Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaplatí miliony za odpady v Bulovce

Liberecko - Nisa Recycling, která odpad do Bulovky navezla, dluží státu na pokutách 25 milionů korun.

22.8.2015 1
SDÍLEJ:

Odpad v Arnolticích BulovceFoto: archiv

Oldřich Velebný má nedaleko Bulovky chalupu. „Jsem moc rád, že tady ta hrůza konečně zmizí," říká o haldách odpadu v bývalém teletníku. „Jen nechápu, proč to musí platit stát, tedy ve výsledku my, daňoví poplatníci. Proč likvidaci neplatí ten, kdo sem ten odpad navezl?"

Podle všeho nepůjde o úplně malé částky. „Odhadujeme, že likvidace přijde na 9 10 milionů korun," říká náměstek hejtmana pro životní prostředí Josef Jadrný. Právě díky jeho úsilí balíky nelegálně navezeného odpadu z Německa konečně z Bulovky, respektive z Arnoltic, zmizí. „79 % nákladů zaplatí stát, zbytek kraj. V těchto dnech vypíšeme výběrové řízení. Část odpadů se dá spálit ve spalovně, část půjde na skládku. Haldy jsou částečně prorostlé vegetací, nesou na sobě stopy několika požárů, nejdou už dál smysluplně roztřídit," dodal Jadrný.

„Úspěšné" podnikání

Přes devět tisíc tun odpadu z Německa sem navezla v letech 2005 a 2006 firma Nisa Recycling podnikatele Marka Laciky. Balíky, ve kterých byl plast a textil smíchaný se zbytky koberců a obuvi, měly být údajně využity k dalšímu zpracování. Lacika sliboval velkou linku i pracovní místa. Jenže takhle využít se podařilo ani ne 500 tun odpadu. Dalších devět tisíc tun zůstalo ladem. „Nisa Recycling přestala časem komunikovat, změnila sídlo a jako statutárního zástupce zvolila občana Moldavské republiky, přičemž není pochyb o tom, že jde o bílého koně. Trestní oznámení stále běží, zatím nemáme zprávy od policie, že je případ uzavřen," uvedla nedávno ředitelka České inspekce životního prostředí v Liberci Hana Kolářová.

Stát tak po Nisa Recycling zatím bezúspěšně vymáhá 25 milionů korun, které firma dostala na pokutách. Její bývalý majitel a jednatel, Marek Lacika, teď nově podniká s firmou Nisa Car v Raspenavě, kde provozuje uhelné sklady.

„Samozřejmě, že částku, kterou vynaložíme na likvidaci skládky, budeme pak zpětně požadovat po původních majitelích, určitě z nich tímto krokem odpovědnost nespadá," vysvětluje Jadrný. Podle něj by měl odpad z Bulovky zmizet na přelomu roku. „Zatím zpracováváme podmínky veřejné soutěže, nikdy předtím kraj takovou zakázku nevypisoval, takže to pro nás není úplně jednoduché, chceme oslovit co nejvíc účastníků," vysvětluje Jadrný.

Kromě Bulovky byly haldy odpadu z Německa také v Sosnové na Českolipsku, odkud jsou už odvezeny. Dořešit zbývá ještě areál firmy Akome ve Stráži pod Ralskem, kde je 1 000 tun nelegálního odpadu. „Firma od nás dostala pokutu 1 150 000 korun, ale rovněž přestala komunikovat, změnila jednatele a přestěhovala se do Prahy," řekla Kolářová. Akome před časem pozemky s budovami i odpadem na dvoře prodala. ČIŽP proto jedná s realitní kanceláří, která areál zakoupila, aby odpad odklidila. Jednání jsou ale po právní stránce složitá.

Autor: Jana Pavlíčková

22.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení