Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za četníky do Saint Tropez vyjeli z Frýdlantska v 'kachně'

Krásný Les - Dobrodružná cesta na jih Francie trvala manželům Vojáčkovým se sedmiletou dcerou Adélkou z Krásného Lesa na Frýdlantsku tři dny.

3.8.2013 1
SDÍLEJ:

Za četníky do Saint Tropez vyjeli z Frýdlantska v „kachně“Foto: archiv rodiny

Na trasu dlouhou celkem 3 800 kilometrů totiž vyrazili v autě, které hned vedle Louise de Funes hraje snad v každém dílu filmové série o četnících ze Saint Tropes. V Citroënu 2C. V autě, které se ve Francii vyrábělo 52 let a nikdo mu neřekne jinak než kachna.

„Kachna si to žene maximálně devadesátikilometrovou rychlostí a navíc, každou chvíli jsme museli tlačit," popisuje zážitek Kateřina Vojáčková. Veterán ale nakonec do cíle dojel, a dokonce na chvíli zapózoval před legendární četnickou stanicí .

„ Ke slavné četnické stanici se sice nesmí zajíždět, ale přes porušení dopravních pravidel se nám to povedlo," popisují Vojáčkovi. Před budovou zrovna postával uniformovaný četník s maskou herce. „Současné uniformy jsou jiné, než ty, co známe z filmu, ale pro zábavu používají ty původní. Když jsem se s ním fotila, bála jsem se, kolik bude chtít peněz, ale muž měl poblíž jen takovou krabičku na dobrovolný příspěvek," doplnila cestovatelka.

Místo kufru nářadí

Výpravě předcházela důkladná příprava. „Manžel dával „kachnu" několik let dohromady v garáži. Když byla pojízdná, rozhodli jsme se právě pro místo, které je nám blízké," říká a vzpomíná, jak do auta postupně nosila věci na čtrnáct dní a vzápětí je musela oželet. Nebylo místo na náhradní díly.

„Myslela jsem, že manžel poveze nějakou malou škatulku se šroubky, ale nabral půlku další kachny, díly byly poskládané všude! Ale bylo to dobře, protože jsme museli na cestě řešit hned několik technických závad," pokračuje vyprávění.

Tlačili i četníci

Poprvé kachna zradila na tříproudové silnici v Nice, kde se popojíždělo v kolonách, protože se chystal slavný cyklistický závod Tour de France. „Prostě nám to chcíplo a nešlo nastartovat, musela jsem vyběhnout v tom provozu ven a tlačit. Francouzi koukali, co se to děje, proč vylézám, ale nikdo kupodivu za celou dobu nezatroubil, i když jsme to tam pěkně blokovali," vzpomíná.

„Dokonce jeden Francouz vystoupil a pomohl mi tlačit, čekali jsme na zelenou na semaforu a rychle jsme auto dotlačili k dalším světlům a pořád nic, musela jsem se smát. Pak jsem v dálce viděla četníky, ty opravdové," vypráví Kateřina. Vyděsila se, když jí došlo, že manžel chcíplou kachnu točí směrem k nim. Rukama nohama se s nimi domluvili, aby rodině na chvíli otevřeli zatarasenou ulici, jež vedla z kopce. Věřili, že auto chytne. Nasedli a zatlačili je samotní policisté. Povedlo se a jelo se dál.

Pozornost budili všude. „Dokonce i Japonci si nás fotili, ukazovali, že jsme jedničky," vzpomíná a popisuje další epizody s neposlušným autem: „Vysypalo se ložisko, startér pořád zlobil, ale k hádkám nedošlo."

Blázni do kachen

„Vždycky se našel někdo, kdo se nabídl s pomocí, všichni byli ochotní, opravdu jsme se nesetkali s nějakým nepříjemným chováním místních," dokončuje vyprávění o jízdě s kachnou Kateřina Vojáčková. Už teď plánuje další cestu a opět do Francie.

„Chtěli bychom vyjet ještě v srpnu, když je ta možnost, do toho si zajedeme i na nějaký sraz veteránů. Manžel pracuje na další kachně, je do nich blázen," uzavírá.

Citroën 2CV čili Kachna

…bylo malé francouzské auto produkované ve Francii značkou Citroën v letech 1948 1990. První funkční prototypy v počtu 250 kusů vyjely z výrobní linky už v roce 1939. Většina byla ale zničena, aby se nedostala do rukou Němcům po okupaci Francie. Dochovaly se jen 4 exempláře. Původní požadavek zněl, aby vozidlo převezlo čtyři venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jen jedno jediné vejce v ošatce. Sériově vyráběný Citroën 2CV byl veřejně představen na autosalónu v Paříži roku 1948. O vůz byl obrovský zájem, zájemci na něj museli čekat až 2 roky. Od roku 1952 se vozy začaly vyvážet, nejprve do Nizozemska. Do roku 1968 bylo prodáno 2 a půl milionu kusů. Jak začínala poválečná Francie prosperovat, ukázala se akutní potřeba zdokonalení a vylepšení tohoto malého auta. Proto se 2CV postupně zdokonalil do modelu Ami a do Dyane, která měla 2CV nahradit. V obou těchto modelech byl použit stejný dvouválcový vzduchem chlazený motor typu boxer. Celkově bylo vyrobeno přes 5 milionů kusů. Oficiálně byla výroba ukončena v roce 1990.

Autor: Romana Prošková

3.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kočka
23

Žena zemřela po kousnutí kočkou na nemoc přenášenou klíšťaty

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť
10

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

Mořský gigant přistál u Austrálie. Největší loď světa měří skoro 500 metrů

/VIDEO/ Největší plavidlo světa, plovoucí stanice společnosti Shell na těžbu a zkapalňování zemního plynu, dorazilo z doků v Jižní Koreji k břehům Austrálie. Po prvním vyplutí na moře zakotvilo na místě, kde bude postupně uvedeno do provozu. Posádka má speciální námořní školení pro navigaci letadel.

Vlastní nahé tělo je noční můrou pro většinu žen, ukázal průzkum

/ANKETA/ Za své tělo se stydí celkem 68 procent žen, přičemž nadpoloviční většina pak trpí komplexy. Naopak muži jsou se sebou vcelku spokojeni. Pocit studu trápí pouze 37 procent z nich a komplexy trpí pak necelá čtvrtina. Otevřené rozhovory ohledně nahoty však většinou ani jednomu pohlaví problém nedělají.

Potvrzeno! Francii postihla katastrofální neúroda vinných hroznů

Když na jaře varovali francouzští vinaři, že silné mrazy zničily jejich celoroční snažení, mnozí doufali, že se réva nakonec vzpamatuje. Bohužel, černé předpovědi se vyplnily.

AKTUALIZOVÁNO

Varšava dostala měsíc na úpravu justiční reformy. Jinak hrozí sankce

Polská vláda má měsíc na to, aby sladila svou justiční reformu s právem EU. Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans dnes uvedl, že jinak zemi hrozí zahájení procedury, jež může vést k odejmutí hlasovacích práv Varšavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení