosecký, senátor za Českolipsko, Jiří Löffelmann, starosta Skalice u Č. Lípy, Jiří Hauser, za mikroregion Podralsko, František Kaiser, starosta města Mimoň, Petr Skokan, zastupitel města Česká Lípa, Radek Lípa, starosta města Zákupy a Eva Burešová za město Doksy.

„Tato stavba se Kamenického Šenova přímo netýká, ale zároveň ano, protože mnoho našich občanů jezdí za prací do Nového Boru a České Lípy. Kdyby se tato stavba realizovala co nejdříve, tak to našim občanům tuto cestu usnadní. Udělám vše pro to, abychom v co nejkratší době sehnali co nejvíce podpisů, aby mohl pan senátor tento petiční arch předložit a mohli jsme vést další kroky směrem k vládě a ministerstvu, abychom nezůstávali jen na chvostu naší republiky," řekl starosta Kamenického Šenova František Kučera.

Autor: Kateřina Charvátová

3.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZOVÁNO
4

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Vyžádalo si desítky obětí

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
13 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Zemřel básník a výtvarník Ivo Vodseďálek

Ve věku 86 let dnes zemřel  spisovatel,výtvarník a vzduchoplave Ivo Vodseďálek. Byl jedním z hlavních představitelů první vlny českého undergroundu. Společně s Egonem Bondym založil jednu z prvních českých samizdatových edic Půlnoc. O Vodseďálkově úmrtí ČTK informovala Edita Onuferová z časopisu Revolver Revue, ve kterém Vodseďálek publikoval.

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení