VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zubačce vylepšili vozy i muzeum v Kořenově

Kořenov - S novým lakem i vyměněnými sedačkami zahájily v sobotu historické vlaky sezonu na nejstrmější železniční tratí v Česku z Tanvaldu do Harrachova.

2.6.2014
SDÍLEJ:

Zubačka.Foto: Foto Deník/ Jan Šimr

„Rozšířila se také nabídka muzea na nádraží v Kořenově na Jablonecku, které je zaměřené na historii Zubačky," sdělil Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, jež zvláštní vlaky na trati vypravuje.

Historické vozy jezdící po ozubnicové trati mají nyní podle Prokeše stejnou barvu, jako když vyjely z výroby. „Dosud měly takovou, jako když je vyřazovaly České dráhy," poznamenal.

Přelakování vozů podle něj stálo asi půl milionu korun, většina nákladů se zaplatila z grantu od ministerstva dopravy a Libereckého kraje. Podle něj také postupně „omlazují" interiér vagonů. Zatím vyměnili a opravili poškozená sedadla, během sezony se bude pracovat i na obložení.

Stejně jako loni i letos pojedou zvláštní vlaky na spojnici mezi Jizerskými horami a Krkonošemi v sedmi termínech. „Je to hranice, jakou jsme jako dobrovolníci schopni zvládnout," vysvětlil ředitel obecně prospěšné společnosti. Pro speciální jízdy dobrovolníci nejčastěji nasazují unikátní ozubnicovou lokomotivu Rakušanka, lokomotivu Hektor, motorový vůz Singrovka, barový vůz Balm Bistro a vozy Balm. Loni se po ozubnicové trati svezlo asi 10.000 lidí.

Od letošní sezony se navíc mohou zájemci svézt na nádraží v Kořenově drezínou z 50. let přezdívanou Hermoch. „Tak se jmenoval poslední traťmistr z Tanvaldu, který s ní jezdil," vysvětlil Prokeš. Na kořenovském nádraží se navíc rozšířilo muzeum o výstavní prostory. „Zatím jsme neměli, kde dělat krátkodobé výstavy," konstatoval ředitel. První výstava je věnována historickým vozům, které dobrovolníci z Železniční společnosti Tanvald opravili.

Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.

Autor: ČTK

2.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ladislav Okleštěk
1 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Česko zažilo neobvykle teplý den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Optimistické zprávy? Většina obchodníků je prý na EET připravena

Jak jsou na tom podnikatelé před druhou vlnou elektronické evidence tržeb? Podle Finanční správy většina připravena je. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110.000 podnikatelů z odhadovaných 250.000, ne všichni z maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies