VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zdislava a Křižany se bouří kvůli autobusům

Křižany - Obnovený provoz na trati Liberec – Jablonné v Podještědí znamená konec pro náhradní autobusovou dopravu. Obcím se to nelíbí.

12.12.2014
SDÍLEJ:

Zdislava a Křižany se bouří kvůli autobusům.Foto: Deník

Ještě dva dny budou do Zdislavy, Křižan a Jítravy zajíždět autobusy v rámci náhradní dopravy. Kvůli rok trvající opravě železniční tratě Liberec – Jablonné se tamním lidem paradoxně zlepšily služby. Autobusy zajížděly až do centra obcí a cestující tak nemuseli absolvovat cestu na nádraží vzdálené i několik kilometrů. Teď s tím ale bude konec. V neděli začíná platit nový jízdní řád a ten už 
s autobusy do Zdislavy a Jítravy nepočítá. Do Křižan pak bude autobus z Liberce zajíždět jen omezeně.

Zlatá výluka

„Je to paradox, ta železniční výluka nám vlastně přišla vhod," říká starosta Křižan Václav Honsejk a na mapě ukazuje, jak je jejich obec dlouhá. „ Na nádraží to máme z ruky, kdo bydlí na druhém konci obce, urazí pět kilometrů než se k nádraží dostane. Když k tomu připočtu Žibřidice, je to ještě víc. Takže pro nás byly náhradní autobusy požehnáním, projely celou obcí, všichni byli spokojeni."

Liberecký kraj ale počítá 
s tím, že náhradní doprava s novým jízdním řádem skončí. „Železniční trať už bude v plném provozu, vrátí se všechny spoje, takže lidé budou mít zajištěnu dopravu vlakem," vysvětluje rozhodnutí radní pro dopravu Vladimír Mastník. „Co se týká Křižan, tak tam je dostupnost na nádraží opravdu komplikovaná, takže část autobusových spojů 
z Liberce tam zachováme, ale nebude to v takovém rozsahu, jako při výluce vlaků," upřesňuje zástupce ředitele společnosti KORID Otto Pospíšil. 


V Křižanech z toho nejásají. „Je pravda, že můžeme být rádi, že nám aspoň nějaké autobusové spojení nechali, ale spousta lidí odsud jezdí pracovat do průmyslové zóny v Liberci. Ten autobus jel kolem ní, měli to lepší než vlakem. Jsme i ochotni něco připlatit, když nám nějaký spoj přidají. Už v minulosti jsme dávali sto tisíc korun na rozšířenou obslužnost. Šlapat osm kilometrů z nádraží do Žibřidic není žádný med. A navíc četnost těch vlakových spojů také není žádná hitparáda," dodává starosta.

Nechceme jen vlaky

Mnohem hůře na tom ale budou ve Zdislavě. Tam přestanou autobusy jezdit úplně. „Teď to bylo tak, že autobus, který jel do Křižan, obsloužil i nás. Od příštího týdne nám ale zůstanou jen vlaky," rozčiluje se starosta Zbyněk Fetr. „Ze Zdislavy, na rozdíl od Křižan, to mají na nádraží blíž, takže tam jsou ty vlaky plně dostačující," vysvětluje rozhodnutí kraje Otto Pospíšil.

Starosta Fetr to ale nebere. „Žijeme v jedenadvacátém století, ale tady je to jak za středověku. Práce tu není, lidé za ní musí dojíždět a ještě jim to dojíždění budeme komplikovat. Uvítali bychom, kdyby k nám jezdili aspoň ty autobusy, které teď končí v Žibřidicích u školy, je to otázka tří kilometrů." Podle něj je na vině i předchozí vedení obce, které za zachování autobusů víc nebojovalo.

„Jestli mají ve Zdislavě nebo v Jítravě, kde také přijdou o spoje z Rynoltic, připomínky, můžeme o nich jednat. Ale pro nás je železniční doprava prioritní. Nejde, aby ve výsledku všude jezdily autobusy a na opravených tratích prázdné vlaky. Nicméně k jednání jsme přístupní, záleží na čem se dohodneme,"komentuje Otto Pospíšil.

Autor: Jana Pavlíčková

12.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
18 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Prezident ČR Miloš Zeman.
7

S prací prezidenta je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

Volby ve Francii ONLINE: obrovský zájem voličů, měl by pomoci Macronovi

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 36 let. Podle politilogů to pomůže centristovi Emanuelu Macronovi. V desítkách evropských měst se demonstruje na podporu EU, tedy proti Le Penové. Favoritce voleb se povedl lapsus - nestihla zaslat své plakáty do volebních místností v zahraničí.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies