VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zubačce vylepšili vozy i muzeum v Kořenově

Kořenov - S novým lakem i vyměněnými sedačkami zahájily v sobotu historické vlaky sezonu na nejstrmější železniční tratí v Česku z Tanvaldu do Harrachova.

2.6.2014
SDÍLEJ:

Zubačka.Foto: Foto Deník/ Jan Šimr

„Rozšířila se také nabídka muzea na nádraží v Kořenově na Jablonecku, které je zaměřené na historii Zubačky," sdělil Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, jež zvláštní vlaky na trati vypravuje.

Historické vozy jezdící po ozubnicové trati mají nyní podle Prokeše stejnou barvu, jako když vyjely z výroby. „Dosud měly takovou, jako když je vyřazovaly České dráhy," poznamenal.

Přelakování vozů podle něj stálo asi půl milionu korun, většina nákladů se zaplatila z grantu od ministerstva dopravy a Libereckého kraje. Podle něj také postupně „omlazují" interiér vagonů. Zatím vyměnili a opravili poškozená sedadla, během sezony se bude pracovat i na obložení.

Stejně jako loni i letos pojedou zvláštní vlaky na spojnici mezi Jizerskými horami a Krkonošemi v sedmi termínech. „Je to hranice, jakou jsme jako dobrovolníci schopni zvládnout," vysvětlil ředitel obecně prospěšné společnosti. Pro speciální jízdy dobrovolníci nejčastěji nasazují unikátní ozubnicovou lokomotivu Rakušanka, lokomotivu Hektor, motorový vůz Singrovka, barový vůz Balm Bistro a vozy Balm. Loni se po ozubnicové trati svezlo asi 10.000 lidí.

Od letošní sezony se navíc mohou zájemci svézt na nádraží v Kořenově drezínou z 50. let přezdívanou Hermoch. „Tak se jmenoval poslední traťmistr z Tanvaldu, který s ní jezdil," vysvětlil Prokeš. Na kořenovském nádraží se navíc rozšířilo muzeum o výstavní prostory. „Zatím jsme neměli, kde dělat krátkodobé výstavy," konstatoval ředitel. První výstava je věnována historickým vozům, které dobrovolníci z Železniční společnosti Tanvald opravili.

Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.

Autor: ČTK

2.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Bob Dylan s armstrongovským chraplákem swingoval

Kusy vypůjčené z repertoáru Franka Sinatry i jiných jazzových legend i průřez kariérou hudebníka zazněly na koncertu ve Frankfurtu, který navštívila redaktorka Deníku. Nescházely klenoty z 60. let i kusy z let nedávných. Koncertu nechyběla ta správná dynamika a gradoval. Dva přídavky si fanoušci užili vestoje přímo pod pódiem.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a ode-hraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies